Beantwoorden
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Ik heb een Telenet Wifi Powerline (PG9083L-TN) geplaatst om verbinding te kunnen maken buiten bereik van de modem (24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)). De optie "één Wifi netwerk" staat ingeschakeld.

Sommige toestellen in huis zijn verbonden via deze Powerline (airco, internetradio). De smartphones in huis zijn vaak verbonden direct via de modem. In dit geval worden de toestellen verbonden via Wifi Powerline niet herkend door de apps op de smartphone voor connectie met de airco's en internetradio.

Indien ik de Wifi van de smartphone opnieuw inschakel in de buurt van de Wifi Powerline en die dus daarmee verbinding maakt, worden de toestellen wel herkend in de desbetreffende apps. Indien ik de Wifi Powerline uittrek en deze toestellen via de modem verbinding maken (zwak signaal), worden ze wel herkend via de apps. Het lijkt dus geen probleem met de connectie van de toestellen te zijn, maar een probleem met de instellingen van het thuisnetwerk. 

 

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

0 Likes
34 reacties
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Momenteel is er 1 verbonden met de Powerline (identiek IP-adres als voordien). Alle andere zijn verbonden via de modem. Het is diegene die verbonden is met de Powerline, die ik nu niet zie in de app (en voordien dus wel).

Behalve het IP-adres heb ik geen idee hoe ik voor dat toestel (airco) de andere gegevens zou kunnen terugvinden (gateway en subnet mask)...

 

Misschien nog even voor de duidelijkheid: de toestellen maken wel degelijk allemaal connectie. Het is mijn smartphone/app die deze niet terugvindt indien smartphone en toestel via een andere router geconnecteerd.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Stap terug zetten en de basis eerst testen, vergeet effe je app.

 

"Heeft je powerline ook een UTP aansluiting aan de kant dicht bij de airco?

Ik zou hier eens een PC op aansluiten via UTP, je wifi disablen, en dan proberen je default gateway te pingen.  Dat is de eerste stap die moet werken."

 

En indien geen UTP, dan met Wifi, vlak met je laptop bij de WIFI PWL, zodat je zeker bent dat je op deze connecteert.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Nu start het een beetje technisch te worden voor mij 😉 Met welke command ping ik de default gateway? Waar vind ik de nummer van de default gateway?

 

Er is een UTP aansluiting, dus dat zou moeten lukken.

Ik heb net toch nog eens geprobeerd met de internetradio en gecheckt met/zonder powerline. Verbinding gecontroleerd en wel degelijk 1e keer via modem en 2de keer via Powerline. In beide gevallen geeft dit hetzelfde resultaat voor de eerder gemelde nummers (geen verschil dus).

0 Likes
Ex-Netweter
 

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone


@Roel-M  schreef:

Nu start het een beetje technisch te worden voor mij 😉 Met welke command ping ik de default gateway? Waar vind ik de nummer van de default gateway?

 

Er is een UTP aansluiting, dus dat zou moeten lukken.

 


@Roel-M 

Zie volgende site:

https://www.expressvpn.com/nl/support/troubleshooting/find-default-gateway/#default-gateway

Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

De ping van de defaukt gateway lijkt in orde te zijn:

Pinging 192.168.0.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=58ms TTL=64
Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=15ms TTL=64
Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=15ms TTL=64
Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time=15ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.0.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 15ms, Maximum = 58ms, Average = 25ms

0 Likes
Ex-Netweter
 

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Indien mDNS, zouden die Telenet powerlines daar problemen mee hebben?

0 Likes
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Deze vraag begrijp ik niet... sorry. Zoals gezegd, nu wordt het me wat te technisch 🙂

0 Likes
Ex-Netweter
 

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone


@Roel-M  schreef:

Deze vraag begrijp ik niet... sorry. Zoals gezegd, nu wordt het me wat te technisch 🙂


@Roel-M 

Ik was gewoon luidop aan 't nadenken. 😉

 

Persoonlijk zou ik het volgende doen:

- één wifi-netwerk uitschakelen

- zowel op je modem als op je powerlines het 2.4 en 5 ghz wifi-signaal scheiden (T.t.z., het 2.4 ghz wifi-signaal geef je op beide toestellen dezelfde naam en hetzelfde paswoord. De wifi-kanalen zet je op automatisch. | Idem voor het 5 ghz wifi-signaal maar uiteraard geef je dit wifi-signaal een andere naam, bijvoorbeeld "Wifi5". Zo zul je het onderscheid kunnen maken.

- na de gemaakte en opgeslagen wijzigingen in je Mijn Telenet - geef het tijd - je internetradio en airco verbinden met het 2.4 ghz wifi-signaal, ... en testen maar!

