Beantwoorden
Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

Vraagje, mij is opgevallen dat het 5 GHz Wifi kanaal geregeld van kanaal veranderd. Het kanaal staat automatisch ingesteld. Als voorbeeld eergisteren stond het signaal op kanaal 128, gisteren was dit 48 en nu vanavond staat hij weer op 116. Waaraan ligt dit? Ik weet dat ik het vast kan instellen, maar ik wil eens weten waaraan deze switch kan liggen. 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: 5 ghz WiFi kanaal

0 Likes
31 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

Misschien vinden jullie dit haarklieverij, maar als gewezen IT prof gruwel ik van het gebruik van verkeerde termen.  Menigeen spreekt hier over dit of dat aan de modem te doen, maar dat is dus onzin. Aan de modem doe je juist niks. Het is aan de router dat je iets kan instellen.

Voor het goede begrip: het toestel dat de meesten thuis hebben staan is een HGW, een Home GateWay. Dat is een combinatie van een modem, een router en een switch in één toestel.

Als het te moeilijk is om te onthouden, spreek dan gewoon altijd van de HGW. Dat is altijd (meestal toch) juist.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

@StefaanH 

Ik kan dat begrijpen voor de techies dat dit frustrerend is. Echter in de gewone volksmond zal de mensen die dit niet weten of kennen spreken van een modem. De meeste mensen die hier komen zijn niet allemaal technisch onderlegd.

In sommige gevallen kan dat mss verwarring veroorzaken, maar in dit topic kan men perfect volgen toch?

Maar, ik zal er proberen op te letten om de HGW term wat meer te gaan gebruiken.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

@DeLLiAnO 

Natuurlijk kan ik volgen, het is gewoon dat zulk verkeerd gebruik van termen mij de kast opjaagt. Gewoon omdat ik het gewend ben dat zelfs één verkeerde letter of cijfer in een programma dit doet vastlopen. Het moet juist zijn of het werkt niet (of niet goed).

Het is gewoon een tweede natuur geworden, sorry als dit sommigen ergert, maar ik erger mij dus aan het gebruik van verkeerde termen.

Ken je het verhaal van die man die naar de dokter gaat en vraagt om gecastreerd te worden omdat zijn vriend dat ook heeft laten doen? Na afloop komt hij zijn vriend tegen en die vraagt hem: en, heb je u ook al laten tatoeëren?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

Op de webpagina van Telenet, de bron van informatie voor de klanten, gebruikt Telenet de woorden router en HGW niet. Er staat steeds modem. Zie hier.

Zoals je zelf zegt is een combineert een HGW de functies van modem, router en switch. Omdat Telenet gekozen heeft voor versimpeling, vind ik niet dat we dat systematisch moeten gaan verbeteren. Ik schrijf dikwijls (sinds ik eens een opmerking gelezen heb over techniche begrippen die voor de leek onverstaannbaar zijn) in mijn reacties modem/router. Ik meen dat modem/router ook de volledige lading dekt. Kan men zich een router inbeelden zonder een switch functie?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?


@StefaanH  schreef:

Misschien vinden jullie dit haarklieverij, maar als gewezen IT prof gruwel ik van het gebruik van verkeerde termen.  Menigeen spreekt hier over dit of dat aan de modem te doen, maar dat is dus onzin. Aan de modem doe je juist niks. Het is aan de router dat je iets kan instellen.

Voor het goede begrip: het toestel dat de meesten thuis hebben staan is een HGW, een Home GateWay. Dat is een combinatie van een modem, een router en een switch in één toestel.

Als het te moeilijk is om te onthouden, spreek dan gewoon altijd van de HGW. Dat is altijd (meestal toch) juist.


Misschien is dat ook haarklieverij, maar de betekenis van HGW als een "combinatie modem, een router en een switch in één toestel" is ook een definitie die jij eraan geeft 🤔.

Technisch gezien is een gateway een router (en een home gateway dus letterlijk vertaald een "thuis router").

Ook het GW (of Gateway) MAC adres dat je op het toestel vindt, slaat alleen op het router gedeelte (dat is namelijk het WAN MAC adres van de ingebouwde router.

Maar je hebt in die zin gelijk, het toestel dat de meesten thuis staan hebben (modem + MTA + router) kunnen we hier gemakshalve de HGW noemen 😀.


@janne_man  schreef:

Op de webpagina van Telenet, de bron van informatie voor de klanten, gebruikt Telenet de woorden router en HGW niet. Er staat steeds modem. Zie hier.


Telenet gebruikt nu toch nog altijd de term "modem", maar in de productnaam de term "HGW":

Compal CV8560E HGW 3.1 (modem-id 32): Configureer je modem (telenet.be)

Compal CH8568LG HGW 3.1 (modem-id 34): Configureer je modem (telenet.be)

 

tip: ga naar mijn.telenet.be/mijntelenet/activation/activate.do?action=selectModem&modemId=xx en vervang xx door de modem-id (35 is de laatste F@st3896LG , 14 is de SURFboard SB5102E, etc ...)

dan krijg je de ganse lijst van alle modems die er ooit waren met hun benaming 🤗.

Vanaf modem-id 25 (Configureer je modem (telenet.be) wordt de term HGW gebruikt ...

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

@flip1953 

Met je reactie bevestieg je in eerste instantie dat Telenet systematisch het woord modem gebruikt.

