Beantwoorden
spr1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Tp-link switch: hoe aansluiten en instellen?

Ik verduidelijk mijn vraag.
Ik heb een TP-link gekocht omdat de wifi van telenet modem zwak is.

Na het lezen van heel wat topics hier is mijn vraag de volgende:
Wat is beter?
1- Telenet modem gebruiken voor de digibox en de TP-link erachter (eventueel in DMZ) en de TPlink alle verdere aansluitingen laten beheren en ook de DHCP, hierbij ook extra vraag of ik dan bv vanop ipad nog aan de opgenomen series van de digibox kan vermits die dan beide in andere range zitten?
Of kan ik de Modem en TPlink toch zo instellen dat ze op dezelfde range zitten (door met fix ip's te werken) en dat de TPlink toch de DHCP adressen uitdeelt aan alle apparaten? Dit zou de ideale oplossing zijn denk ik toch?

2- Telenet modem alle DHCP verkeer laten doen en de TP-link als AP gebruiken zoals in andere topic uitgelegd. Maar dan verlies ik alle functionaliteit van de TP link inzake security. En die lijkt mij toch beter dan de telenet. Of ben ik mis?

Ik hoef niet te weten hoe in te stellen, dat lukt mij wel.
Wil vooral graag voor en nadelen weten van beide. Ik game af en toe, en naar ik verneem is dit wel lastiger in optie 1

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Tplink switch: welke is beste manier aansluiten

0 Likes
3 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Tp-link switch: hoe aansluiten en instellen?

Je kunt de DHCP server van de Telenet router niet uitschakelen. Als je dus kiest voor een opstelling waarbij je de LAN van de TP-link aansluit aan het LAN van de Telenet router, kun je de TP-link het beste een fixed IP adres geven, en zul je de DHCP server van de TP-link moeten uitschakelen, om conflicten te voorkomen.

 

Bovenstaand is een opstelling waarbij je de TP-link enkel als Switch + Access-Point gebruikt, maar geen gebruikt maakt van de router en firewall functionaliteit.

 

Zoals je zelf al aangeeft ontstaat er een probleem bij het gebruik van de TP-link als eigen router met de bereikbaarheid van je digicorder (die direct aan de Telenet router aangesloten moet zijn). Clients achter je eigen router zitten dan effectief in een ander netwerk, iets wat de digicorders niet accepteren, zover ik weet.

Dit zou geen probleem meer zijn indien je overstapt naar de TV-box. Die hoeft niet direct aan de Telenet router aangesloten te worden, maar mag ook aan je eigen net aangesloten worden, zodat deze in hetzelfde net zit als je tablet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Tp-link switch: hoe aansluiten en instellen?

Gewoon voor de duidelijkheid: gaat het echt om een switch? Het lijkt me van niet. Kan je even type/model geven?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Tp-link switch: hoe aansluiten en instellen?


@spr1  schreef:

Telenet modem alle DHCP verkeer laten doen en de TP-link als AP gebruiken zoals in andere topic uitgelegd. Maar dan verlies ik alle functionaliteit van de TP link inzake security. En die lijkt mij toch beter dan de telenet. Of ben ik mis?


Tenzij je hele speciale eisen hebt, waaraan de Telenet router niet kan voldoen, dan pas heeft een eigen router zin.

 

PS

Als je van het Forum een exact antwoord verwacht, moet je ook de exacte info geven bij de vraag.

Je spreekt over een "TP-Link switch"

  • een switch heeft geen wifi (kan dus geen oplossing zijn voor je probleem
  • een switch is geen router
  • een switch kan je niet instellen (tenzij wat VLAN's)

Last but not least: als je een WiFi probleem hebt, kan je gratis bij Telenet een extra AP krijgen (de eerste is gratis, vanaf de 2de betaal je huur).

Het Telenet AP moet je niets instellen: gewoon aansluiten, deze neemt automatisch alle instellingen (SSID, wachtwoord) over van de HGW. Problem solved 🤔.