24594
netweters
|
19050
gesprekken
|
20558
vragen
|
Ik heb tot voor kort altijd gebruik gemaakt van de Telenet Powerlines (model I).
Telenet heeft 2 types powerlines :
MODEL I : De PG9072LG-TN + PG9073LG-TN (= 1 set) : BOUWJAAR 2018 !!!
MODEL II : De PG9082LG-TN + PG9083LG-TN (= 1 set) : BOUWJAAR 2020 !!!
Hallo Telenet ! We zijn inmiddels in het bouwjaar 2025 beland ! Waarom de klant opzadelen met Powerlines die hopeloos verouderd zijn en absoluut niet meer voldoen aan de huidige normen ? Waarom moet ik bij een externe fabrikant (zoals TP-link) vaststellen dat de huidige generatie powerlines veel sneller, veel meer verbindingen, MiMo x 2, enz.... hebben en word ik op die manier extra in de kosten geduuwd ?
En ja, natuurlijk gaan velen nu de commentaar geven ; " je kunt toch hun nieuwe PODS huren (aan 3€/maand /per pod) " ? Het staat als een paal boven water dat de bekabelde verbinding via Powerlines veel sneller, veel stabieler en veel minder belastend voor het bestaande WiFi netwerk is. Als je een woning hebt met bv. 2 x TV, 2 x PC, 30-tal smart home apparaten (camera's, led lampen, led strips, enz....), vaatwas op de WiFi, droogkast op de WiFi, paar Ipads, om dan nog maar te zwijgen van 2 kinderen die constant streamend naar allerlei content kijken. Ik spreek hier dus al snel over meer dan 50 toestellen die allemaal WiFi willen gebruiken. Geloof mij het Telenet routertje dat ik heb (CH8568LG = wit torentje) loopt na een halfuurtje al vast en staat te blazen als een helicopter die opstijgt. Gelukkig ben ik zelf IT-r en heb ik mijn eigen netwerk voorzien (TP-Link Archer AX-90 / AX6600 in combinatie met 3 x TP-link RE705X repeaters in MESH opgesteld).
Dus je kan je voorstellen als ik dan op Telenet powerlines moet vertrouwen uit 2018 ? En dat jullie dan niet eens aangepaste hedendaagse hardware als alternatief kunnen aanbieden voor mensen die geen WiFi versterking nodig hebben maar WEL de stabiele verbinding van Powerlines over het elektriciteitsnetwerk willen. Het is gemakkelijk mensen jarenlang 2€/maand aan te rekenen voor jullie troep maar waarom investeren jullie niet in nieuwe apparatuur ??
Dus concreet : wat is jullie beste betrouwbare installatie ( = ROUTER en eventuele uitbreidingen) voor een moderne woning waarin een 50-tal toestellen allemaal WiFi willen (zowel 2.4 als 5.0) en een 10-tal toestellen vaste bekabelde verbinding nodig hebben ? Ik heb reeds de OneUp formule, mijn woning heeft overall UTP Cat. 7 nieuwe bekabeling en ik gebruik TP-link business switches.
IK denk persoonlijk dat het niet de ambitie is van Telenet om dergelijk uitgebreide lokale netwerken te maken. Dit is je eigen verantwoordelijkheid als je voldoende netwerkkennis hebt of je vraagt een netwerkbouwer om dit te doen voor je.
Repeater en powerlines zijn de laagste in rang om een goed lokaal netwerk te bouwen, deze gebruikt men enkel als er geen andere oplossing mogelijk is.
Mag ik opmerken dat Telenet de klanten niet opzadelt met. In mijn herinnering moest de klant zelf het initiatief nemen om deze powerlines (gratis) te kunnen huren. Het is dus aan de vragend klant om zelf te beslissen verder (gratis) huren of niet en iets recenter zoeken.
Voor zover je het nog niet weet: Telenet biedt aan: (digitale) TV, internet, vaste en mobiele telefoon. Dat zijn de drie basisproducten. Tot vorig jaar was het basis aanbod tot en met de modem/router. Al hetgeen verder komt is voor de klant. Het klopt dat ook verder sommige zaken verplicht zijn bij afname: een decoder voor digitale tv. Sinds eind vorig jaar, door gewijzigde regelgeving is er vrijheid van modem. Deze vrijheid is uiteraard beperkt omdat de modem bepaalde vereisten moet hebben.
