Beantwoorden
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd onbekend netwerk

Ik heb daarnet iets vreemd gezien, nooit eerder tegen gekomen. Mijn WiFi analyzer toonde ineens een vreemd netwerk met als SSID "portthru", actief op kanaal 10, en als beveiliging stond er "IBSS".

Even gegoogeld en IBSS staat voor "Independant Basic Server Set", een Ad Hoc netwerk zonder access points.

Het was idd niet zichtbaar in mijn netwerksettings keuzelijst van beschikbare netwerken. Enkel mijn app WiFi analyzer toonde hem aan.

Het vreemde eraan is dat zijn signaal bij momenten sterker was dan dat van mijn eigen router, waar ik 5 meter vandaan zat ...

Weet iemand wat zo een ding is en wat dat voor nut / bedoeling heeft? En waar staat dat ding dat het met zulk een sterk signaal bij mij thuis binnenkomt?

BTW, gisteren was het er nog niet, en ik heb het ook nooit eerder gezien.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
0 Likes
12 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vreemd onbekend netwerk

Recent een toestel bijgeplaatst? TV, printer, sonos toestand, bose of ander geluidstoestand? Het kan tegenwoordig van alles zijn nu ze al beginnen met de frigo, diepvries, oven enz. wifi te maken.

Veel zoekgenot en hopelijk stoort het uw bestaande netwerk niet te veel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd onbekend netwerk

Nee, niks bijgeplaatst of geïnstalleerd...

 

Trouwens, toen ik daarnet nog even checkte was het alweer verdwenen. Zeer bizar.

 

Of de buren iets bijgeplaatst hebben dat zo sterk tot bij mij komt? Ik denk het niet. Aan de ene kant een oude dame die niet eens internet of kabel TV heeft, aan de andere kant een braakliggende bouwplaats. De WiFi netwerken die ik kan zien in mijn omgeving zijn allemaal zeer zwak.

 

Very strange indeed ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Vreemd onbekend netwerk

IK ken jou buren niet, en wil geen buren ruzie. Maar zijn je buren "bekwaam" om een zender te bouwen?

 

Zou er ergens in de buurt iemand een automatische poort bedienen? Of geplaatst hebben?
Bepaalde (chinese) RF433HZ zenden over een geheel breed spectrum uit. Ik kan het weten, want wij hebben het voorgehad. Ik ben/was elektronicus. En bouwde een aan uit Knop, met rf444. 

Geen garage poort niet meer; Draadloos internet volledig verstoord... Zelfs de harmonischen nam ie mee.

 

Er schiet me nu niets meer te binnen, maar ik denk aan een toestel, die (sporadisch?)harmonischen uitstuurt.

 

ab met getalletjes ..

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd onbekend netwerk

Ik heb nog steeds geen idee wat het is, maar nadat het gisteren verdwenen was is het vandaag terug ... Met een signaal sterker dan mijn router ...

 

Maar zo te zien heb ik er niet echt last van. Op het eerste zicht..

 

Mijn router staat voor de 2,4 GHz op kanaal 7 en dat "portthru" gedoe zit op kanaal 10.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Vreemd onbekend netwerk


@StefaanH schreef:

Mijn router staat voor de 2,4 GHz op kanaal 7 en dat "portthru" gedoe zit op kanaal 10.


Ik heb me laten vertellen dat die kanalen "overlappen", dus misschien is 7 toch niet zo ver van 10? Maar als je er geen last van hebt...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Vreemd onbekend netwerk

Een korte google search hierop geeft mij samung printers met wifi mogelijkheid. Deze zouden SSID portthru gebruiken.

 

Misschien eens in die richting kijken ?

Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Vreemd onbekend netwerk

@StefaanH dat netwerk komt normaal van een samsung printer.

 

Heb je toevallig een samsung printer of een ander samsung apparaat in huis?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd onbekend netwerk

Ik heb inderdaad een Samsung printer in huis. Die is wel WiFi capable, maar hij is gewoon bekabeld aangesloten, en hij staat al vele jaren in de living. Nog nooit iets van gemerkt en ik heb er ook recent niks aan veranderd. Maar ik zal dat beestje eens van naderbij bekijken. Dankuwel voor de tip Man Vrolijk


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Vreemd onbekend netwerk

@StefaanH

 

Je kan de wifi analyzer app open laten staan en trek dan eens de printer uit. Als het wifi netwerk dan verdwijnt, dan weet je het zeker. 🙂

 

Normaal kun je het wifi netwerk uitschakelen in de instellingen van je printer.

 

Maar je kan ook het wifi-netwerk van de HGW op een ander kanaal zetten via Mijn Telenet. Kies 1/6/11 dat zijn de standaard kanalen waardoor er geen overlapping gebeurt. (Behalve als ze op 40 MHz staan)

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd onbekend netwerk

Welaan dan, het raadsel is ontraadseld Man LOL

 

Het was dus inderdaad mijn Samsung printer die het fameuze "portthru" de ether in zond. Ik heb echter geen idee hoe dat zo ineens gekomen is, dat ding staat al jaren in mijn living ...

Ik zal in de komende dagen eens in de settings duiken om uit te vissen hoe en waarom het WiFi gedeelte ineens actief is geworden.

In ieder geval, iedereen ferm bedankt voor het meedenken, en dan vooral aan diegenen die de neus richting Samsung printer hebben doen wijzen. Smiley Knipoog

 

BTW, ik heb geen HGW, ik heb een modem only met mijn eigen router Linksys WRT 610 N V2 erachter.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Vreemd onbekend netwerk

@StefaanH

 

Samsung doet af en toe wel eens vreemde dingen, misschien een automatische update?

 

Over het algemeen heeft een Telenet klant een HGW. Maar ik ben zelf voorstander van een modem-only 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vreemd onbekend netwerk


@Arthur2 schreef:

 

@..knip ...

 

 

Over het algemeen heeft een Telenet klant een HGW. Maar ik ben zelf voorstander van een modem-only 🙂


Tijdens mijn actieve loopbaan (ben al op pensioen hé Man Tong) was ik werkzaam in een IT centrum van Defensie en was ik regelmatig van permanentie met een dienst laptop die via een militaire VPN aanlogde (met een ID card reader) aan ons secure netwerk. Ik heb die situatie gebruikt om een modem only te kunnen bekomen (NAT achter NAT wanneer ge uw eigen eigen router aan een HGW hangt is niet echt gunstig). In die tijd deden ze echt moeilijk om een modem only te bekomen.

Ik zou ook nu geen HGW willen want ik ben graag meester van mijn eigen router met meer mogelijkheden dan hetgeen TN biedt. Langs de andere kant ben ik er wel van overtuigd dat voor de meerderheid van de klanten die niet echt weet hoe een router ineen zit en hoe dat ding werkt een HGW een goede en goedkope oplossing is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.