Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Hello,

Nu online verschillende computer leveranciers laptops  en mini-pc's aanbieden op hun websites, die beschikken over WIFI 6 ax, wil ik graag weten of het zin heeft om zo een laptop met wifi 6 ax aan te schaffen. Want blijkbaar wordt de Telenet modem nog altijd niet ondersteund met wifi 6 of wifi 6e ax .

Graag uw antwoord hierover.

Dank bij voorbaat.

Mvg,

gigi

gigi

0 Likes
39 reacties
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Nogmaals vriendelijk bedankt.


Maar wat je zeker goed moet voor ogen houden: de 2,4 GHz signalen gaan het verste van de drie, gewoon omdat hun golflengte groter is waardoor ze minder weerstand hebben om door hindernissen te dringen. Maar het is ook de frekwentie met de kleinste snelheid. Zodus, wanneer je dicht bij de router bent, gebruik gerust de 5 of 6 GHz kanalen. Ben je verder weg, waardoor die niet meer goed doorkomen, switch naar de 2,4 GHz. En omgekeerd.


Als ik het goed heb begrepen dan zal in de living waar de Telenet modem staat, steeds een frequentie bereik zijn van 2,4 GHz met de huidige wifi 4 802.11n.En ook met de nieuwe laptop met de wifi 5 ac of wifi 6 ax.


Vermits Telenet de wifi 5 ac en wifi 6 ax nog niet ondersteund.


Maar ik kan ook de wifi 5 ac of wifi 6 ax afzonderlijk laten zenden voor mijn nieuwe laptop, door mijn SSID te veranderen, en daarna de 5 GHz in te stellen.(als er ondersteuning van Telenet zal zijn )
Het is ook zo dat voor de nieuwe wifi's 5 ac en wifi 6 ax aan bod zijn gekomen, er in het algemeen de frequentie band 2,4 GHz werd gebruikt.


Conclusie:
Momenteel is de verbinding thuis met de Telenet modem 2,4 GHz en zijn voor alle toestellen de SSID hetzelfde.
Als ik de nieuwe laptop met wifi 6 ax aanschaf, dan kan ik een andere SSID maken voor mijn laptop in Windows 11.


Natuurlijk zolang Telenet geen ondersteuning zal brengen voor de wifi 5 ac en wifi 6 ax, blijft alles verder werken met de frequentieband 2,4 GHz.
Ik hoop dat ik het nu beter begrijp dank zij uw hulp.
grtz,

gigi

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?


@gigi  schreef:

Sorry ik ben een leek op dit gebied. Mijn Telenet Model CH6643E MODEM  bestaat uit een modem en een ingebouwde router.
Ik heb dus geen router apart staan en er is ook geen externe router op mijn Telenet modem aangesloten.


Vergeet gewoon WiFi 6, dat heb je in jouw situatie in de eerste 5-10 jaar niet nodig.

Maar wissel uw Telenet modem (die nog van de vorige eeuw stamt) met een nieuwer model. Die hebben wel al WiFi 5 ac. Dat zal je het meeste voordeel geven (op korte termijn).

Jouw modem (CH 6xxx) is al 2 generaties oud, intussen was er de 7xxx (CH 7465LG), en nu zitten we al aan de 8xxx (CV 8560E, CH 8568LG) ...

 

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Thanks again.
Moet ik de klantendienst inlichten om een nieuwe Telenet Modem te vragen en wat is de kostprijs hiervoor?


Wel opvallend dat mijn modem 2 maal is uitgevallen. Gisteren één keer en vandaag ook een keer .


Ondanks alle lichtjes 2 blauwe en 4 groene goed branden moest ik de stekker van de modem uit het stopcontact trekken, en een tijdje wachten voordat er terug een normale verbinding was.
Ik had nergens iets gewijzigd en dus overal afgebleven. Maar toch is de Telenet modem tweemaal uitgevallen. Misschien was Telenet in ons dorp Eksaarde in Oost-Vlaanderen aan het werken.

grtz,

 

gigi

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Nog een bijkomend vraagje.

Als Telenet in 2024 de nieuwe Docsis 3.0 of Docsis 3.01 invoert, moeten dan alle huidige Telenet modems vernieuwd worden?

 

Grtz

gigi

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?


@gigi  schreef:

Nog een bijkomend vraagje.

Als Telenet in 2024 de nieuwe Docsis 3.0 of Docsis 3.01 invoert, moeten dan alle huidige Telenet modems vernieuwd worden?

 

Grtz

gigi


Nieuwe toestellen worden in eerste instantie bij de nieuwe klanten geplaatst en bij de klanten waar een nieuwere modem nodig is wegens hun abonnement (vb One Up) of wegens defect van hun toestel. Op een later ogenblik zullen de andere klanten aan bod komen. 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Met de huidige 2 docsis3.1 modems CH8568LG en CV8560E die al 2 jaar in de running zijn,kunnen ze nog jaren verder.

Die kunnen 10Gbps down en +2Gbps up aan.

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Die twee toestellen hebben LAN-poorten die maximaal 1 Gbps aankunnen.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Ook met 1Gbps kan de meerderheid nog jaren verder.Zo niet zal Telenet vlug antwoord bieden met hogere snelheden 

 

Met de introductie van Docsis 4.0 kan Telenet vanaf 2024 veel sneller internet aanbieden aan zijn klanten voor vast internet.

Bij interne tests met een Docsis 4.0-modem is Telenet erin geslaagd om een downloadsnelheid te halen van 8,5 Gbps op het kabelnetwerk. Dat schrijft De Tijd. Docsis 4.0 moet een nieuwe standaard leggen voor vast kabelinternet. Vandaag de dag biedt Telenet al een maximale downloadsnelheid van 1 Gbps aan in hun commerciële aanbod. Vanaf 2024 zouden ze de Docsis 4.0-modems aan klanten willen aanbieden om de snelheid van het vaste internet nog flink op te trekken.

Docsis staat voor Data Over Cable Service Interface Specification en is een standaard voor het transport van gegevens via een kabel, zoals kabelinternet. De nieuwste standaard 4.0 werd geïntroduceerd in 2017 door het Amerikaanse CableLabs, al zijn er nog maar een handvol modems te vinden die aan deze standaard voldoen. Telenet steunt nog op Docsis 3.0/3.1 voor de Gigabit-speedboost. In theorie zouden met Docsis 4.0 maximale downloadsnelheden tot 10 Gbps moeten kunnen gehaald worden en uploadsnelheden tot 6 Gbps.

Een groot voordeel heeft coax,vandaag kan 98% kiezen voor 1Gbps

Tegenover  koper klanten 20 % FTTH

 

Ook iets over volume

3TB vast volume in de piek uren,tussen 17 en 24h net hetzelfde,verzet het maar eens.

Tussen 24 en 17h wordt volume niet eens aangerekend .

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

En speciaal voor RafB  koper klant,OneUp 1Gbps heeft onbeperkt volume tussen 24 en 17H.

3TB vast tussen 17 en 24H

Het moet hier nog de eerste keer gebeuren dat ik in de piek uren neem nu 19h onder de 750Mbps kom met mijn OnUP 1Gbps

Maar dan zijn de grote volumes al LANG  binnen.

Stad met 37.000 inwoners.

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Vriendelijk dank voor de uitvoerige uitleg. Weer wat bijgeleerd.

Grtz,

gigi