Beantwoorden
Michiel_DP
Experienced Meerweter
Berichten: 110
Full speed writing! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Smarthome aantal wifi toestellen

Dag iedereen

 

Mijn smarthome wordt steeds uitgebreider. Ik merk dat wifi smart devices meestal ook goedkoper zijn voorlopig heb ik enkel 4 wifi stopcontacten. Maar mijn vraag is nu.
Is het aan te raden om alle smarthome toestellen wifi te nemen. Mijn gevoel zegt van niet; Hoe minder wifi apparaten hoe soepeler internet voor de toestellen zoals laptop, tv, tablets en gsm.

Wat raden jullie aan. Eerder een hub aankopen met zigbee? Of toch wifi?

 

En dit bij Telenet uiteraard 😉

0 Likes
3 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Smarthome aantal wifi toestellen

@Michiel_DP ik zou opteren voor 1 ecosysteem, dat wil zeggen ofwel Zwave of zigbee of wifi.

Zigbee is een open source netwerk en dit betekent dat fabrikanten die Zigbee in hun producten integreren, zelf aanpassingen kunnen doen in de software om het af te stemmen op het product. Hierdoor kunnen niet alle Zigbee-apparaten moeiteloos met elkaar communiceren. Als je je Zigbee netwerk wil uitbreiden met een ander merk, bekijk dan ook altijd of het product kan samenwerken met je huidige apparaten. Grote merken die gebruik maken van Zigbee zijn o.a. Philips en Samsung.

Z-wave wordt ontwikkeld door één bedrijf en alle producten die Z-wave gebruiken, bevatten dezelfde chipset. Om die reden kunnen bijna alle Z-wave producten met elkaar samenwerken en breid je moeiteloos je netwerk uit met producten van verschillende fabrikanten. In theorie zou je dus elk merk slimme beveiligingscamera kunnen koppelen aan je binnenverlichting en aan je geluidsinstallatie, zolang ze maar communiceren via Z-wave.

In de praktijk moeten deze functionaliteiten echter ook doorgevoerd zijn in de app van de fabrikant en dat is niet altijd het geval. Dus check ook Z-wave apparaten of deze voldoen aan jouw wensen en compatibel zijn met je huidige Smart Home producten, alvorens deze aan te schaffen.

Homey Pro is bijvoorbeeld een toestel dat al deze protocollen kan aansturen. Je moet hier dus geen rekening mee houden of het wifi,zigbee of een ander protocol gebruikt.

de mogelijkheden zijn : Z-Wave, Z-Wave Plus, Zigbee, Wi-Fi, Bluetooth, Infrarood

Je hebt dergelijke opstelling ook van Somfy. Maar hier moet je meestal een aparte dongle kopen om bijvoorbeeld zigbee of zwave aan te sturen.

 

Kort uitgelegd: zoek 1 ecosysteem zodat je gemakkelijk kan uitbreiden en alles kan aansturen op een gemakkelijke manier.

Als je bijvoorbeeld philips hue hebt voor verlichting en somfy voor iets anders, kan je bijvoorbeeld beslissen om de somfy aan te sturen met Philips Hue zodat je maar 1 toestel hebt waar je alles kan bedienen.

 

Veel succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Michiel_DP
Experienced Meerweter
Berichten: 110
Full speed writing! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Smarthome aantal wifi toestellen

Dank je wel voor de uitgebreide info.
Ik gebruik home assistant en ik denk dat ik me dus ga houden bij Zigbee als het kan. 

Maar wou het vooral weten of mocht ik alles wifi nemen het bijvoorbeeld het surfen en streamen niet in de weg zou zitten op de duur. Als je vele apparaten hebt op wifi.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Smarthome aantal wifi toestellen

@Michiel_DP Het is niet zo dat een toestel dat op de wifi hangt veel data zal gebruiken (vooral IOT niet) Het maakt alleen connectie met wifi om aangestuurd te kunnen worden.

Het zal dus geen merkbare invloed hebben op je wifi of netwerk.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een branddetector van Google Nest.

Deze stuurt af en toe een signaal om te zien of dit netwerk ok is of niet. Meer niet.

Jij gebruikt Home Assistant dus heb je de mogelijkheid om volgende dingen aan te sturen : 

amazon alexa
ecobee
esp Home
Google Assistant
Google Cast
Ikea Tradfri
MQTT
Philips Hue
Plex
Shelly
Smartthings
Sonos
Zwave
Zigbee

 

Dus zolang je bij deze protocollen blijft kan je deze aansturen zonder probleem.

Trouwens als je Zigbee of Zwave gebruikt heeft dit helemaal geen invloed op je wifi of netwerk.

Deze maken onderling connectie en dus niet via wifi.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes