Beantwoorden
wannesT
Professional Weetjesweter
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag On a roll...

Verbinding met NAS - trage snelheid.

Hallo,

ik heb volgende situatie: telenet modem LAN verbonden met Synology NAS. Met mijn laptop werk ik draadloos naar de Telenet modem. 

Over het algemeen is de internetsnelheid OK. Echter ondervind ik dat de snelheid waarmee data naar de NAS gaat mi te laag is.

Vraag:

1. Hoe kan ik de werkelijke snelheid meten van mijn laptop naar mijn NAS? Of snelheid op meerdere plaatsen in het netwerk?

2. Hoe kan ik de 'interne' wifi snelheid significant verhogen zodat ik vlotter met mijn NAS kan werken?

mvg

Wannes

Titel gewijzigd door Philippe (mod) | Vorige titel: Verbinding met NAS

0 Likes
3 reacties
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

ik volg dat op met windows task manager 

taskmanager.png

de maximale snelheid van de nas behaal je meestal als je het ftp protocol gebruikt met een programma zoals filezilla

rechtstreeks bekabeld of langs gigabit switches ( geen powerline)  of met goede 5ghz wifi ontvangst

ftp dient hiervoor, hier thuis soms maar 75 megabit bij kopieren van naar ssd via remote desktop, en, 750 megabit over ftp

de snelheid van de schijf of schijven in de nas is ook een factor

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Wifi is nu eenmaal een van de minst betrouwbare toepassingen qua data overdracht. Afhankelijk van andere wifi bronnen in de buurt, aantal gebruikers die je wifi nu gebruiken, het type wifi, de afstand enz. gaat je snelheid omhoog of omlaag. Om bestanden over te dragen is een aansluiting van je NAS en je PC via UTP kabel veruit het beste.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@wannesT Dit is op zich geen moeilijke vraag maar de trage snelheid kan aan veel dingen liggen maar vooral onderstaande punten. 

1. Hoe snel is je wifi (kan je testen door een speedtest te doen). Trage wifi heeft als gevolg trage bestandsoverdracht.

2. Is het apparaat dat je gebruikt voorzien van een virusscanner? Hoewel dit normaal gesproken het geval zou moeten zijn, zijn er mensen die ervoor kiezen om dit niet te gebruiken. Een virusscanner kan aanzienlijke vertraging veroorzaken, aangezien elke bestandsoverdracht door de virusscanner gaat. je kan dit testen door de virusscanner tijdelijk uit te schakelen op het apparaat en vervolgens het bestand over te zetten.

Kan je ons ook meegeven welke nas je hebt, want hier zijn veel verschillen in. 

Als je naar de pro versie gaat van bijvoorbeeld een Synology (er vanuit gaan dat het een Synology nas is)heb je meerdere lan poorten die je op een switch kan "Teamen" of bundelen zodat je snellere snelheiden hebt bij bestandsoverdrachten.

De standaard Synology nas heeft er meestal maar 1 of max 2.

Ikzelf heb bijvoorbeeld 4 poorten die ik gebundeld heb tot 1 virtuele lanpoort via een switch. Hierdoor zou je in principe in theorie 4Gbps halen als je een 10Gbps switch zou hebben.

Via welk protocol benader je uw nas en welk device gebruik je om uw share op de nas te benaderen (Windows, Linux , ...)?

Het protocol is SMB bijvoorbeeld. 

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.