Beantwoorden
Marv
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Trage snelheid via powerline

Waar mijn bureau in huis staat maak ik gebruik van een wifi powerline van telenet (PG-9072LG-TN) omdat er geen UTP-stopcontact dichtbij mijn bureau is.. Als ik deze powerline in het stopcontact steek en ik verbind een Utp kabel tussen de powerline en mijn desktop pc dan haal ik +- 60 Mbps.

 

Als ik een kabel leg van één van de UTP-stopcontacten in huis naar mijn dekstop haal ik bijna 300 Mbps. 300 en 60 is een gigantisch verschil..

 

Mijn huis is gebouwd in 2014, dus nog nieuw. Wat kan het probleem zijn? 

 

0 Likes
8 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Trage snelheid via powerline

Welke snelheden haal je via WiFi? Liefst 5 GHz band.

Is er een UTP aansluiting in de buurt van uw bureel?

Is er ergens een stopcontact  op dezelfde elektrische kring als uw bureel met een UTP aansluiting in de buurt?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage snelheid via powerline

@Marv 

 

Ik heb dezelfde powerline.

 

Met mijn PC haal ik bekabelde snelheden tussen 90 en 100 Mb/s. Op de PC in de living die rechtstreeks aan de router hangt, zijn de waarden boven de 200.

 

Vandaag waren beide resultaten gelijk, maar gebruik eens de Ookla test en kies Université de Louvan-la-Neuve ipv Telenet Mechelen. Doorgaans zijn die waarden beter dan Telenet Mechelen. Maar vandaag dus niet, en da's wel voor het eerst.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Smets56
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Topicwurm! Say what?! Complimentendag On a roll...

Trage snelheid via powerline

Powerlines werken zelden optimaal en zijn zeer gevoelig aan verschillende factoren.

Waar ze niet goed mee omkunnen zijn hoofdzakelijk afstand en andere kringen.

Dus als de stopcontacten niet op dezelfde zekering zitten heb je sowieso al veel verlies.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Trage snelheid via powerline

ik weet niet welke powerlines je gebruikt maar van bijvoorbeeld Devolo zijn er verschillende soorten.

de oudere werken op de rode en blauwe draad van je elektriciteitsnetwerk en de nieuwe werken ook met de aarding"Devolo powerline Magic 2 wifi"  . Dit geeft minder storing en haalt beter snelheden.

Je kan misshien eens kijken naar de mesh routers,die hebben een sterk signaal en werken ook goed in nieuwere gebouwen.

zeker proberen dus.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Trage snelheid via powerline

Nota.

Of stopcontacten al dan niet op dezelfde zekering zitten maakt niks uit.

Een juistere bepaling is  als ze op dezelfde fasen zitten. Omdat bij de nieuwe powerline adapters

de gebruikte frequentie zeer hoog,  gedragen de draden van uw elektriciteit net zich als een zend antenne. Hierdoor is er signaal overdacht tussen alle draden.

Indien je een mono aansluiting hebt, dus twee draden met 230 volt.

Staat alles parallel. Dit mag van een net zijn 3 x 230 volt of en net 3 x 400 volt+ N.

Bij een 3x 400 volt +N, mag je niet vergeten dat N ook een aarding is. Hoe ???

In het voeding station is de secundaire altijd in ster geschakeld. Dit ster punt is daar ter plaatse geaard.

Er kan ondanks dat beiden geaard zijn een spanning verschil bestaan tussen N en aarding.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Trage snelheid via powerline

Dezelfde fase is ook niet helemaal juist. Probeer maar eens als er een verliesstroomschakelaar tussen de 2 powerlines zit.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Trage snelheid via powerline

Bij een installatie van de laatste 20 jaar (of meer)  heb je twee verliesstroomschakelaars

300 mA en een 30 mA. De 30 mA staat na de 300mA

Alle kringen die op de 300 mA zijn aangesloten staan zonder meer parallel groep één,

deze aangesloten na de 30 mA vormen ook groep twee. Deze 30mA is  normaal gezien voor badkamer, wasmachine, droogkast, waterpomp enz. Vermoedelijk zal je deze stopcontacten niet gebruiken voor Powerline.

Het probleem kom je tegen als van groep één naar groep twee wil.

Alleen in dat geval staat er een verliestroomschakelaar van 30 mA er tussen.

Een verliesstroomschakelaar is inderdaad een hoge impedantie( wisselstroomweerstand)

Het is één wikkeling rond een ferrietkern.

Een oplossing kan dan zijn, onmiddellijk na de 300 mA verbind je de 30mA.

dan is dit probleem opgelost. Je bent nog in orde met het AREI. Het verschil is dat je verliesstroomschakelaar meer zal tussen komen.

Is er in de installatie alleen een verliesstroomschakelaar van 300 mA en geen 30 mA dan heb je dat probleem ook niet.

Er is een onderscheid tussen en zekering en automaat. Een zekering is dood gewoon een smelt draadje. Een automaat bevat echter een spoeltje welke in serie in de kring staat.

Dit zal het hoog frequent tegenhouden.

 

ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Trage snelheid via powerline

Nota. Rood of blauwe draad heeft opzichzelf niks te betekenen.

Indien het openbaar elektriciteitsnet 3 x 400 volt + N is. Het maakt niks uit of je mono fase of driefasig aangesloten bent.

Dan is de blauwe draad de nulgeleider. Deze benaming komt door het feit dat indien de drie fasen gelijk belast zijn er geen stroom loopt door de N geleider.

De spanning ten opzichte van aarding is NUL volt ( in theorie) 

Bij en installatie van  pakweg de laatste 30 jaar is er altijd een blauwe draad aanwezig.

Indien het openbaar net 3 x 230 volt is, dan is de blauwe draad een fase.

De spanning ten opzichte van aarding is dan 230 volt / 1.73 = 132 volt.