Beantwoorden
tst-038
Freshman Beetjesweter
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Structurele en ongedocumenteerde snelheidsterugval tijd

Beste mede-Netweters en Telenet-moderatoren,
Ik zit met een principiële en technische kwestie over de levering van de beloofde snelheden op het premium 2.5 Gbps internetabonnement, specifiek tijdens de piekuren (17:00u - 24:00u).

De situatie & Technische Setup Buiten de piekuren presteert de verbinding uitstekend. Mijn setup sluit elke vorm van lokale netwerkproblemen uit: Modem: Telenet-modem  Metingen: De snelheden worden rechtstreeks door de 2.5gbps poort van de telenet modem gemeten (dus zonder tussenkomst van interne switches, Wi-Fi of clients). De interne setup (met 2.5G PCIE adapter) trekt buiten de piekuren ook probleemloos de volle lijn open. Buiten de piekuren meet er consistent tussen de 2.1 Gbps en 2.5 Gbps. Echter, elke dag tussen 17:00u en 24:00u valt deze downloadsnelheid klokvast en structureel terug naar een niveau tussen 1 Gbps en 1.7 Gbps. Dat is een verlies van tot wel 40% op de geadverteerde snelheid. (Sinds laatste metingen zelf naar 500mbps, 1/5 van wat beloofd wordt!)

tst038_0-1780647516352.png

Merk op metingen zijn sinds 2 dagen om het uur ipv om de 4 uur, echter zien we enorme consistentie zelf met metingen om de 4 uur maar, bij de nieuwe metingen om het uur van laatste dagen is het duidelijk dat we zelf naar 500mbps worden gelimiteerd...

tst038_1-1780647687964.png

Meeste metingen gebeuren via telenet speedtest server dus ook hier zou geen externe factoren een rol kunnen spelen.

Het knelpunt: Transparantie en Netwerkbeheer Ik ben bekend met de kleine lettertjes in de infofiches en de pagina rond internetgebruik (telenet.be/internetgebruik). Telenet dekt zich daar juridisch in onder de noemer 'Netwerkbeheer', waarbij vermeld wordt dat op extra drukke momenten de snelheid van bepaald dataverkeer tijdelijk beperkt kan worden om verzadiging tegen te gaan. Een klokvaste, dagelijkse drop gedurende exact dezelfde 7 uren voelt echter niet als "tijdelijk netwerkbeheer bij dreigende verzadiging", maar als een structureel capaciteitstekort van de lokale node (node-congestie) óf een ongedocumenteerde, artificiële limiet (traffic shaping / throttling) op het 2.5 Gbps-profiel. Aangezien de Europese wetgeving rond netneutraliteit (en de richtlijnen van het BIPT) voorschrijft dat providers transparant moeten zijn over de concrete impact van netwerkbeheer en de minimale/maximale snelheden, mis ik hier duidelijke communicatie.

Mijn vragen aan Telenet en de community:
1. Aan Telenet: Hanteert het netwerkbeheer tijdens piekuren actieve, vooraf ingestelde snelheidsbeperkingen op het 2.5 Gbps-profiel, of kijken we hier puur naar een lokale wijknode die de capaciteit fysiek niet meer aankan? (Regio: 9290)
2. Aan Telenet: Hoe rijmt Telenet het actief verkopen van premium 2.5 Gbps abonnementen met het feit dat de infrastructuur tijdens de piekuren de beloofde bandbreedte structureel niet kan leveren?
3. Aan de mede-Netweters: Zijn er hier meer grootverbruikers (met eigen routers/bridge-modus) die ditzelfde strakke patroon en exact deze drop rond de avonduren opmerken? Ik hoop op een transparante en technische reactie van een moderator om te kijken of mijn lokale node aan een 'node-split' toe is, in plaats van het standaard "start je modem eens opnieuw op"-advies. Met vriendelijke groet,

6 reacties
Thoosje
Freshman Beetjesweter
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Beste,

Helaas heb ik exact hetzelfde ondervonden sinds ik geswitched ben naar het Turbo-abonnement. De resultaten en de extreme consistentie die jij hier schetst, zijn identiek aan wat ik hier thuis al een tijd opmerk.