 

Beetje uitleg 2.4 versus 5 ghz wifi-signaal

https://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=134478

 

Doch ... wacht eerst @Steven-E's antwoord op je ping-resultaten af.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

De ping ziet er goed uit.

 

Het advies van @Ex-Netweter met de 2 aparte SSID's voor 2,4 en 5Ghz is het proberen waard.

MAAR zet de kanalen voor 2,4Ghz zeker niet op automatisch, maar op 1, 6 of 11 (elke AP op een apart kanaal). Maar dat had je al gedaan dacht ik.

 

Wat ook het proberen waard is (en wat voor jou denk ik beter is): voor de 2,4GHZ een aparte SSID maken, verschillend van de 2,4GHZ SSID op je modem. Zo ben je zeker dat je devices dichtbij je powerline op de juiste AP (de powerline) connecteren.  Hiermee sluit je eventuele problemen met roaming uit. (Sommige devices hebben problemen met roamen tussen verschillende AP's als beiden in het bereik zijn)

Voor 2,4Ghz: een aparte SSID op elke AP, bijv WIFI24 en WIFI24-airco

Voor 5Ghz op beide AP's dezelfde SSID: wifi5

En je airco's connecteren met WIFI24-airco

 

PS: Ik heb toevallig vorige week Daiking airco's laten installeren. De module op de slaapkamer staat pal tussen verschillende AP's in, en staat regelmatig als "offline" gemarkeerd in de app.

Ik vermoed dus dat deze moeite heeft met het roamen tussen verschillende AP's.

Welk merk van airco heb jij?

 

Je PC's, laptops connecteer je dan met WIFI5

Smartphones connecteer je met WIFI24 of WIFI5.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone


@Steven-E  schreef:

 

PS: Ik heb toevallig vorige week Daiking airco's laten installeren. De module op de slaapkamer staat pal tussen verschillende AP's in, en staat regelmatig als "offline" gemarkeerd in de app.

Ik vermoed dus dat deze moeite heeft met het roamen tussen verschillende AP's.

Welk merk van airco heb jij?

 

@Steven-E Misschien kunnen volgende sites je helpen? Wild guess wel, hoor. Ik heb ook ergens gelezen dat de controllers moeite zouden hebben met channel 11 and up.

https://www.daikin.be/nl_be/faq/i-added-a-unit-to-my-user-account--but-after-some-time--15-or-mo.htm...

https://www.daikin.be/nl_be/faq/i-m-trying-to-add-units-to-my-account--but-the-daikin-residentia.htm...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

@Ex-Netweter er staat nergens dat Daikin problemen zou hebben met kanaal 11 he, maar wel met kanalen boven 11.

Sowieso gebruik je in de 2.4Ghz band best geen andere kanalen dan 1, 6 en 11. Dit zijn de enige kanalen die elkaar niet overlappen (dus niet storen).

 

Maar deze link bevestigt wel mijn vermoeden:

Punt 4: "Please avoid using too many routers to create your home network. The WLAN adapter will switch to the router in your home network with the best signal. If two or more routers with the same SSID have similar signal strength at the location of the WLAN adapter, the WLAN adapter will switch regularly between routers decreasing the availability."

 

Dus ik denk dat ik mijn eigen voorstel ook ga toepassen 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Hallo Steven (en anderen),

 

Mijn toestellen zijn ook van Daikin. Het symptoom van offline dat je beschrijft, lijkt identiek aan wat ik zie. Ik zal vanavond of morgen de aanpassingen van de SSID proberen en terugmelding geven. Ik ben benieuwd of dit bij jou de oplossing heeft gebracht.

 

Groeten,

Roel

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Ok, ik heb het hier net nu ook zo geconfigureerd. So far so good.

 

Je weet toch hoe je je unit op een andere SSID zijn he?

5 seconden de powerful knop indrukken op de afstandsbediening. Temperatuur omhoog zodat er het cijfer 3 staat op de remote.  Dan bevestigen door kort op de powerful knop te drukken.

Deze procedure zet de lokale AP op de airco aan, zodat je er met je app naar toe kan connecteren.  Dus vanaf dan is het de instructies van de app volgen.  De SSID en password van de airco staan op een stickertje in de unit.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

@Roel-M nog altijd alles stabiel hier. Met de vorige config was de airco unit al lang weer offline gegaan.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

SSID aanpassen via de mijn.telenet , niet? Het connecteren van de airco's via de app heb ik onderussen wel onder de knie 😉

Heb je nu een aparte SSID voor modem 2.4 en Powerline 2.4 ingesteld? Of enkel een verschillende voor het totale 2.4 en totale 5GHz netwerk?

0 Likes