Vermits je IT-r bent, raad ik je aan een eigen modem/router aan te schaffen, dan heb je maximale keuzevrijheid. Als IT-r weet je ook dat de snelste en betrouwbaarste verbindingen de utp-verbindingen zijn. Trouwen IOT-toestellen verbruiken zeer weinig (met nadruk op zeer) bandbreedte. Het probleem met veel IOT-toestellen is dat ze wat wifi betreft beperkt zijn tot het tragere 2,4 GHz signaal.
Het belang van zeer snelle verbindingen is doorgaans beperkt tot enkele apparaten. Het belang van een snelle verbinding zal doorgaans beperkt zijn tot één toestel par gezinslid en soms dan dat een extra toestel nog bijkomen om professionele redenen.
Voor zover je het nog niet weet. De Netweters is Telenet niet. Wij hebben al dan niet een consument relatie met Telenet. Ja, de moderatoren zijn Telenet personeel. Hun rol is princiëel beperkt tot het modereren en het goedkeuren van afbeeldingen.
@DJ_Skyblaster schreef:Dus concreet : wat is jullie beste betrouwbare installatie ( = ROUTER en eventuele uitbreidingen) voor een moderne woning waarin een 50-tal toestellen allemaal WiFi willen (zowel 2.4 als 5.0) en een 10-tal toestellen vaste bekabelde verbinding nodig hebben ? Ik heb reeds de OneUp formule, mijn woning heeft overall UTP Cat. 7 nieuwe bekabeling en ik gebruik TP-link business switches.
Je hebt het antwoord op de vraag al zelf gegeven: voor een opstelling als deze moet je als klant zelf zorgen. Telenet is een internet provider, geen netwerk verkoper
Gelukkig ben ik zelf IT-r en heb ik mijn eigen netwerk voorzien (TP-Link Archer AX-90 / AX6600 in combinatie met 3 x TP-link RE705X repeaters in MESH opgesteld).
Toch een opmerking over deze opstelling:
@DJ_Skyblaster schreef:En ja, natuurlijk gaan velen nu de commentaar geven ; " je kunt toch hun nieuwe PODS huren (aan 3€/maand /per pod) " ? Het staat als een paal boven water dat de bekabelde verbinding via Powerlines veel sneller, veel stabieler en veel minder belastend voor het bestaande WiFi netwerk is. Als je een woning hebt met bv. 2 x TV, 2 x PC, 30-tal smart home apparaten (camera's, led lampen, led strips, enz....), vaatwas op de WiFi, droogkast op de WiFi, paar Ipads, om dan nog maar te zwijgen van 2 kinderen die constant streamend naar allerlei content kijken. Ik spreek hier dus al snel over meer dan 50 toestellen die allemaal WiFi willen gebruiken.
PS
Als het de bedoeling is van jouw oproep om Telenet warm te maken voor het aanbieden van een nieuwe geneartie Powerlines, dan moet ik je ontgoochelen, want ik denk niet dat Telenet nu nog inzet op Powerlines 🤗.
Ik heb ook problemen met wegvallende Wifi. Nu de digitale meter geplaatst is, is het nog rampzaliger. Ik heb ook dat wit torentje als Router en dan een Powerline (door Telenet aangeraden omdat we al problemen ondervonden), doch geen verbetering te merken, integendeel... Als je belt met hen, lijkt alles vanop afstand goed te werken. dat ze hier zelf eens komen zitten in huis, waar je geen meter Wifi hebt... Pff. Continu moeten we met onze GSM's op 5G...
Ik ben geen IT'er, maar ben eigenlijk van plan om naar een IT'er te stappen om het probleem aan te pakken, want op telenet moet je niet rekenen. Inderdaad, ze komen dan af met die PODS en rekenen maandelijks aan. we betalen al heel veel voor ons internet, vind ik. Het mag dan ook deftig werken zonder dat we er irritaties moeten van krijgen.
Best dat je de telenet app installeert zie kijkt of het goed is de ontvangst je kan dit testen
Bij slecht bereik zal iemand moeten langs komen
Kijk ook de kabels eens na van alles