Beantwoorden
Kempie
Experienced Weetjesweter
Berichten: 38
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll...

TP-Link ax50 als access point gebruiken

Beste,

Heb reeds lang problemen om een goede wifi dekking te krijgen in de slaapkamers van mijn appartement. Ik heb sinds 1.5 jaar een wifi acces point van Telenet (wit kastje) en dit is een goede verbetering, toch is het wifi signaal maar zwak en af en toe zeer traag....

Zou nu willen proberen om een TP-Link AX50 te plaatsen en ook in te stellen als acces point.

Zou deze router een veel betere dekking geven tov het acces point van Telenet? Ik heb ook Safe Spot en zou deze nog werken als het een niet Telenet acces point is...?

 

alvast bedankt voor jullie antwoord,

 

Sven Kemp

0 Likes
9 reacties
Ex-Netweter
 

TP-Link ax50 als access point gebruiken

Problemen met WiFi dekking hebben (meestal) niet te maken met de hardware, maar met plaatselijke omstandigheden.

Als je de AX50 op dezelfde plaats zet, en op dezelfde manier aansluit, als de Telenet WiFi booster, dan vrees ik dat je niet veel verbetering gaat zien.

 

Hoe maakt jouw WiFi booster verbinding met de Telenet modem? Bedraad of via WLAN?

  • Indien draadloos, kan een verplaatsing soms heel veel helpen. Voor ideale dekking in de slaapkamer, moet de WiFi booster ongeveer halverwege staan tussen de Telenet modem en de gebruikers
  • Indien bedraad aangesloten (wat de ideale manier is wat snelheid betreft), mag het access point zo dicht mogelijk van de gebruikers, maar meestal is de bedrading dan het probleem (op de ideale plaats heb je niet altijd een UTP kabel liggen)

 

0 Likes
Kempie
Experienced Weetjesweter
Berichten: 38
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll...

TP-Link ax50 als access point gebruiken

Philippe,

Acces point is aangesloten met een powerline adapter (dus bedraad) en staat halverwege modem en kamers....

Zou toch denken dat een iets geavanceerdere router toch betere dekking geeft, maar kan dat niet testen zonder er eentje aan te kopen natuurlijk...

 

Alvast bedankt voor uw antwoord,

 

Sven

0 Likes
Ex-Netweter
 

TP-Link ax50 als access point gebruiken

Gezien jouw AP via een PWL aangesloten is, kan je deze toch heel flexibel verplaatsen?

Waarom "halverwege"? Kan je die niet dichter zetten van de kamers?

Ben je zeker dat deze ingesteld is als AP en niet als Repeater?

Last but not least,het probleem kan ook aan je PWL's liggen?

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TP-Link ax50 als access point gebruiken

Als je overweegt een ander access-point te kopen, waarom dan de keuze voor de AX50 van TP-Link? Dat is een router met ingebouwd AP.

Oudere modellen kon je als AP-only gebruiken, en ik verwacht dit model waarschijnlijk ook wel, maar waarom veel geld aan een router uitgeven als je enkel een AP nodig hebt?

Misschien dan liever naar een echt AP uitkijken?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TP-Link ax50 als access point gebruiken

@Kempie 

Een powerline is aangesloten op het elektriciteitsnetwerk in je woning. De snelheid hiervan kan je moeilijk vergelijken met een verbinding met een netwerkkabel.

Om achteraf niet ontgoocheld te zijn, raad ik je aan om eens een speedtest te doen door je computer te verbinden met een netwerkkabel met de powerline en dan enkele speedtests te doen.

Doe ook eens dezelfde test met die powerline in de slaapkamer.

 

0 Likes
Kempie
Experienced Weetjesweter
Berichten: 38
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll...

TP-Link ax50 als access point gebruiken

Ik heb gisteren nog eens alles getest en nagekeken.

Mijn acces point is aangesloten aan de powerline waarop mijn vaste PC staat, dus geen mogelijkheid om te verplaatsen. Staat in midden tussen Telenet router en slaapkamers....

Op mijn PC heb ik via die powerline 255 mbits/s (soms bijna 300), daarop is het accespoint aangesloten....

Nabij het accespoint heb ik 145 mbits/s.....heb gekeken en dat is op de 5ghz band (toestel kiest zelf en ssid heeft zelfde naam)

In de slaapkamers heb ik +-25 mbits/s, dus veel minder en regelmatig uitvallen van de verbinding (steeds maar max 1 of 2 blokjes op wifi tekentje).

Dus alleen maar snelheidsprobleem en ontvangst probleem in slaapkamers, vandaar het idee om een beter acces point te proberen dewelke iets "straffere" wifi signalen en een betere dekking heeft.... 

Appartement is 110 m², dus dat is niet zo groot.....

groetjes en alvast bedankt voor de reacties,

Sven

0 Likes
Kempie
Experienced Weetjesweter
Berichten: 38
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll...

TP-Link ax50 als access point gebruiken

Nog iets vergeten te vermelden, ik heb geprobeerd om een powerline adapter met wifi in de slaapkamer te plaatsen maar dat werkt totaal niet omdat er blijkbaar een zeer slechte verbinding is tussen de powerline adapters. Zou iets te maken hebben met elektriciteit circuit in ons appartement...

Werkt duidelijk wel als deze adapters in dezelfde kamer (in mijn geval de woonkamer) staan aangesloten.

 

Sven

0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

TP-Link ax50 als access point gebruiken

Heb je per toeval geen driefasige net? Als dit zo is dan kan het zijn dat je powerline niet overal werkt

Stefan Groenen
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TP-Link ax50 als access point gebruiken

@Kempie 

Ik raad u aan om een verschillend SSID te geven, tenminste als test. Laat de powerline staan waar die nu staat en controleer dan eens de snelheid in de kamer met 2,4 GHz en met 5 GHz.

 

0 Likes