24748
netweters
|
152299
antwoorden
|
20689
vragen
|
Hallo,
Sinds ongeveer een maand heb ik last van pagina's die amper geladen raken. Meest significant op facebook, youtube, maar ook gewoon de pagina van de stadsdienst bijvoorbeeld gaat erg traag. Het doet zich voor zowel bij Firefox als bij Chrome. Ik heb een Lenovo laptop van enkele maanden oud. Cache geheugen en cookies opgeschoond. Speedtest enkele malen gedaan wanneer het moeilijk ging. Eerste keer (avond) 130 download (en toch traag). Nu (overdag) download 20 à 30 naargelang de plaats waar ik sta, maar steeds dicht bij de modem. Iemand een idee wat ik zou kunnen nakijken? (Ik ben geen expert maar met wat instructies kom ik meestal wel waar ik moet zijn 🙂)
Hartelijk dank voor suggesties,
Marc
Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: traag internetgebruik
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Marcm1 Ik ga al beginnen met enkele vragen te stellen 😉
1. Test je via de wifi of ook via een kabel (minstens CAT5e). Altijd via de kabel testen.
2. Heb je de modem en eventueel eigen router al eens herstart ?
3. Is de traagheid ook bij andere toestellen merkbaar of niet?
4. Heb je een virus/malware scanner actief staan?
Zoals je kan merken kan er veel mislopen, dus vandaar al die vragen.
Welke snelheden heb je via kabel? Verbind indien mogelijk eens rechtstreeks met de modem en test dan nog eens. Op Firefox of Chrome heb je geen adblocker geïnstalleerd? Als je een smartphone met Android hebt, dan kan je deze app installeren en kijken of er misschien draadloze netwerken in de buurt zijn die jouw signaal verstoren.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifianalyzer&hl=en-us
Dag Kristof,
1. Ik heb de test gedaan via Wifi. (ik moet ergens nog wel een oude LANkabel hebben liggen. Is het echt belangrijk?)
2. Ik heb geen andere router of zo geïnstalleerd.
3. Mijn vrouw heeft nog een tablet maar daar zijn eigenlijk geen problemen op, al is die meer om mails te checken en klein opzoekwerk.
4. Ik gebruik een free versie van Avast. De standaard geïnstalleerde McAfee is verlopen (sinds een maand?).
Kan je hier al iets mee?
Hallo,
Mijn modem zou de CH7465LG-TN moeten zijn. Geen idee welke frequentie er in werking is. Opvallend is wel dat het echt maar sinds een maand is dat de problemen zich voordoen. Daarvoor nooit problemen. Moet ik ergens de frequentie kunnen nazien?
Dag Bjorn,
Ik zie dat ik geen ethernetaansluiting heb op de laptop (Lenovo Yoga 16inch) alleen usb's en hdmi. Dus mijn kabel kan ik nergens inpluggen.
Ik heb de wifi-analyzer geïnstalleerd op een tablet. De gegevens die ik zie zijn de volgende:
49dBm Kan 48(42) 5240 MHz ~1,3m
Iets lager in de rij staat mijn account opnieuw:
61dBm Kan 6 2437MHz ~5,5m (was daarnet 11)
Word jij daar wat wijzer van🤔?
Ik zie dat in de wifi-analyzer de kanaalbeoordeling van de kanalen die ik gebruik in het rood staan (soms geel).
heeft die avast firewall een ingebouwde vpn functie, staat deze wel zeker uit dan. als dat erinzit en staat aan, kan het verkeer wel best trager gaan. op zo 'n tragere moment ook eens een speedtest doen met uw andere tablet , is het daar dan nog snel of ook trager
Als die van jou in het rood staan, dan loont het misschien om de kanalen manueel in te stellen via MyTelenet. Mijn ervaring is dat automatisch niet altijd beter is.
Verder, wat Avast betreft: ik heb die zelf ook lang gebruikt, maar toen ze veroordeeld werden voor het verkopen van gebruikersdata zonder toestemming heb ik het overal verwijderd. Defender had vroeger niet zo'n goede naam, maar tegenwoordig kan je die net zo goed gebruiken.
Bedankt aan iedereen die reageerde.
Het probleem lijkt te hebben gelegen in een slechte accordatie tussen een aantal updates die werden ontwikkeld, althans, dat is mijn conclusie. Ik vermoed dat windows een update had uitgevoerd waar Firefox en Chrome niet op waren voorbereid of die ze niet automatisch hebben weten bij te werken. Ik heb zowel Firefox als Chrome verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Van toen af is het probleem opgelost.
Nogmaals dank aan iedereen die reageerde.
Marc