Beantwoorden
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Ik heb een Telenet Wifi Powerline (PG9083L-TN) geplaatst om verbinding te kunnen maken buiten bereik van de modem (24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)). De optie "één Wifi netwerk" staat ingeschakeld.

Sommige toestellen in huis zijn verbonden via deze Powerline (airco, internetradio). De smartphones in huis zijn vaak verbonden direct via de modem. In dit geval worden de toestellen verbonden via Wifi Powerline niet herkend door de apps op de smartphone voor connectie met de airco's en internetradio.

Indien ik de Wifi van de smartphone opnieuw inschakel in de buurt van de Wifi Powerline en die dus daarmee verbinding maakt, worden de toestellen wel herkend in de desbetreffende apps. Indien ik de Wifi Powerline uittrek en deze toestellen via de modem verbinding maken (zwak signaal), worden ze wel herkend via de apps. Het lijkt dus geen probleem met de connectie van de toestellen te zijn, maar een probleem met de instellingen van het thuisnetwerk. 

 

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

0 Likes
34 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone


@Roel-M  schreef:

SSID aanpassen via de mijn.telenet , niet?


Ik vermoed van wel. Ik heb zelf geen powerlines, en zelfs geen wifi van Telenet 😉


@Roel-M  schreef:

Heb je nu een aparte SSID voor modem 2.4 en Powerline 2.4 ingesteld? Of enkel een verschillende voor het totale 2.4 en totale 5GHz netwerk?


De Daikin Units werken enkel op de 2.4 Ghz band. Dus op de 5 Ghz doe je wat je wil.
Ik zou 1 SSID voor 5 Ghz band nemen. Kanaal op automatisch

2 SSID's voor de 2,4 Ghz band, dus een aparte voor op je modem, en een andere voor op je powerline.
En ook aparte kanalen: 1, 6 of 11. Dus nooit hetzelfde kanaal en ook niet op automatisch.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

En test dan best ook internet access vanop je laptop of smartphone dmv te connecteren naar het 2,4Ghz Airco SSID.

 

Zoals ik al eens eerder zei: ik de 2,4Ghz kan je maar 3 kanalen storingsvrij gebruiken: 1, 6 of 11.

Als je bijv op een apartement woont en je buren al één van deze kanalen gebruiken, dan gebruik je best een ander.  Maar dat zal wel niet het main issue zijn.  Ik vermoed dat een aparte SSID het probleem dat Daikin heeft met roaming zal oplossen.

Hier ondertussen alles nog heel stabiel.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Dat lijkt te werken. Internetverbindingen laptop/gsm werken ook. Alleen vervelend dat ik nu moet omschakelen van netwerk wanneer ik buiten het bereik van de modem kom. Of kan je dit omzeilen?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone


@Roel-M  schreef:

Dat lijkt te werken. Internetverbindingen laptop/gsm werken ook. Alleen vervelend dat ik nu moet omschakelen van netwerk wanneer ik buiten het bereik van de modem kom. Of kan je dit omzeilen?


 Als je wil connecteren naar het 2,4Ghz netwerk, kan je dit niet omzeilen.

Ik zou dan connecteren naar het 5Ghz SSID. Als je daarvoor overal goed bereik hebt met je laptop, smartphones, zou dit goed moeten werken.
De 2,4Ghz SSID voor de airco zou ik op je smartphone/laptop niet configureren (of tenminste autoconnect niet aanzetten).  Zo zal je laptop/smartphone enkel roamen tussen de andere 2,4Ghz SSID en de 5Ghz SSID

 

De 5Ghz band geeft sowieso een betere throughput en is minder vatbaar voor storingen (veel meer kanalen ter beschikking), maar reikt minder ver dan 2,4Ghz. 

 

Is je airco nu succesvol geconnecteerd ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Zo dacht ik het inderdaad te doen. Alle "mobiele" apparaten via de 5GHz-verbinding.

De connectie van al mijn apparaten is gelukt. Ik zie ze nu wel degelijk in de apps verschijnen, overal in huis. Hopelijk blijft dit nu zo stabiel. Hartelijk bedankt aan iedereen die zijn bijdrage heeft geleverd!