24775
netweters
|
152604
antwoorden
|
20723
vragen
|
Sinds zondag 15/05 zijn alle websites gerelateerd aan KULeuven (kuleuven.be, toledo.kuleuven.be,…) voor mij niet bereikbaar. Ik krijg letterlijk de melding ‘Deze site is niet bereikbaar’. Alle andere websites zijn perfect bereikbaar. Een netwerkcontrole geeft de volgende respons:
“bron (www.kuleuven.be) is online, maar reageert niet op verbindingspogingen.
De externe computer reageert niet op verbindingspogingen via poort 443, mogelijk vanwege instellingen van de firewall of het beveiligingsbeleid, of doordat de externe computer tijdelijk niet beschikbaar is. Er zijn geen problemen gevonden met de firewall op uw computer.”
Ook op mijn smartphone zijn dezelfde websites onbereikbaar, dus het lijkt niet aan mijn computer te liggen. Verbinding via 4G lukt wel, maar dit verloopt niet via telenet. Ik heb reeds contact gehad met de ICT helpdesk van KULeuven en daar zien ze geen IP-block of ander probleem. Zij vermoeden dat de internet service provider mogelijks IP-ranges blokkeert. Resetten van Dlink router, of gebruik van andere browser reeds gedaan maar niet succesvol. Iemand een suggestie om het probleem op te lossen? Ik hoor het graag. Onderaan een tracing route outcome:
Kan je de D-Link er eens tussenuit halen en rechtstreeks verbinden met de modem? Als het dan wel werkt, dan zou ik de router terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Kan je op ip address wel connecteren? Ik iets soortgelijk gehad met site van de hoster en was vermoedelijk ergens een dns block
als het via ip wel lukt dan richting dns kijken
Een DNS probleem lijkt het niet te zijn. Een traceroute commando naar www.kuleuven.be "resolved" immers het juiste IPv4 adres en toont dat een verbinding mogelijk is. Inderdaad misschien eens proberen zonder de D-link (welk type? wie beheerd die?) ertussen.
Wel dat had ik ook , ik kon de fqdn resolven en kreeg een reply.. Echter surfen ernaar , nada. Ging wel naar het ip .
Vandaar de vraag. En ik had het issue enkel bij een business abbo, bij mij thuis werkte het wel? Dus hetwas zelfs nog zeer specifiek
Telenet zelf bracht toen weinig soelaas... uiteindelijk was het wel dns related maar lag het bij de hosting op zich
Update:
Net geprobeerd om te verbinden zonder D-link: geen succes.
Rechtstreeks connecteren op ip adres: geen succes.
Wijzigen van dns server: geen succes.
Update (2): net gehoord dat iemand die op zelfde modem is aangesloten (zit hier in een studentenhuis) wel de sites kan bereiken… Ik begrijp er niets van.
Update(3): In staat om websites te bereiken via VPN (Tunnelbear). Kan iemand mij duiden hoe dit komt en op welk onderliggend probleem dit wijst? Dank.
@Perre_vdk schreef:Rechtstreeks connecteren op ip adres: geen succes.
Dat is eigenlijk normaal. de meeste webservers gebruiken de ServerName in de url om de juiste pagine te tonen. Als de url geen servernaam bevat, maar een IP adres zal de server niet weten welke pagina te tonen.
Wat je zou kunnen proberen is de servernaam met bijbehorend IP adres lokaal in je hostfile op de PC opnemen.
De PC zal dan geen DNS lookup doen, maar de informatie gebruiken die in de hostfile staat.
Bij windows is de hostfile hier te vinden:
C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts
Voeg daar een regel toe:
134.58.64.12 www.kuleuven.be
Save vervolgens het bestand er probeer terug opnieuw in je browser naar www.kuleueven.be te surfen.
Lukt het nu wel?
Mocht het werken is dit natuurlijk geen echte oplossing, maar het helpt ons verder om te onderzoeken waar het probleem zich bevindt.