Beantwoorden
rainbowniagara
Freshman Weetjesweter
Berichten: 31
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hoi

 

Wij krijgen voortdurend reclame van Fiberklaar. Nu zouden ze in heel de gemeente gratis zo'n aansluiting binnen leggen zonder dat je al een provider hebt. Ik ben niet van plan van provider over te stappen, maar zou Telenet op termijn hier mee in stappen? Ik heb weinig animo om een gat te laten boren en een nieuw kastje te laten installeren als dit nooit gebruikt zou worden. Bedankt alvast voor de raad

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Fiberklaar

127 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@Arnie  Ben het ook allemaal aan het opvolgen, veel gebruikers ervaringen vind je niet, er is ook nog rapidxs, ook zeer goedkoop en snel internet.

https://rapidxs.be

 

nadeel is wel, waar fiberklaar niet beschikbaar is daar is Proximus beschikbaar voor glasvezel, is beide van Proximus met Gpon verbinding, je deels dus je verbinding met die in de straat dacht ik gelezen te hebben, dus beetje zelfde als Telenet, 

de snelheid kan dus lager liggen dan waar men reclame mee maken van Max 1000 download.

best alles eens lezen, er zijn veel opties maar als je glasvezel hebt zal je niet meer 14 dagen EPG en terug kijkt tv hebben, mits de hgw modem blijft hangen en het internet abbo niet meer actief is zoals al beschreven door de vorige kraks hier 😉 

maar het glasvezel gebeuren is wel interessant door al de verschillende aanbieders en voor en nadelen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@karelclaessens  schreef:

Stel:  ik laat de fiberklaar glasvezel binnenbrengen voor internet.

Ik zeg internet bij telenet op.

Kan ik dan nog programmas terugkijken via de digicorder?

Het programma gaat via de coax maar de aanvraag voor terugkijken via internet...


Zolang je de Telenet modem laat hangen blijven je interactieve diensten werken.

Niemand verbiedt je om gelijktijdig een Telenet modem (voor TV) en een Fibermodem (voor internet) te gebruiken ...

 

Edit

Blijkbaar ben ik verkeerd: terugkijk TV zal niet werken, dit is een extra optie die je niet kan krijgen zonder internetabonnement (dat is geen technische vereiste, maar een administratieve) 🤔

 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@ArnieIn wezen loopt het aanbod niet zover uit elkaar voor de vergelijkbare produkten. Enkel multifiber spreekt van 1000/1000 Mbps aansluiting. En dan kom je aan 91.90 als je ook zoals ik een vaste lijn wil met onbeperkt bellen. Gsm abonnementen moet ik dan ergens anders zoeken. Proximus spreekt maar over 50 Mbps upload en de anderen zie ik niet direct vermeld wat de upload is. Multifiber spreekt over een app om TV te kijken maar op hoeveel Tv's dat dan kan laten ze ook in het midden. We gaab interressante tijden tegemoet. Ik vraag mij af wat Telenet zal doen. Upload verhogen? Ik kan wel geen enkele van de aanbieders aanspreken waar ik woon. Ik heb eens gekeken op een adres waar ik vroeger heb gewoond in Gent.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@igvferIn het Gentse is het ofwel fiberklaar ofwel Proximus (je kan ook nog via edpnet gaan dat via het Proximus netwerk werkt).

bij Proximus kan je ook 1000/100 halen mits bij betalen.

andere aanbieders hebben ook hogere snelheden upload, 

normaal het abbo kijken via de tv Vlaanderen app is Max 4 apparaten dacht ik, zou dit eens moeten opzoeken, met de 1000 download kan je dit zeker goed doen want de bitrate bij tv Vlaanderen app ligt laag, minder dan een Netflix.

 

wat ik ook nog geen zicht op heb is of ze een fair use doen, dus een bepaald Max verbruik per maand of echt ongelimiteerd via glasvezel.

heb het bijna genomen in augustus jongstleden, maar omdat ze de kabel moesten trekken tot binnen en zelf de Telenet kabel wilden doorknippen om langs daar de glasvezel kabel te trekken had ik er niet veel zin meer in want moest Telenet daarna weer bellen voor de kabel weer aan te sluiten naar binnen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ik vind het vooral spijtig dat je verplicht wordt de Zyxel router te gebruiken. Over MAC passthrough valt niets te lezen, dus zal dit naar alle waarschijnijkheid dubbel NAT betekenen wanneer je ook nog een eigen router wilt gebruiken.

Bij Telenet heb ik jarenland een "modem-only" (e-mta) gehad, later vervangen door de e-router. Ik ben daar zeer tevreden over.

Bij een eventuele overstap naar fiber wil ik (net zoals dit bij edpnet wel mogelijk is) mijn eigen router kunnen gebruiken. Deze aansluiten aan de ONT en zelf PPPOE laten opzetten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@Arnie  schreef:

Ik vind het vooral spijtig dat je verplicht wordt de Zyxel router te gebruiken. 

...

