25.424
netweters
|
156.841
antwoorden
|
21.202
vragen
|
Hoi iedereen,
Heb al een tijdje een velop 5 ac1200 systeem gecombineerd met een gigabit switch (unmanaged) en de nieuwe telenet modem maar volgens mij is mijn opstelling/settings compleet niet goed. Soms valt de wifi uit aan 1 van de velop 5 nodes, dan komt ie terug. Wou effe vragen aan jullie wat van mijn opstelling juist is of verkeerd. Don't shoot me, i'm a newbie 🙂
Een samenvatting:
Garage:
Telenet modem - kabel naar unmanaged gigabit switch . Van daaruit vertrekken er een stuk of 5-6 ethernet kabels naar verschillende kamers waar er bekabelde apparaten zijn op aangesloten.
De modem heeft wifi aan , maar wel aparte ssids, 2.4 en 5ghz. Bridging is uit ook upnp en dmz.
Slaapkamer 1 hangt 1 Velop bekabeld als node. Kabel komt vanuit switch in garage.
Living hangt 1 Velop bekabeld (hoofdnode) . Hier komt 1 kabel binnen die vanuit de switch in de garage vertrekt naar deze. Uit de Velop gaat er opnieuw een kabel naar een Netgear switch (zwart vierkant die ook als AP diende maar nu is de wifi hiervan uitgeschakeld dus enkel als switch). Vanuit de Netgear vertrekken dan diverse ethernet kabels naar allerlei toestellen.
Op zolder gang er een witte AP van telenet zelf die bekabeld is (kabel vanuit switch garage naar hier). Die zend wifi uit, rechtstreeks vanuit het signaal van de Telenet modem. Aan die AP hangt bekabeld een pc.
De Velop (via de app) staat in brugmodus maar ik zie wel dat er staat in netwerkinstellingen :
- verbindingstype : bridge
- ip adres 192.168.0.160
dan Lan IP adresssen zijn 192.168.0.160 voor de hoofdnode en 192.168.0.248 voor de andere node die in de slaapkamer staat.
Weet niet of die opstelling en verbindingen allemaal goed zijn?
Ik snap niet goed of die wifi van de telenet modem nu aan/off moet en of er geen Velop juist achter de modem van telenet moet staan en erna dan de switch. Want nu zijn die Velops toch gewoon AP's en geen mesh systeem?
Ik kan nog 2 extra Velops krijgen van mijn pa, dan zou dit een total van 4 zijn.
Is het dan beter dit:
Telenet router - Velop - switch -> garage
kabel vanuit switch garage - switch - Velop -> living
Sommigen melden ook dat je beter een telenet modem only aanvraagt (zonder wifi) en je Velop gebruikt als router?
Bedankt om mee te denken!
@SPiET schreef:De modem heeft wifi aan , maar wel aparte ssids, 2.4 en 5ghz.
Dat is eigenlijk standaard niet mogelijk op dit type modem (maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel)
Gebruikt Velop een andere SSID dan je Telenet Modem? Indien niet, doe je dit beter wel.
@SPiET schreef:De Velop (via de app) staat in brugmodus maar ik zie wel dat er staat in netwerkinstellingen :
- verbindingstype : bridge
- ip adres 192.168.0.160
dan Lan IP adresssen zijn 192.168.0.160 voor de hoofdnode en 192.168.0.248 voor de andere node die in de slaapkamer staat.
Weet niet of die opstelling en verbindingen allemaal goed zijn?
Deze krijgen hun IP gewoon via DHCP? Dan is dat oké, heb je deze IP's handmatig ingesteld dan kan dat wel voor conflicten zorgen.
De slaapkamer node hangt bekabeld aan de Telenet Modem (via de switch) of aan de Hoofdnode in de living?
Alle documentatie die ik kan vinden spreekt over het laatste, maar als ik info van gebruikers lees blijkt dat niet zo veel uit te maken.
Ik zou de kabel naar de kamer met de uitvallende Velop eens nakijken alsook de kabel naar het toestel zelf.
@SPiET schreef:Ik snap niet goed of die wifi van de telenet modem nu aan/off moet en of er geen Velop juist achter de modem van telenet moet staan en erna dan de switch. Want nu zijn die Velops toch gewoon AP's en geen mesh systeem?
Beter uit of toch op z'n minst een ander SSID.
Vandaag zijn ze inderdaad door de wired backhaul meer een AP dan Mesh inderdaad, maar dit is niet perse negatief. Maar je kan er in de toekomst wel altijd nog bijplaatsen die via Mesh verbinden naar een van de 2 bestaande.
@SPiET schreef:Sommigen melden ook dat je beter een telenet modem only aanvraagt (zonder wifi) en je Velop gebruikt als router?
Een echte modem only heeft Telenet niet meer in het aanbod. Tot voor kort had Telenet 1 modem met bridging (zonder wifi), daarom wordt die meestal aangeraden. Sinds kort heeft de modem die je nu hebt ook bridging ondersteuning. Bridging geeft je meer vrijheid qua configuratie op de router zelf (instellingen in MyTelenet zijn immers beperkt). Met natuurlijk ook groter risico op fouten. Als je weet wat je doet kan dat dus beter zijn maar het is zeker geen vereiste.
Als je nog een Digicorder hebt moet je in die situatie ook zien dat je die rechtstreeks aan je Telenet Modem aansluit (of via VLAN configuratie doorlust)
Ja toch wel, ik heb 2 netwerknamen, eentje voor 2.4 en eentje voor 5ghz; Daarvoor gebeld omdat mijn airco, sedert de nieuwe modem, heel lastig te verbinden was en ook op afstand niet wou meewerken. Door dit zie ik ook in mijntelenet dat mijn modem zogezegd niet meer verbonden is en zie ik ook geen verbonden toestellen maar volgens Telenet is dit normaal omdat ze de optie met 2 ssids hebben aangevinkt (zoals het was met de vorige witte kubus modem)
Wel ik zie wel dat de Velop wel nog de originele ssid heeft en stuurt die ook uit zoals 'telenet-5XXXXX' terwijl de modem zelfste ssid uitstuurt maar dan met 2-4ghz/5ghz er achteraan het ssid, De velop hoofdnode is ook rechtstreeks gebakeld verbonden met de switch in de garage.
De slaapkamer node hangt ook bekabeld vast via kabel die naar de switch in de garage staat; Die is dan verbonden met de telenet modem. In de linksys app staat wel vermeld dat de node in de slaapkamer verbonden is met de hoofdnode.
Infeite is dan wel beter dat ik de wifi op de telenet modem uitzet en via de velops werk ? (dan is er wel geen wifi dekking in de garage meer door de telenet modem).
En speelt dit een rol als de switch voor or achter de velop hangt?
Grtjs
@SPiET Jouw Velops werken nu inderdaad als afzonderlijke AP's die elkaar kunnen storen.
Ideale opstelling om je Velop Mesh-netwerk optimaal te laten presteren:
Voor deze ideale opstelling moeten er wel 2 netwerkkabels tussen garage en living beschikbaar zijn. Je kan het ook anders oplossen, maar het principe is dat de Velop-hoofdnode als enig apparaat rechtstreeks op de Telenet-modem is aangesloten en alle andere apparaten via de Velop-hoofdnode verbonden zijn. (uitgezonderd Telenet Digibox/Digicorder)
Je moet dus een keuze maken, ofwel Telenet Wifi ofwel Wifi in eigen beheer met een Mesh-systeem zoals Linksys Velop.