Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router
Ik ga een Deco M5 mesh installeren op mijn witte Telenet Modem/router. Ik heb al veel berichten hierover gelezen maar raak nog niet wijs uit het volgende.
* Ofwel stel ik mijn eigen router in als access point en regelt de router van Telenet al het verkeer; er zijn dan geen conflicten, alles blijft in hetzelfde netwerk zitten en toestellen die bedraad aan de Telenet router zitten worden ook gevonden door toestellen die via de Mesh zijn verbonden; ik kan dan wel enkele speciale functies van mijn mesh niet gebruiken;
* Ofwel stel ik mijn Deco in als router, maar dan zo dat ze elk een ander bereik van IP-adressen gebruiken want anders geeft dat conflicten. Dan heb ik een apart netwerk met mijn Deco en de extra functies, maar twee aparte deelnetwerken waarbij de toestellen verbonden op verschillende routers elkaar niet kunnen aanspreken (bvb mijn Smart TV aan de kabel in de Telenet router zal wel op internet kunnen maar mijn smartphone op het deco netwerk zal hem niet vinden)
Is dat correct? Is er een nadeel als ik de Telenet router als router gebruik, is die bvb trager of zo dan een Deco M5, maakt dat iets uit? Het eenvoudigste is sowieso om mijn Deco M5 als AP in te stellen?
Ik ga er in elk geval een nieuw wifi-netwerk mee maken en dat van Telenet uitzetten (zelfs de Wi-Free).
Bedankt alvast
Opgelost! Ga naar oplossing.