Beantwoorden
Thomasnet
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

Beste,

Ik heb een vraag over de 360 pods van Telenet.

Sinds vorige week heb ik er zo eentje in gebruik voor in mijn "thuiskantoor" (waar helaas geen bekabeld netwerk ligt). De pod steekt in de pries naast mijn bureau en is met een utp kabeltje verbonden met de PC.

Ik heb een voorlopig goede eerste indruk van het toestel. De verbinding is snel en valt niet meer uit. ( voordien gebruik gemaakt van verschillende wifi usb dongles. Verschillende keren per dag viel de verbinding weg. Ook de latency lag hoger. Die problemen lijken nu van de baan)

Klein nadeel van de Telenet pod vind ik wel dat je nergens de signaalsterkte kan uitlezen. Dan is het moeilijk te bepalen wat de ideale plaatsing ervan is. Want ideaal gebruikt hij de 5ghz band. Maar welke band er gebruikt wordt is precies nergens zichtbaar.

Maar mijn concrete vraag is of het kwaad zou kunnen om een schakelklokje op de pod te zetten? Zodat het zich enkel inschakelt tijdens de kantooruren. Want ook wanneer er geen clients verbonden zijn is er energieverbruik en wordt de pod warm (tot heet)

Ik twijfel eraan omdat de pod werkt op een wifi mesh netwerk. En mogelijk raakt de software wat ontregelt door het telkens opnieuw in- en uit te schakelen.

alvast bedankt,

groeten,

Thomas

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: wifi 360 pods gebruiken met een schakelklokje ertussen

10 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5868
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

@Thomasnet 

Dat de pods warm worden is wel iets wat bekend is want heb hier al meerdere topics / opmerkingen over zien passeren.

Enkel zou ik wel afraden om de pods in een verdeel stekker te plaatsen en deze ook aan te laten staan. Je pods ontvangen ook updates en die leren vanzelf bij en daarnaast via een stekkerblok is het vragen voor problemen. Niet dat het ergens wordt beschreven om ze niet in een stekkerblok te plaatsen maar voor een goede en correcte werking zou ik het toch niet doen.

Nu ben ik niet geheel zeker maar volgens mij kan je via de 'mijn telenet ' app wel je verbinding zien van je pods. Heb ze zelf ooit eens getest en toen ik daarin zien wat er wel en niet verbonden was. Nu heb ik ze niet meer dus ik weet niet of er in de tussentijd iets veranderd is of niet.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1615
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen


@patrick37  schreef:

Enkel zou ik wel afraden om de pods in een verdeel stekker te plaatsen en deze ook aan te laten staan. Je pods ontvangen ook updates en die leren vanzelf bij en daarnaast via een stekkerblok is het vragen voor problemen. Niet dat het ergens wordt beschreven om ze niet in een stekkerblok te plaatsen maar voor een goede en correcte werking zou ik het toch niet doen.


Er is géén enkele reden waarom je gebruikers zou afraden om een pod aan te sluiten op een verdeelstekker.

Het enige belangrijke voor een Pod is:

  1. dat die op een ideale locatie staat:
    1. indien de pod via WiFi verbonden is, dan is de ideale plaats halfweg tussen de Telenet modem en de gebruikers.
    2. indien de pod aangesloten is per LAN kabel, dan is de ideale plaats zo dicht mogelijk bij de gebruikers.
  2. aangesloten is op het stroomnet. Of dit nu rechtsreeks is, op een verdeelstekker, via een verlengkabel, etc ... maakt helemaal niets uit, zolang die maar stroom krijgt.

Een Pod is geen Powerline, en de data gaan niet via het electriciteitsnet 🤔

 


@Thomasnet  schreef:

Maar mijn concrete vraag is of het kwaad zou kunnen om een schakelklokje op de pod te zetten? Zodat het zich enkel inschakelt tijdens de kantooruren. Want ook wanneer er geen clients verbonden zijn is er energieverbruik en wordt de pod warm (tot heet)

Ik twijfel eraan omdat de pod werkt op een wifi mesh netwerk. En mogelijk raakt de software wat ontregelt door het telkens opnieuw in- en uit te schakelen.


