Beantwoorden
rainbowniagara
Freshman Weetjesweter
Berichten: 31
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hoi

 

Wij krijgen voortdurend reclame van Fiberklaar. Nu zouden ze in heel de gemeente gratis zo'n aansluiting binnen leggen zonder dat je al een provider hebt. Ik ben niet van plan van provider over te stappen, maar zou Telenet op termijn hier mee in stappen? Ik heb weinig animo om een gat te laten boren en een nieuw kastje te laten installeren als dit nooit gebruikt zou worden. Bedankt alvast voor de raad

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Fiberklaar

127 reacties
Korvo
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag On a roll... Jij bent af!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Gisteren naar een Fiberklaar info avond geweest in Genk.

Mensen stelden de vraag of dat Fiberklaar ook Telenet zou aanbieden in de toekomst op hun fiber netwerk en het antwoord was: als Telenet wenst gebruik te maken van ons Fiberklaar netwerk zijn ze welkom.

Wou dit even vermelden.

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2673
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Iedere aanbieder kan gebruik maken van de kabel

Op sommige plaatsen kan dit interessant zijn voor telenet als ze zelf geen kabel willen leggen

later kunnen ze nog zien of ze hem nog leggen

Zoals je op filmpje zit is het gratis er wordt een wit bakje binnen gezet de rest moet jij doen

abo of niet

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Het is een beetje zoals wegen leggen. Een instantie legt de wegen en je kan er gebruik van maken of niet. Fiberklaar legt de kabels en providers kunnen er gebruik van maken of niet.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

In Kapelle-op-den-Bos gaat fiberklaar ook beginnen met de aanleg binnenkort. De komende weken gaan ze langs alle huizen om de opties te bekijken.

Liefst van al wil ik bij telenet blijven in de toekomst. Ik ben steeds tevreden geweest van hun diensten. Ik heb echter wel ingetekend op de gratis aansluiting van fiberklaar aangezien onze gevel en onze technische ruimte vlak naast de stoep ligt, dus behalve een gaatje door de gevel te boren + de doos te plaatsen moeten ze niet breken, waarom zou ik dan twijfelen?

Ik hoop echter wel dat telenet ofwel deze kabel in de toekomst ook zal gebruiken of meteen hun eigen kabels mee in de grond gooien zodat ik later zonder problemen op de telenet fiberkar kan springen. Ook al werkt alles nu goed, toekomstgericht zal fiber toch steeds belangrijker worden...

Spannende maanden dus in fiberland.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

De eerste berichten die ik las bij fiberklaar (in begin) was dat er geen telenet beschikbaar op zou zijn.

Vandaar bv telenet ook zegt bv, dat telenet nog kan wachten door hun investeringen zoveel jaren terug en ze het nu nog niet aan orde vinden.

Ik zie eerlijk gezegd een sterke (hoofd)speler geen kabels delen.. in verleden hebben concurrentie dikwijls geijverd dat telenet hun alleen recht moest opzeggen.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Bij het delen stel ik me eerlijk gezegd ook vragen hoor... Maar meteen kabel erin gooien nu alles open komt te liggen zouden ze wel eens kunnen doen denk ik. Dat gebeurde toch ook al op andere plaatsen. Al weet ik niet of ze dan ook snel deze kabels in gebruik gaan nemen. Ik kijk alleszins uit naar het moment dat ze beginnen graven, dan ga ik de kabeltjes toch eens goed bestuderen 🙂

0 Likes
Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Alle fiber die Proximus of Fiberklaar aanleggen moet tegen kostprijs gedeeld worden met andere operatoren. Dat is zo bepaald door telecomregulator BIPT.

Op die manier bieden providers zoals EDPnet en FASTfiber vandaag ook al fiberabonnementen aan.

Het is de keuze van Telenet om haar eigen coaxnetwerk te blijven gebruiken.
De fiberplannen van Telenet zijn ook heel beperkt ten opzichte van Proximus, Fiberklaar en de ander joint ventures die 95% van België van fiber zullen voorzien tegen 2032.

Telenet gaat voor 55% van haar servicegebied fiber aanleggen tegen 2029 en zal voor 25% van haar servicegebied gebruikmaken van "wholebuy", dus de fiber van een andere netwerkoperator gebruiken. De overige 20% van het Telenet-servicegebied blijft op coaxkabel zitten. (bron: slide 67 van de presentatie op https://nl.investors.telenet.be/nl/kapitaalmarkt-dagen)

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5292
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@Ex-Netweter de vraag is of dit zo blijft wat daar neergeschreven staat, de samenwerking zou met fluvius zijn, maar het laatste wat ik er over heb gehoord in december 2022 is dat dit moest goedgekeurd worden door europa of deze samenwerking mag gebeuren.

heb er nog niks van gehoord of gelezen of dit nu al mag doorgaan of niet, hun start datum zou kunnen opschuiven van telenet met de installatie van glasvezel.

voorlopig wordt nu glasvezel gelegd in nieuwbouw wijken enz, maar het laatste stukje blijft coax, of dit in de toekomst ook zo gebeurd gaan we dan wel lezen of zien.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

