24751
netweters
|
152332
antwoorden
|
20691
vragen
|
Hoi netweters,
Ik ben in april verhuisd naar een appartement en ik heb toen ook Telenet mee verhuisd omdat ik dat gewend was.
Nu heb ik gezien in de berging dat er ook een Fiberklaar bakje in mijn appartement is geïnstalleerd. Bij mijn bovenbuur is de fiber onlangs geactiveerd en die vertelde dat zijn internet bij Mobile Vikings veel sneller was.
Ik heb dat gisteren dan eens kunnen testen bij mijn bovenbuur en die haalt 2,4 Gbit download én 940 Mbit upload. Zotjes!
Ik zit hier nu met mijn 880 Mbit download - snel genoeg hoor - maar vooral de upload van 34 Mbps vind ik absurd laag. Zeker nadat ik gisteren met mijn eigen ogen gezien heb wat er mogelijk is met Mobile Vikings op het appartement van mijn bovenbuur.
Dus ik zit nu met twee dringende vraagjes:
Waarom doet Telenet niet mee met Fiberklaar? Fiberklaar zegt dat elke provider kan kiezen om hun glasvezel te huren. Ik snap niet dat Telenet dan weigert om de best mogelijke verbinding aan te bieden. Telenet heeft nu het snelste internet niet meer. Dat was toch ooit een reclameslogan?
Als Telenet uiteindelijk niet meedoet met Fiberklaar. Wanneer gaat Telenet dan de uploadsnelheid verhogen? Want anders gaat het niet lang meer duren dat ze mij als klant verliezen.
Er zijn meerdere oorzaken
Fiberklaar is ook nog niet overal beschikbaar dus het lijkt me voor Telenet een grote kost om op een beperkt aantal plaatsen het Proximus of Fiberklaar netwerk te huren terwijl daar al coax ligt en ze die gaan vervangen.
Als je niet kan leven met de snelheid die Telenet vandaag hanteeert dan is het jouw volste recht om over te stappen naar een andere provider. Persoonlijk hebben ik slechts zelden nood aan een hoge upload, al komt het natuurlijk wel van pas op de momenten dat je het nodig hebt.
Wanneer Telenet z'n snelheid zal verhogen is een speculatieve vraag, wij zijn klanten en kunnen daar niet op antwoorden. Een hogere upload op coax is mogelijk, maar wanneer Telenet deze implementeert weten wij niet.
@Datadimi schreef:Waarom doet Telenet niet mee met Fiberklaar? Fiberklaar zegt dat elke provider kan kiezen om hun glasvezel te huren. Ik snap niet dat Telenet dan weigert om de best mogelijke verbinding aan te bieden. Telenet heeft nu het snelste internet niet meer. Dat was toch ooit een reclameslogan?
Eigenlijk één antwoord:
Het BIPT is jaren tegen zo'n samenwerking geweest, omdat ze van mening waren dat de aparte netwerken de concurrentie verhoogde.
Het BIPT, dat er in feite de waakhond moet zijn van ons Belgisch telecom landschap, is dus de grote schuldige dat België zover achteruitloop met de fiber uitrol. Indien ze jaren geleden geen stokken in de wielen hadden gestoken, of beter nog: de providers hadden aangemoedigd om samen te werken, dan hadden we nu één groot fibernetwerk, waar iedereen zijn diensten kon op aanbieden.
Pas recent hebben de providers de toelating gekregen om gesprekken op te starten en overeenkomsten af te sluiten. De samenwerking zal zich voornamelijk beperken tot de "buitengebieden", waar 2 aparte fibernetwerken economisch niet haalbaar is.
@Datadimi schreef:Ik ben in april verhuisd naar een appartement en ik heb toen ook Telenet mee verhuisd omdat ik dat gewend was.
Nu heb ik gezien in de berging dat er ook een Fiberklaar bakje in mijn appartement is geïnstalleerd. Bij mijn bovenbuur is de fiber onlangs geactiveerd en die vertelde dat zijn internet bij Mobile Vikings veel sneller was.
Je bent niet gehuwd met Telenet, je kan toch op ieder ogenblik van provider wisselen?