Om zoveel mogelijk externe factoren (zoals switches, wifi of NICs) uit te sluiten, meet ik de binnenkomende snelheid rechtstreeks aan de WAN-zijde.

Mijn setup:

• Telenet-modem in Bridge-modus.

• Een UniFi Dream Machine Pro (UDM Pro) die met een Cat6-kabel rechtstreeks is aangesloten op de 2.5 Gbps-poort van de Telenet-modem.

• De metingen gebeuren via de ingebouwde speedtest-tool van de UDM Pro zelf, dus puur op de binnenkomende lijn.

Mijn bevindingen (exact hetzelfde patroon): Buiten de piekuren trekt de UDM Pro op die 2.5G-poort moeiteloos het maximum open: ik meet dan consistent tussen de 2.2 Gbps en 2.5 Gbps. De lijn kan het dus perfect aan.

Maar vanaf ongeveer 17:00u, merk ik een enorme daling in de throughput. Tijdens de piekuren zakt de snelheid op de WAN-poort bij mij consistent weg naar 1.2 Gbps à 1.7 Gbps, met uitschieters die de laatste dagen inderdaad nog forser dippen. Omdat de router dit zelf rechtstreeks op de modem meet, is mijn interne netwerk volledig uitgesloten als schuldige.

Dat we allebei (met verschillende setups maar allebei rechtstreeks op de 2.5G-poort van de modem) exact dezelfde klokvaste dip zien, bewijst dat het probleem waarschijnlijk puur aan de kant van Telenet ligt. Dit is ofwel zware node-congestie, ofwel ongedocumenteerde traffic shaping. (Waar zeer weinig/geen duidelijke info over te vinden is zo ver ik heb gezien)

Indien nodig kan ik via mijn UDM Pro de komende week elk uur een geautomatiseerde speedtest laten draaien om een historisch overzicht van deze dagelijkse dip aan te leveren.

Alvast bedankt!

Thoosje_1-1780649601539.png

Slimmen
Experienced Beetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Ik vind ook dat Telenet zwaar over de schreef gaat door voor iedereen 2,5 Gbps downloadsnelheid te adverteren terwijl je die downloadsnelheid op hun coaxkabelnetwerk bijna nergens stabiel kan halen. Enerzijds levert Telenet een verouderde modem (F@ST3896LG-TN) zonder Wifi 7 en met amper één 2,5 Gbps-netwerkpoort. Om betrouwbaar en continu 2,5 Gbps te halen, moeten de specificaties van alle netwerkpoorten hoger zijn, bijvoorbeeld 5 GbE of 10 GbE.

Telenet promoot hoge snelheden waar hun coaxkabel niet voor geschikt is. Ondertussen staat in de pers dat hun coaxkabelnetwerk overal in Vlaanderen het lastig begint te krijgen met dagelijkse storingen en onderbrekingen tijdens piekbelasting: https://www.hln.be/binnenland/klachten-over-internet-bij-telenet-plots-verdubbeld-ronny-64-al-twee-m...

Ik vind het "not done" dat Telenet een 2,5 Gbps-abonnement lanceert terwijl ze zeer goed wisten dat hun coaxkabel dat nooit stabiel zou kunnen leveren aan meerdere klanten per node. Ik heb daarom eens nagekeken wat de wettelijke regels zijn. Volgend BIPT-besluit is hier van toepassing: https://www.bipt.be/consumenten/publicatie/besluit-van-2-mei-2017-betreffende-de-mededeling-van-de-s...

Contractueel is Telenet verplicht tot het leveren van de "normaal beschikbare snelheid" gedurende minstens 95% van de tijd zoals aangegeven op de adrescheck op https://www2.telenet.be/residential/nl/mijn-telenet/je-internetsnelheid.html

Dit betekent dat de geleverde snelheid maximaal 1 uur en 11 minuten per dag lager mag zijn dan de "normaal beschikbare snelheid".
De "minimumsnelheid" moet contractueel gezien altijd gehaald worden. Anders is er sprake van een onderbreking van de dienst.