Bij een eventuele overstap naar fiber wil ik (net zoals dit bij edpnet wel mogelijk is) mijn eigen router kunnen gebruiken. Deze aansluiten aan de ONT en zelf PPPOE laten opzetten.


Verplicht? Over welke provider spreek je?

Op de site van FAQ - RapidXS lees ik:

 

Wat voor hardware heb ik nodig?

Je hebt een geschikte router nodig. Wij adviseren onze router te kiezen. Wij hebben verschillende routers getest en de router die wij er bij kunnen leveren is het beste uit de test gekomen.

Je kunt ook een eigen router kopen, let op: de router moet een WAN Ethernet poort 1Gbps bevatten.

 

Met andere woorden:

  • je kan je eigen router gebruiken.
  • dan sturen ze jouw hun "convertor' op (m.a.w. de ONT of fibermodem), die heeft één gigabit ethernet poort.

PS. De aangeboden ZyXEL PMG5617GA is een "ONT Home Gateway Unit (HGU)", met andere woorden: Fiber modem + router.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@flip1953  schreef:

Verplicht? Over welke provider spreek je?

.


Ik keek bij multifiber, zie antwoord op de vraag "Welke apparatuur krijg ik in huis?". Daar wordt niet gesproken over vrije keuze.

bij multifiber ,


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@Arnie  schreef:

Ik keek bij multifiber, zie antwoord op de vraag "Welke apparatuur krijg ik in huis?". Daar wordt niet gesproken over vrije keuze bij multifiber ,


RapidXS BV (rapidxs.nl), Multifiber (multifiber.nl), WeServe (weserve.nl) zijn drie merken van één en hetzelfde Nederlandse bedrijf dat al een tijd opereren in Nederland (postadres is voor alle drie hetzelfde: Generatorstraat 42, 7556RC Hengelo (NL) 🤔.

Ze opereren dus vanuit Nederland, in België waarschijnlijk niet meer dan een postbus als vestiging?

 

Ik ga er dus vanuit dat je de FAQ van RapidXS en Multifiber door elkaar kan lezen (de meeste vragen en antwoorden op beide FAQ websites zijn dan ook dezelfde) 😊.

 

De modem (Zyxel ONT home gateway unit) is trouwens ook dezelfde...

DolfkeB
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Alles op zijn plek! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Telenet biedt HELAAS nog steeds slechts maximaal 50 Mbit/sec Uploadsnelheid aan, is al jaren gestagneerd, terwijl de DL toch reeds 1 Gbit/sec kan zijn.

 

HOOG tijd voor Telenet om een symmetrische verbinding aan te bieden zoals Fiberklaar ons voorspiegelt.

 

De ons omringende landen bieden al heel lang een symmetrische verbinding aan.

 

Tags (1)
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 128
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

De enige buis die ze van mij mogen gebruiken is deze die toekomt in de Telenet paddenstoel. Ik ga mijn oprit niet open leggen voor die glasvezel die ik was toch niet ga gebruiken.

Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Eind augustus stond deze tekst in HLN:

Fiberklaar biedt zelf geen internetabonnementen aan, maar stelt zijn netwerk open voor alle operatoren. Dat wil zeggen dat inwoners van Maldegem de vrije keuze hebben voor de telecomprovider die het meest geschikt is voor diensten zoals internet, digitale tv, clouddiensten, gaming, VR, streaming en telefonie. Op dit moment bieden Proximus, edpnet, Multifiber en RapidXS hun diensten aan op het netwerk van Fiberklaar. Verwacht wordt dat in de toekomst nog andere providers op de fiberkar zullen springen. Ook met Telenet zijn gesprekken aan de gang.

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Fiberklaar zoekt zo veel mogelijk aanbieders  om op de kabel te komen er moet er wel elke maand betaald worden

aan Fiberklaar voor gebruik kabel

zoals de The Last Mile doet

DolfkeB
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Alles op zijn plek! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Het wordt hoog tijd voor Telenet om ook samen te werken met Fiberklaar. 

Met slechts 50 mbit upload lopen ze hopeloos achter en de prijzen zin het 3 voudige van wat rapidxs vraagt  

 

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Dat zal niet rap zijn ze hebben een deal met Fluvius die zijn nu ook gestart met kabels te trekken te samen met telenet

https://www.hln.be/economie/telenet-en-fluvius-beklinken-glasvezelsamenwerking~a6e5ef7c/

en fluvius trekt ook nog altijd zelf kabels ook nog heeft niets met de deal van telenet te maken

daar zijn ze al jaren mee bezig

https://glasvezel.fluvius.be/kies-helemaal-vrij-je-provider?app-refresh=1664093547120

 

 

DolfkeB
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Alles op zijn plek! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Fluvius … daar gaan we nog jaren op wachten, als er al iets van zal komen. 

van de 5 jarige grote Netwerf is er ook weinig resultaat gekomen …

 

ze zijn blijkbaar goe in het twee keer uitvinden van het wiel, zij het een heel kleintje dan. 

het is hoog tijd dat Telenet wakker wordt.