Als snelheid belangrijk is dan, dan heb je een ruime keuze van fiber contracten en snelheden (gaande van 150/50 tot 8500/1000 Mbps). Je kan zelfs Telenet houden voor TV (als dat voor jou belangrijk is) en overstappen op fiber voor internet. Of ook TV opzeggen en alles via streaming ...
De keuze is volledig aan jou.
@Datadimi schreef:Wanneer gaat Telenet dan de uploadsnelheid verhogen? Want anders gaat het niet lang meer duren dat ze mij als klant verliezen.
Dat zal nog héél lang duren. Zolang je nog op de coax aangesloten bent, is een uploadverhoging niet voor de komende jaren. Dat is nu eenmaal de technische beperking van de coax.
Dank voor jullie reacties.
Van Wyre had ik nog nooit gehoord, ik heb het moeten googelen. 😉 Op hun website vind ik geen concrete informatie over de beschikbaarheid van fiber in mijn regio. Dat project blijkt dus nog maar in de kinderschoenen te staan.
Een kwestie van snel upgraden zal het niet zijn. In mijn appartementsblok ligt honderden meters coaxkabel en bij vrienden en familie die Telenet hebben is het juist hetzelfde. Telenet zal kilometers en kilometers coaxkabel moeten vervangen, alleen al in mijn buurt. Mijn bovenbuur vertelde gisteren dat Fiberklaar hier 2,5 jaar in de regio bezig is geweest en dat hij dus al die tijd op de aansluiting heeft moeten wachten. Hij zei dat de aansluiting van alle appartementen in het gebouw een groot werk was en letterlijk veel voeten in de aarde heeft gehad. Het zou al te gek zijn als Telenet dat nog eens allemaal opnieuw gaat aanleggen tot in elk appartement.
Ik ben niet zinnens om nog eens jaren te wachten op een hogere upload terwijl er nu een fiberaansluiting in mijn appartement ligt.
Het zal een kwestie van een trouwe klant verliezen worden. Eentje van 120 euro per maand. Ik zal niet de enige zijn, je mag dat getal gerust vermenigvuldigen met tienduizenden anderen.
Ik begrijp echt niet waar Telenet mee bezig is. 🙄
Je zit goed op het netwerk van Vlaanderen. Ja, mijn gat.
@Datadimi schreef:Van Wyre had ik nog nooit gehoord, ik heb het moeten googelen. 😉 Op hun website vind ik geen concrete informatie over de beschikbaarheid van fiber in mijn regio. Dat project blijkt dus nog maar in de kinderschoenen te staan.
De lancering van Fiber bij Telenet is ook pas voor de komende weken, het is dus logisch dat je nergens de beschikbaarheid kan nakijken.
@Datadimi schreef:Ik ben niet zinnens om nog eens jaren te wachten op een hogere upload terwijl er nu een fiberaansluiting in mijn appartement ligt.
Het zal een kwestie van een trouwe klant verliezen worden. Eentje van 120 euro per maand. Ik zal niet de enige zijn, je mag dat getal gerust vermenigvuldigen met tienduizenden anderen.
Ik begrijp echt niet waar Telenet mee bezig is. 🙄
Je zit goed op het netwerk van Vlaanderen. Ja, mijn gat.
Dat is je volste recht en goed dat je de optie hebt!
Er zijn ook talloze huizen en apartementen waar fiber van Fiberklaar/Proximus nog niet aanwezig is. Voor die persoenen is (wat download betreft) internet via coax van Telenet wel nogsteeds sneller dan internet via VDSL.
@Datadimi schreef:
Denk je nu echt dat er tienduizenden klanten deze snelheden nodig hebben?
Hier is 250 Mbps down en 20 Mbps up (One) meer dan voldoende!
Hier dus nog lang geen fiber nodig.
Mijn pakket (One dus) is ook nog eens nergens goedkoper!
Mobile Vikings is sneller en ook goedkoper. De bestelling is ondertussen al geplaatst.
Arrogante reacties zoals de jouwe zullen me zeker niet doen twijfelen. Telenet is passé en als ze niet op Fiberklaar beschikbaar worden zullen ze inderdaad gemakkelijk tienduizenden klanten verliezen. Ik ben niet de eerste die overstapt hier in het appartementsblok. Blijkbaar zit hier al meer dan de helft van de bewoners op Fiberklaar.