Ja je hebt gelijk in heel technische ondererpen zal je HGW vinden op de website van Telenet. Dit uitzonderlijk gebruik van HGW staat in schrik contrast met het veelvuldig gebruik van de term modem. Als ik op telenet.be zoek naar HGW is er geen enkele overeenstemming te vinden in het deel voor particuliere klanten, wel 46 voor de business klanten. Als ik zoek op modem dan zijn er 98 matches voor telenet.be en 100 voor klantenservice. Ik geef direct toe dat een bepaald percentage effectief over modem only's gaat. Zelfs al zou dat 50% zijn dan zit je nog staads met 99 keren modem tegenover nul of 46 keren HGW.

Wat denk je zelf wat het meest eenvoudig is voor de doorsnee klant? modem of HGW. Wat is het doel van de Netweters? Mensen met een beperkte kennis helpen of hun als dommerikken verslijten omdat ze HGW niet kennen? In mijn overtuiging  (dat is een vorm van geloofsuitdrukking) vind ik het beter om modem/router te gebruiken, als de vraagsteller het over een modem heeft die een HGW is dan te antwoorden met HGW. In al mijn tolerantie heb ik er geen enkel probleem mee dat iemand HGW gebruikt (ieders overtuiging respecteren).

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?


@janne_man  schreef:

@flip1953 

Met je reactie bevestieg je in eerste instantie dat Telenet systematisch het woord modem gebruikt.


Volledig mee eens. Heb ik iets anders beweerd?

 


@janne_man  schreef:

@flip1953 

In al mijn tolerantie heb ik er geen enkel probleem mee dat iemand HGW gebruikt (ieders overtuiging respecteren).


Volledig mee eens. Heb ik iets anders beweerd?

 

Of we dit nu een modem noemen of een HGW maakt helemaal niets uit, zolang we mekaar begrijpen :).

"We are in violent agreement"

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?


@StefaanH  schreef:

@DeLLiAnO 

Ken je het verhaal van die man die naar de dokter gaat en vraagt om gecastreerd te worden omdat zijn vriend dat ook heeft laten doen? Na afloop komt hij zijn vriend tegen en die vraagt hem: en, heb je u ook al laten tatoeëren?


Ik lees hier eigenlijk een verdoken verhaal😛 die man met tattoo ben jij en de gecastreerde man was een ex collega die te dikwijls modem zei tegen een HGW en jij had hem zo dikwijls gewaarschuuwd en die man loopt nu gecastreerd rond😆😆😆😆😆 hehehe 😉 (grapje he 😆😉)

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

@DeLLiAnO 

Right on, man 😂


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

Ja dat heb detijds ook zo veromen hier vam een gebruiker. Maar wat ik dan n begrijp is dat er wifi van Proximus bv op kan 128 staat op 5 GHZ en niet veranderd ? Of heeft dit te maken met geen drukte in de buurt of weerradar ?

Ik sta op 5 ghz op kan 36 en dat verloopt niet meer. Bij Telenet wisten ze niet wat het probleem kon zijn ?

Ze hielden het in de gaten en dachten eerst dat het aan de zwarte modem lag , ben een witte gaan halen maar het bleef hetzelfde probleem. Best vervelend alle moeite voor niks.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

@Ex-Netweter 

Het zou inderdaad kunnen dat je u ergens in een zone bevindt alwaar er geen interferentie/storing is vanwege weerradars.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

Sorry maar ik ben van menig dat met deze uitleg aan het muggenschifen bent ? Zoals er hier iemand anders is die van mening is dat veel mensen niet altijd de tenische kennis bezitten zoals jij en ik deels die ook wel in bezit heeft en in pacht.

Je zou ee beter aan doen door je kennis delen met andere en ze zo te helpen. Ipv van tebekritieren op hun onkunde.

Anders is beter om hier weg te gaan , en naar een forum te gaan waar alleen it's zitten , want daar kan je de termen gebruiken die de andere ook kennen,

Je mag me zeggen of je het al dan niet eens bent met miin mening hierover ?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

Hieronder een link naar uitleg over WiFi en rafar.

https://felton.nl/blog/wireless/wi-fi-5ghz-kanalen/


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?

Nee net anders om , als ik op kan 36 blijf staan is er niks aan hand ,als ik hoger ga dan ben ik gesost haha maw dan loopt die weg,

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom wijzigt een wifi-kanaal eigenlijk regelmatig?


@Ex-Netweter  schreef:

Sorry maar ik ben van menig dat met deze uitleg aan het muggenschifen bent ? Zoals er hier iemand anders is die van mening is dat veel mensen niet altijd de tenische kennis bezitten zoals jij en ik deels die ook wel in bezit heeft en in pacht.

Je zou ee beter aan doen door je kennis delen met andere en ze zo te helpen. Ipv van tebekritieren op hun onkunde.

Anders is beter om hier weg te gaan , en naar een forum te gaan waar alleen it's zitten , want daar kan je de termen gebruiken die de andere ook kennen,

Je mag me zeggen of je het al dan niet eens bent met miin mening hierover ?


Ik vraag me af waar ik schrijf dat ik u bekritiseer of u beschuldig van onkunde. Welke termen heb ik gebruikt die enkel door een IT'er begrepen worden?

Je hebt een simpele vraag gesteld en ik heb daar een simpel antwoord op gegeven. Ik begrijp uw reactie echt niet hoor.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes