Beantwoorden
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Wanneer werkt welk internet kanaal?

Mijn modem staat op 2,4&5 GHz, beide op automatisch kan. 11 en 44 op dit ogenblik.

Maar welk kanaal werkt dan op een bepaald moment? Beide?

Ik heb namelijk een toestel dat alleen op 2,4GHz werkt. Het vertoont soms rare kuren.

Ik wil ook een switch kopen, te bedienen via app, maar die werkt ook alleen op 2,4 GHz.

Zal die werken met die instellingen?

 

Titel gewijzigd door Livia (mod) | Vorige titel: vraag, toestel alleen 2,4HGz

0 Likes
9 reacties
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Wanneer werkt welk internet kanaal?

Ik neem aan dat de modem het sterkste signaal kiest dus als die 5 GHz kiest zal het toestel niet werken. Klopt dat?

Moet ik dan de 5 even uitschakelen? Dat gaat gemakkelijk via de PC , maar via de app op de iPhone zie ik het niet direct hoe dat zou moeten.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer werkt welk internet kanaal?

@jaak27 in mijn Telenet kan je beiden scheiden en elk een andere inlog geven, dan werken uw toestellen perfect.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
PatrickBE
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Wanneer werkt welk internet kanaal?

POST VERWIJDERD

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Wanneer werkt welk internet kanaal?

Dat is mij bekend, het was vroeger zo, maar het is een technieker van Telenet die ooit hier bij mij het zo instelde.

Mijn WIFI werkte lange tijd héél slecht en toen is een technieker ter plaatse gekomen en het ingesteld met 1 naam en beide 2,4 en 5 en sedertdien heb ik minder problemen. Dus dat terug brengen zoals voordien lijkt mij geen goed idee.

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Wanneer werkt welk internet kanaal?

Ik zal het anders stellen. Wat gebeurt er als ik 1 WIFI netwerk heb dat op Automatisch staat zowel voor 2,4 als 5 GHz en ik heb een toestel (een WIFI switch dicht bij de modem) dat alleen met 2,4 werkt? 

0 Likes
PatrickBE
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Wanneer werkt welk internet kanaal?

tenor.gif

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Wanneer werkt welk internet kanaal?


@jaak27  schreef:

Ik zal het anders stellen. Wat gebeurt er als ik 1 WIFI netwerk heb dat op Automatisch staat zowel voor 2,4 als 5 GHz en ik heb een toestel (een WIFI switch dicht bij de modem) dat alleen met 2,4 werkt? 


Je toestel zendt en ontvangt enkel op 2.4GHz en de modem zal dan ook enkel op 2.4GHz met dat toestel communiceren. Zal dus perfect werken, en je 5GHz instellingen zal hier totaal geen invloed op hebben.

jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Wanneer werkt welk internet kanaal?

Zo dacht ik het ook, gezien de modem toch beide signalen uitzendt neem ik aan.

Bedankt voor de bevestiging.

Overigens heb ik een printer die alleen op 2,4 werkt en die na wat problemen nu ook goed functioneert.

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Wanneer werkt welk internet kanaal?


@jaak27  schreef:

Zo dacht ik het ook, gezien de modem toch beide signalen uitzendt neem ik aan.


Klopt. De meeste problemen zijn eigenlijk met toestellen die zowel 2.4GHz als 5GHz ondersteunen.

Die kunnen dan immers kiezen, maar nemen niet noodzakelijk de beste keuze. 2.4GHz heeft over het algemeen een betere signaalsterkte dan 5GHz (hoe hoger de frequenties, hoe lager het bereik), maar heeft veel minder bruikbare kanalen en gecombineerd met het groter bereik heb je daar heel veel interferentie van de buren e.d. Dus 5GHz heeft normaal de voorkeur, maar daar kun je dan weer een te zwak signaal hebben.

 

Daarom verkiezen sommigen om voor 2.4GHz en 5GHz een afzonderlijke SSID te gebruiken, want dan kun jij op elk toestel exact aangeven of ze met 2.4 of 5Ghz moeten verbinden. Maar dan moet jij zelf de juiste keuze maken ipv het toestel, en zeker voor toestellen waarmee je rondloopt zoals smartphones of tablets, kan de signaalsterkte voortdurend wisselen, zeker als je nog extra access points (wifi punten) in huis hebt. 

0 Likes