Groetjes, Dimi
Er is al over gepraat hier er zou een tekst rond gaan waar de kabel van prox , fiberklaar of in de toekomst digi
Waar telenet in de toekomst gebruik zou van maken
Dat is om het gebied niet genoeg klanten telt om zelf nog een kabel te trekken
Wat heel begrijpelijk is in de stad heb je veel klanten op kleine oppervlakte
Daar heb je ook meer aanbieders maar ook meer concurrentie en scherpe prijzen
Natuurlijk een kabel huren bij een ander doe je niet graag
Voor bedrijven wordt dit wel gedaan
https://www.netweters.be/t5/Lounge/Zijn-de-eerste-fiber-abonnementen-bijna-hier/td-p/191077
Dus als het antwoord niet in jouw kraampje past dan is dit arrogant??
Korte lontjes tegenwoordig in deze woke wereld...
Weet je wat mij eigenlijk meer stoort dan "trage" verbindingen?
Wel, dat men hier om de haverklap de straat openlegt omdat er alweer iets in de grond gestopt moet worden:
En daarna zullen ze wel alweer iets anders uitvinden om alles open te leggen ...
Samengevat: ik heb van die dingen veel meer last dan van "wanneer krijg ik eindelijk giga up- en download". Ik kan surfen en TV kijken. Ik heb All-Internet (300 / 20) en TV Iconic. Meer heb ik niet nodig.
@StefaanH schreef:Weet je wat mij eigenlijk meer stoort dan "trage" verbindingen?
Wel, dat men hier om de haverklap de straat openlegt omdat er alweer iets in de grond gestopt moet worden:
- Een tijdje geleden was fiberklaar hier om de glasvezel te leggen. Boeltje open.
- Vorige week (en de weken ervoor iets verderop) de straat opnieuw open voor nieuwe waterleiding.
- Binnen afzienbare tijd, wanneer die leiding overal ligt, huis per huis opnieuw de boel open om de nieuwe waterleiding ook effectief aan de woning aan te sluiten.
- Wie weet hoe lang of hoe kort erna, de straat alweer open om de fiber van Telenet (Wyre) te leggen.
- What's next ???? Geen idee, ik heb helaas geen glazen bol ...
En daarna zullen ze wel alweer iets anders uitvinden om alles open te leggen ...
Samengevat: ik heb van die dingen veel meer last dan van "wanneer krijg ik eindelijk giga up- en download". Ik kan surfen en TV kijken. Ik heb All-Internet (300 / 20) en TV Iconic. Meer heb ik niet nodig.
Voor grote werken met veel hinder is er normaal een sperperiode van 2 jaar waarin de straat niet opnieuw open gelegd mag worden, tenzij het om dringende werken gaat natuurlijk.
Kleine werken om een specifieke klant aan te sluiten kunnen uiteraard nog wel; maar dat zou veel minder overlast mogen veroorzaken.
Bij werken worden normaal alle nutsbedrijven gecontacteerd zodat ze op elkaar kunnen afstemmen. Specifiek bij fiberwerken zie je daarom ook vaak dat de wachtbuizen van de andere provider(s) meteen mee gelegd worden.
Dat klinkt allemaal mooi @WG94 , en in theorie zal dat wel zo zijn. Maar heb jij bvb weet van graafwerken waar Wyre en Fiberklaar samenwerken om ineens beide glasvezelkabels te leggen? Of hebben ze de Belgische markt onder hun tweetjes verdeeld?
Om werken te doen op straat moet dit aangevraagd worden bij de gemeente
Weigeren kan niet wel uitstellen
om alles samen te doen zal moeilijk worden
En als ze samen doen duurt veel langer dat de put wordt dicht gegooid
wand iedereen moet eerst zijn kabels en buizen plaatsen
Er zal in toekomst nog veel opengegooid moeten worden zeer in druk gebied waar veel mensen wonen
Als ze kunnen zullen ze de wachtbuizen leggen van de concurrentie maar v.b zoals digi is een nieuwe speler
die kan je niet uitstellen 2 jaar of hij zal de wachtbuizen moeten gebruiken die er al liggen
Dan is de andere speler benadeeld een moeilijk zaak en weigeren kan niet voor geen enkele
@StefaanH schreef:
Ik kan surfen en TV kijken. Ik heb All-Internet (300 / 20) en TV Iconic. Meer heb ik niet nodig.
Ziet wa ge zegt!