Beantwoorden
Toller1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Wereld gedichtendag Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

TP Link deco X50 installeren

Hallo

Ik had tot nu toe Telenet Wifi Powerlines in huis om onze wifi doorheen het huis te versterken maar de laatste tijd voldoet dit niet meer door de hoeveelheid toestellen die er op zijn aangesloten. Er werd mij geadviseerd om een Mesh wifi systeem te plaatsen en dit zou 'gemakkelijk' moeten zijn. Als IT-leek is dit uiteindelijk toch chinees voor mij. Bij het installeren moet ik in de eerste plaats aanduiden over welk internetverbindingstype ik beschik. Dit staat automatisch ingesteld op 'dynamisch IP adres', maar als ik op die manier de configuratiedoorloop, dan loopt het fout en krijg ik de melding dat dit waarschijnlijk niet de juiste optie is. Andere mogelijke opties zijn: PPPoE, Statisch IP, L2TP, PPTP of DS-Lite. Als ik kies voor Statisch IP, dan moet ik echter allerlei info invullen : 

  • Ip-adres
  • Subnet Mask
  • Default Gateway
  • Primaire DNS

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd maar de installatie loopt elke keer fout. Kan iemand mij uitleggen waar ik bovenstaande info kan vinden of hoe ik die TP link deco best kan installeren? 

Alvast bedankt!

An

0 Likes
9 reacties
Ex-Netweter
 

TP Link deco X50 installeren

Dynamisch IP-adres is de juiste optie.

Eerst moet je alle Telenet Wifi-apparaten (powerlines) volledig loskoppelen en het draadloos signaal van de Telenet-modem via Mijn Telenet volledig uitschakelen. Die Wifi ga je dus nooit meer gebruiken.
Daarna moet je de Deco X50 op de Telenet-modem aansluiten met UTP-kabel en de Deco X50 aanzetten.
En pas daarna de configuratie doorlopen via de Deco app op je smartphone.

Toller1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Wereld gedichtendag Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

TP Link deco X50 installeren

Dag Raf

Daar ben ik dus blijkbaar al de mist in gegaan want ik heb dat inderdaad niet in Mijn Telenet uitgeschakeld.  Ik ben dit net eens gaan nakijken, maar waar kan ik dat exact uitschakelen? Sorry, ik ben echt een leek en heb schrik dat ik iets verkeerd ga aanpassen.. 

 

Alvast bedankt voor je hulp!

An

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TP Link deco X50 installeren

@Toller1 

Uw Telenet Wifi kan je beheren (en dus uitschakelen) door naar "mijn telenet" te surfen en daar in "mijn thuisnetwerk" de settings voor WiFi aan te klikken en de WIFi uit te zetten.

Let op, je hebt daar tweemaal WIFi:

  1. Uw eigen WIFi, die je dus wil uitzetten
  2. Uw WiFree, die je nooit zelf gebruikt maar enkel voor andere mensen aanbiedt. Dat verbruik gaat uiteraard op "die anderen" hun rekening. Je kan natuurlijk ook die WiFree uitzetten zodat je helemaal niks van WIFi meer uitstraalt, maar in dat geval ga je zelf ook niet meer "op een ander" van de WiFree gebruik kunnen maken.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TP Link deco X50 installeren

@Toller1 en @Ex-Netweter 

Zelf heb ik ook een Mesch wifi en je bent niet verplicht om de wifi op de HGW van Telenet zelf uit te zetten. 

Je koppelt het als volgt , 

* je hoofdstation ( 1 van de torentjes ) koppel je aan de HGW rechtstreeks. 

* open je TP-Link deco app en zoek je eerste toren. 

* volg de stappen en creëer een 'nieuw' netwerk of het bestaande wat je hebt ( je kan die keuze zelf maken , ik heb mijn eigen netwerk gemaakt )

* dan als alles is geïnstalleerd en je netwerk gemaakt is dan gaat de app je keuzes geven , een nieuwe toren erbij aansluiten en configureren of installatie is gedaan.

* je kiest de eerste optie om nog een torentje aan te sluiten , moest je er meerdere aansluiten. 

Op deze manier doorloop je alle stappen in de app tot alles gedaan is en je Mesch netwerk zal werken. 

Zelf heb ik wel de wifi op de HGW uitgezet aangezien ik het netwerk van Telenet niet gebruik maar het is geen verplichting om de TP-Link deco te laten werken want ik gebruik ook TP-Link deco. 

Het is wel de bedoeling dat het eerste torentje aan de HGW is aangesloten want dat gaat zich configureren als hoofd deco. 

Alle andere deco's kun je ook een naam geven , als je bijvoorbeeld 1 in de slaapkamer platst kun je die de naam 'slaapkamer geven' , op die manier kun je ze alle benoemen. Makkelijk als er eentje uitvalt want in de app kan je dit controleren of alles nog werkt. Moest er eentje uit vallen zie je welke het is want je hebt die zelf benoemd. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Toller1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Wereld gedichtendag Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

TP Link deco X50 installeren

Bedankt iedereen! Ik heb gevonden waar ik het moet uitzetten op mijn telenet en zal dit in het weekend nog eens proberen. Ik durf het nu niet doen omdat ik morgen thuis wil werken en niet het risico wil van morgen helemaal zonder internet te zitten 🙂

In elk geval bedankt en ik kom in het weekend hopelijk terug met goed nieuws van op mijn nieuwe netwerk. 

Ex-Netweter
 

TP Link deco X50 installeren


@Toller1  schreef:

Sorry, ik ben echt een leek en heb schrik dat ik iets verkeerd ga aanpassen.. 


Niet bang zijn om fouten te maken!

Ga naar Mijn Telenet:

Mijn internet > Draadloze instellingen > Instellingen

En dan bij "Algemene instellingen" draadloos signaal uitzetten.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TP Link deco X50 installeren

Of zoals @StefaanH voorstelt keuze tussen het radicale Draadloos signaal uit en enkel Persoonlijke wifi

janne_man_0-1674730465190.png

Op pc in mijn Telenet:

Beheer je thuisnetwerk, in de linker kolom Modem, Algemeen, pas aan naar uw wens en dan onderaan, herstart modem (weet dat je tijdens het herstarten geen verbinding hebt, is iemand aan het steamen dan valt die ook uit).

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TP Link deco X50 installeren

@janne_man 

Thx om mijn uitleg, gemaakt voor de "oude" layout (die ik nog steeds heb) te "vertalen" naar de nieuwe layout 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TP Link deco X50 installeren

@Toller1 

Werkt het ondertussen of heb je nog problemen ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes