|
25.545
netweters
|
157.876
antwoorden
|
|
21.313
vragen
|
Ik heb al jaren de telenet modem type AP7465CE-TN en daarachter heb ik 2 acces points (wifiboosters)van telenet type AP7465CE-TN die verdeeld staan in huis.
Alles is aangesloten met cat5 kabel.
Mijn internet dekking is goed.
Maar met de upgrade maar 500Mbps wil ik ook deze snelheid ook graag via mijn AP.
Modem haalt nu een 480Mbps, maar de 2 AP halen maar een 240Mbps ? (gemeten met speedtest)
Ben dan maar aan testen met andere AP nl. Ubiquiti UniFi U7-lite en de TPlink EAP-650 desktop.
De TPlink EAP-650 desktop geeft zeer goede resultaten ivm snelheid (470Mbps) en dekking en met deze wil ik wel verder.
MAAR deze TPlink werkt niet zo goed samen met de telenet modem ivm 1 netwerk.
Deze TPlink heeft dezelfde SSID en wachtwoord als de telenet modem.
Moet telkens op mijn iPhone de wifi uit/aan zetten om op het netwerk van de TPlink of Telenet te komen.
Wat kan ik hier op aanpassen of gaan deze nooit goed samen werken.
Maar kan ook een nieuwe modem (type F@ST3896LG-TN) en 2 wifi-pods installeren.
Deze wifi-pods worden dan aangesloten met een van kabel.
En dan hebben we wel 1 netwerk.
MAAR welke snelheid halen de wifi-pods en hebben deze een goede dekking ?
Welke oplossing raden jullie mij aan.
Hoe kan ik 1 of 2 AP van ander merk integreren tot 1 netwerk met de telenet modem.
Alle hulp is welkom 🙂
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Telenet en AP ipv de telenet AP
Als je een vlotte overschakeling wil tussen de verschillende AP's dan is een MESH netwerk nodig. Anders is het behelpen met WiFi uitschakelen en terug inschakelen.
Dan blijft nog de keuze of het Telenet MESH netwerk neemt of voor een zelf gekozen netwerk.
Voor een zelf gekozen MESH netwerk schakel je best de WiFi van de Telenetmodem uit.
@Patjes Ik zou eerst en vooral je kabels aanpassen naar CAT6 of CAT6A. Dit gaat al een snelheidswinst opleveren.
Dan zou ik zeker je Telenet wifi afzetten en alleen je eigen wifi aparatuur gebruiken .
Een mesh systeem zoals de TPlink EAP-650 is goed, maar dan zou ik er wel nog een extra AP bijzetten om een deftige dekking te hebben.
Zo kan je ook genieten van je mesh systeem waarvoor het gemaakt is.
De F@ST3896LG-TN) , samen met de pods is op zich ook goed maar alles hangt af van wat je juist wil.
Wil je het volledig in beheer, dan koop je je eigen mesh systeem en router anders gebruik je de F@ST3896LG-TN) en de pods.
Op zich werkt dit ook goed maar vind het prettiger dat je alles in eigen beheer hebt 😁 ieder zijn eigen keuze natuurlijk.
Ik heb momenteel een mesh systeem van Netgear (Netgear Orbi Pro) en haal snelheden van 980mbps download en upload 45mbps via de wifi 😊 (KLIK abonnement met booster)
Een goed mesh systeem is altijd wel een investering maar het werkt prettig. De Ubiquiti UniFi U7-lite die je voorstelde is trouwens al wifi 7 ipv en die AP van Tplink. wifi 6
Moest je al een toestel hebben met wifi 7 zou ik het zeker niet laten om deze AP te gebruiken.
Deze AP is ook backwards compatible met wifi 5 en 6 aparaten, dus geen probleem met iets oudere toestellen.
@Patjes schreef:MAAR deze TPlink werkt niet zo goed samen met de telenet modem ivm 1 netwerk.
Deze TPlink heeft dezelfde SSID en wachtwoord als de telenet modem.
Moet telkens op mijn iPhone de wifi uit/aan zetten om op het netwerk van de TPlink of Telenet te komen.
Wat kan ik hier op aanpassen of gaan deze nooit goed samen werken.
De instellingen moeten exact dezelfde zijn, niet alleen dezelfde SSID en wachtwoord, maar ook dezelfde versleuteling
Maar dat je GSM niet vlot overschakelt, heeft niets met de TPLink te maken, dat probleem zal hetzelfde zijn met alle AP's.
Het is jouw IPhone die te lang vasthoudt aan het signaal van de Telenet modem. Dit is een bekend gedrag van Apple-apparaten, die de voorkeur geven aan het vasthouden van een stabiele verbinding, ook al is deze zwakker, boven het steeds overschakelen tussen verschillende punten.
Geen idee of er in de iPhone een instelling bestaat om dat gedrag te beinvloeden (vlugger overschakelen)??
Voor de rest volledig akkoord met wat @Janneke_Dust hierboven schreef ...
Een Mesh systeem heeft de eigenschap dat deze de iPhone eraf kan gooien, van zodra deze detecteert dat er een betere verbinding mogelijk is.
@kristofDW kristofDW
Idd cat6 bekabeling zou beter zijn.
MAAR dat is een enorm werk om 26 aansluitingen te voorzien van nieuwe bekabeling.
DUS daarom is dit niet zo haalbaar.
Ik twijfel tussen een Mesh en een vast systeem.
Met een vast systeem bedoel ik bv TP-link Acces Points met controller.
Een Mech systeem ken ik niet maar verliest deze geen snelheid door het draaloos verbinden van de modules ??
Ik moet deze nl over 3 verdiepen plaatsen en deze bestaan uit Asse blokken en echodallen
Een unifi U7-Lite heeft een VEEL kleinere dekking van het wifi signaal tov TPlink eap650
Daarom gaat het de unifi niet worden
@flip1953
Ik heb mij laten vertellen dat de AP van TPlink moeten samenwerken met een controller om te komen tot 1 signaal.
Zij noemen dit dacht ik fast roaming of seamless roaming.
Iemand ervaring mee ?
@Patjes schreef:Ik heb al jaren de telenet modem type AP7465CE-TN en daarachter heb ik 2 acces points (wifiboosters)van telenet type AP7465CE-TN die verdeeld staan in huis.
Een Telenet modem AP7465CE-TN bestaat niet. Dat is de benaming van een Telenet AP ..
Idd de modem is van het type CH8568LG