De "maximale snelheid" moet je minstens één keer per dag kunnen meten, bekabeld en waarbij je apparatuur niet de bottleneck is.

Dien onmiddellijk klacht in bij https://www.ombudsmantelecom.be/nl/ als je vindt dat Telenet deze wetgeving niet naleeft.

tst-038
Freshman Beetjesweter
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Hun adrescheck geeft voor mij 

tst038_0-1780652290100.png

2.5gbps beschikbaar dus...

tst038_1-1780652324587.png

via hun https://www2.telenet.be/residential/nl/mijn-telenet/je-internetsnelheid.html krijg ik echter maar dit... (turbo abbonoment gekozen, fiber turbo geprobeerd maar werkt niet)
en dat terwijl mytelenet danweer zegt 

tst038_2-1780652439768.png

Allemaal heel vreemd, echter krijg ik ook meer dan 1gbps gedurende niet piek uren, hun geadverteerde en maximale snelheid klopt dus ook voor geen meter.

Slimmen
Experienced Beetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Klacht indienen, Telenet verkoopt op illegale wijze 2,5 Gbps downloadsnelheid op jouw adres want de "normaal beschikbare snelheid" die je minstens 22 uur en 48 minuten per dag moet kunnen halen bedraagt maar 764,88 Mbps.

https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een-klacht-indienen/klacht-voor-bemidddeling/

Je overeenkomst met Telenet is dus niet geldig aangezien Telenet je niet correct heeft geïnformeerd over de snelheidsspecificaties. Bijgevolg ben je ook geen abonnementsgeld verschuldigd voor het abonnement met "zogezegd" 2,5 Gbps downloadsnelheid.

Santa
Experienced Bijna Allesweter
Volop in the game! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? De race is begonnen!

Je kunt officieel een klacht indienen wanneer er sprake is van een voortdurend of regelmatig aanzienlijk verschil tussen de werkelijke internetsnelheid en de snelheid die in je contract is beloofd. Volgens de regels van de Belgische telecomregulator BIPT heb je in dat geval recht op een oplossing, prijsvermindering of een kosteloze ontbinding van je contract.
Om een sterke klacht in te dienen, moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen en de juiste stappen volgen:
1. Verzamel harde bewijzen
De provider zal een klacht over wifi-snelheid direct afwijzen. Je moet bewijzen dat de lage snelheid aan hun netwerk ligt: 
  • Test bekabeld: Sluit een computer rechtstreeks met een Cat6-netwerkkabel aan op de modem. Zet wifi volledig uit tijdens de test.
  • Sluit andere apparaten uit: Zorg dat er geen andere toestellen downloaden of streamen tijdens de meting.
  • Meet meerdere dagen: Doe gedurende enkele dagen meerdere metingen (bij voorkeur tussen 19:00 en 21:00 uur).
  • Maak screenshots: Sla de resultaten, inclusief datum en tijdstip, op als bewijsmateriaal. 
2. Dien eerst een klacht in bij Telenet
Je kunt pas naar een onafhankelijke instantie stappen als je eerst de officiële klachtenprocedure van de provider hebt doorlopen. 
  • Meld het probleem schriftelijk via het Telenet Contactformulier zodat je een schriftelijk spoor hebt.
  • Geef Telenet een redelijke termijn (bijvoorbeeld 14 dagen) om het probleem technisch op te lossen of met een commerciële tegemoetkoming te komen.
3. Escaleer naar de Ombudsdienst
Als Telenet je klacht afwijst, niet reageert, of het probleem niet opgelost krijgt, kun je gratis een dossier openen bij de federale overheid. 
  • Dien een formulier in via de Ombudsdienst voor Telecommunicatie.
  • Voeg je verzamelde speedtests en de eerdere communicatie met Telenet toe als bijlage. De ombudsman start dan een bindende bemiddeling op.
luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Nu wordt gewoon Verdeling bandbreedte gedaan 

Dan zijn alle klanten op de kabel geholpen 

Daarvoor klacht indienen zal niet veel helpen 

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/wat-is-telenet-...