De toekomst blijft idd vaag. Daarom dat de gratis aansluiting volgens mij zeer nuttig is. Als de samenwerking met fluvius toch maar zeer traag of niet van grond komt is er alsnog fiberklaar hun kabel die ze kunnen gebruiken... Ik hoop alleen dat er toch snel duidelijkheid komt over alles

0 Likes

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@Master-Magic  schreef:

@Ex-Netweter de vraag is of dit zo blijft wat daar neergeschreven staat, de samenwerking zou met fluvius zijn


Wat ik geschreven heb betreft de Fluvius-deal. Fluvius trekt zich volledig terug als netwerkoperator, hevelt al haar fiber- en coaxinfrastructuur over naar Telenet Netco en wordt daarna gewoon een minderheidsaandeelhouder in Telenet Netco.
De Europese Commissie zal die deal nu onderzoeken of het illegale staatsteun betreft aan Telenet-moederbedrijf Liberty Global (want Fluvius is eigendom van de Vlaamse gemeentes). Mogelijks zal de Europese Commissie enkele voorwaarden stellen. De deal zal wellicht niet afgekeurd worden, maar wel weer wat vertraging oplopen.

Die Fluvius-deal komt er uiteindelijk toch op neer dat er mogelijks tot 45% van het servicegebied van Telenet nooit eigen Telenet-fiber zal krijgen.
Je weet op voorhand niet of je woning bij die 45% is, dus als Fiberklaar vandaag al langskomt, laat je dat gratis fiberaansluitpunt best al installeren.
Voor die 45% zal Telenet toch ooit een oplossing moeten vinden, want de dagen van de coaxkabel zijn geteld als je weet dat Proximus nu al spreekt over 25 Gbps symmetrisch over fiber.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Proximus spreekt veel maar meestal voor heel kleine groepen. Ze beloven al 20 jaar deftig internet in mijn straat en het is pas een 5 tal jaar dat het mogelijk is om TV te kijken via Proximus in mijn straat. Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven. Bij Telenet is enkel de laatste 3 km coax en dat biedt al snelheden die Proximus nog niet aan biedt op zijn glasvezel waar het mogelijk is. Het enige wat Telenetklanten momenteel vragen is een hogere upload. Met 1 Gbps download kunnen we al heel veel doen. Vooral als ik zie dat je op heel veel servers, genre cloudopslag, maar kunt downloaden aan een snelheid van door de band maar 100-150 Mbps als het al zoveel is. Afhankelijk van de drukte.

Natuurlijk leuk voor wie de dikste, de grootste enz. wil hebben. Driekwart van de bezitters van een smartphone hebben ook zo geen nodig in de prijscategorie van boven de 700-800€.

Maar ik geef toe als fiberklaar langskomt dan zal ik het laten aansluiten alleen al om latere kosten te vermijden. Maar bij mij is de kans hier heel klein. Ik vrees dat ik in 2030 nog bij die 5% zal zijn. En gezien mijn leeftijd zal ik daar misschien ook geen behoefte meer aan hebben.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@DeLLiAnO  schreef:

... knip ...

Ik zie eerlijk gezegd een sterke (hoofd)speler geen kabels delen.. . knip ...


Telenet deelt nochtans zijn coax met Orange ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@igvfer  schreef:

... knip ...

Maar ik geef toe als fiberklaar langskomt dan zal ik het laten aansluiten alleen al om latere kosten te vermijden. ... knip ...

 


Dat is ook mijn standpunt, Ignace 

Men is momenteel de fiberkabel in mijn straat aan het leggen. En men is al aan de deur geweest met de vraag of ik een gratis aansluiting wilde hebben. Onder aansluiting werd verstaan: de fiber van aan de straatkant tot in mijn woning brengen. Zonder meer, dus geen apparatuur, abonnement of provider mee gemoeid. Dat heb ik toegezegd. Of het ooit zal gebruikt worden? Geen idee, maar zoals @igvfer reeds zei: als ik het later toch zou willen kost het mij extra centen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@StefaanH  schreef:

Telenet deelt nochtans zijn coax met Orange ...


Telenet heeft toegang gegeven tot hun netwerk, das iets anders, tegen schoon prijsje laat telenet je meegenieten van hun kabel, mits je bereid bent met alles akkoord te gaan. Maar zal er niet voor zorgen dat hierdoor een andere speler sterker word als hen (lijkt me logisch toch, jarenlang soort van monopolie kunnen hebben) geen concurrentie of echte concurrentie zorgt ervoor dat telenet sterk staat en markt bepaald. Wat met de komst van fiberklaar mss wel eens lelijk kan uitpakken voor hun, maar (normaal gezien) beter voor telenet klanten, daar zij ook wat naar de prijs moeten gaan zien, mee volgen met verbeteringen als concurrent iets heeft en zij niet enz. Nu kan telenet al jaren chillen en alles beetje beter en sneller maken maar op gemak, er is geen alternatief voor beter. Dus waarom iedereen al direct op 10 gbps zetten met een upload van ....? Ze gaan pas omhoog als een ander net iets meer kan bieden. 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@DeLLiAnO 

Daar zit iets in, die redenering kan ik wel volgen ... 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.