De eigenschap van een (goed) mesh netwerk, is dat deze zich voortdurend aanpast aan de situatie 🤗.

Als één van de elementen uitvalt, dan zal het systeem proberen om de gebruikers, die hierop werden verbonden, te verbinden via een andere weg.

Dus met een schakelklokje ...

  1. zal de software niet ontregeld geraken (daar is deze voor gemaakt).
  2. zullen eventuele updates wel komen van zodra je de pod terug in het netwerk hebt.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2720
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

Neen niet doen kan zijn dat ze daarna niet meer werken moeten ze weer een activatie doorlopen

en dit loopt niet zo soepel

Thomasnet
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

Dankjewel voor de reacties. Om geen onverwachte dingen tegen te komen zal ik de pods (voorlopig) gewoon 24/7 laten aanstaan (dus zonder schakelklok ertussen)

 

Wat betreft de verbinding kan er via "mijn telenet" nagekeken worden welk toestel met welke pod (of modem) en verbonden is, en ook via welke band (2.4 of 5ghz)

Maar als je de pod als ontvanger gebruikt (dus client toestel via netwerktoestel verbonden met de pod), kan de gebruikte wifi band van de pod niet worden nagekeken. Net als signaalsterkte. Ook opties als mac-blocking of het (tijdelijk) uitschakelen van de wifi 5ghz band ontbreken.

Moesten er verbindingsklachten komen wordt het zo wel lastig om dit verder te troubleshooten. Maar voorlopig zijn er gelukkig geen klachten ben ik best wel tevreden van het product.

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

Bij mij werkt het hier ook al sinds de lancering perfect, terwijl ik ervoor veel problemen had met de Access Points & andere mesh systemen.

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2720
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

Zolang ze stroom krijgen gebeurt er niet veel

Als ze een tijdje zonder stroom vallen beginnen de problemen om weer goed te krijgen

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

Nu je het zegt, dat klopt wel. We hadden hier onlangs een algemene stroompanne in de gemeente, en sindsdien werkte m'n smart-apparaten niet meer deftig via Homekit (via 2,4 ghz) + internet zelf was zeer traag en onstabiel geworden. Na alles (modem & wifi pods) is tegelijk te hebben uitgetrokken en nadien 1 voor 1 terug te hebben opgestart, werkte alles terug normaal gelukkig.

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2720
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

Hopen dat dit niet veel tegen komt is een bekent even zonder stroom een ramp wordt voor het weer in orde komt

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

hopelijk irrelevant maar weet wel dat mijn (recente ) koelkast zonder vriesvak bv maar 6 - 8 watt per uur verbruikt op 2°c ( dit heb ik geleerd dmv smartplugs)  en zo'n pod dit misschien ook al haalt. ( zelf heb ik er geen ik vind extra huur overdreven en er zijn vele andere oplossingen) dus goede plaatsing en mesh point minder als het niet gebruikt wordt... kan misschien tellen. op termijn. maar het is het in praktijk mogelijks echt niet waard, samengevat zijn vele sluipgebruikers minder schadelijk dan bijvoorbeeld een nog oude heel onzuinige (flat) tv of dergelijke andere dingen. ik ben niet op hoogte van deze pods hun interne werking maar ik heb er van linksys en dee hebben 2 flashgeheugens als de update mislukt start het op van het andere en werkt het nog erna bij eventuele stroomuitval

Thomasnet
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Telenet 360° Pods met een schakelklokje ertussen

Klopt. Meten is weten .

Maar het was mij niet zozeer om het verbruik te doen. Eerder uit principe omdat het toestel niet actief (want het kent precies geen passieve/standby modus) hoeft te zijn als er niemand in de ruimte zit. Een lege koelkast zou ik bijvoorbeeld ook niet in het stopcontact laten zitten. Ook al is het verbruik laag.

Maar ik ben voorlopig tevreden van de werking van de pods. Het voordeel aan huren is dat ik ze nu kan testen aan 3 euro per maand. Hiervoor heb ik verschillende extenders, wifi dongles geprobeerd. Tientallen euro's uitgegeven. En toch gebeurde het vaak dat mijn Teams meeting plots verbrak. Dat lijkt nu verleden tijd.