Beantwoorden
homer68
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Laat de zon in je hart! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest!

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

Waarschijnlijk al redelijk wat draadjes rond dit onderwerp, maar ik lees niks dat mij voldoende vertrouwen geeft om nu één of ander te doen. Ik probeer zo bondig mogelijk mijn systeem en vraag te omschrijven 😀

- mijn WiFi werkt vrij goed overal in het huis, maar toch niet goed genoeg om overal voldoende goed te kunnen (thuis)werken in combinatie met andere gebruikers

-Ik wil van "vrij goed" naar uitstekend gaan, wil daar ook wel iets voor betalen , als het dan ook werkt

-De wijziging van huidig systeem naar nieuw moet "snel" gaan. Ik kan me niet permiteren om dagen geen WiFi te hebben

Ik heb een One-Up abonnement, DOCSIS 3.1 Wireless modem/router, 2 acess points (1 beneden en 1 in een lounge verder weg), 3 powerlines (1 bij de router, 1 voor WiFi 1ste verdiep, 1 voor aansluiten TV-Box). Geen UTP kabel op verdiep

Als gebruiker zijn er 4 PCs, Synology NAS, IP Camera's, enkele smartphones en tablet, enkele SmartHome functies

TV-Box is aangesloten via powerline en dat moet ook zo blijven, enige optie

Ik lees dat een eigen router zou kunnen helpen (soms lees ik dan weer van niet...) , mesh-Wifi (maar lees ook over problemen met telenet). Kan ik beginnen met eigen router en dan naar mesh-Wifi gaan of is dit een onnodige stap?

Kunnen jullie een systeem (merk_type) aanraden waarvan je zegt dit werkt en daar vind je hoe installeren.

Alvast bedankt om te lezen

Mvg

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: WiFi upgrade

0 Likes
9 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

@homer68  ikzelf heb een Netgear Orbi pro Mesh systeem en dit werkt super goed in combinatie met de tvbox, Nas, Wifi speakers, en zoveel meer. 

Op ieder verdiep staat er nu een Mesh sateliet waarop er 4 extra lan poorten staan waarop je nog dingen kan aansluiten. 

Voordien had ik Ubiquiti en Cisco getest maar dit werkte voor mij niet optimaal. Nu met mijn Netgear Orbi pro mesh systeem wifi 6 ben ik super tevreden. 

Overal deftig bereik en zeer snel. Er bestaan er natuurlijk andere systemen die ook goed werken maar dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk.

Ik heb dezelfde setup gezet bij mijn ouders die ook One-Up hebben en daar werkt dit in combinatie met die orbi perfect.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
homer68
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Laat de zon in je hart! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest!

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

@kristofDW  bedankt voor uw snel antwoord.

Met dit systeem gebruik je dan niet meer router telenet en de andere AP en powerline? Vraag me ook af hoeveel satellieten ik dan eigenlijk moet hebben. Daar ik nu 2 AP en 1Wifi Powerline heb zou ik denken 3 satelieten maar ik weet niet of dit correct is omdat, 

- 1 AP staat beneden in een andere kamer dan de telenet router vanwege de belabberde prestaties van die router. Misschien is dit dan niet meer nodig

- 1 AP staat wat afgelegen waar het Wifi gebruik altijd beperkt is

Kan ik daar ergens een duidelijke handleiding voor vinden rond installatie hiervan

Nogmaals bedankt

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

@homer68 

Zelf gebruik ik ook al lange tijd de wifi van Telenet zelf niet meer. Heb er voor gekozen om een Mesh wifi te plaatsen met Wifi 6 en heb overal wifi in huis. het de TP-Link deco op dit moment met wifi 6 die ondersteund heel goed. Op elke satelliet is er ook een UTP aansluiting aanwezig , 2 zelfs per satelliet , en de snelheden zijn perfect. Heb in totaal 6 torentjes geplaatst maar dat is een beetje te zien hoe groot je huis is. Bij ons thuis heb ik nog al wat muren aanwezig en een andere indeling als in een 'normaal' huis , keuken beneden en living boven. 

De Mesh wifi satellieten zijn draadloos dus er is niks met een kabel verbonden enkel de hoofdnode aan de HGW. Heb dan de wifi uitgezet op de HGW van Telenet en alles is verbonden. Via de app van TP-Link alles ingesteld en je bent vertrokken. 

Je kan investeren in een duurder systeem maar dat is wat je welf wil natuurlijk. Bij het plaatsen of aanschaffen van het mesh wifi systeem moet je een aantal dingen in je achterhoofd meenemen. Want je weet niet hoeveel satellieten je moet plaatsen maar je moet er voor zorgen dat elke satelliet elkaar ziet dat ze altijd met elkaar in verbinding kunnen staan. Daarnaast kun je ook altijd al eens wat rond kijken ook bij de verpakking of reviews of info op de website van fabrikanten zie je wel hoeveel satellieten je nodig hebt , ongeveer , voor een goede dekking. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
homer68
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Laat de zon in je hart! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest!

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

@patrick37 dank voor het antwoord

Ik blijf wel worstelen of dit dan "plug and play" aansluitbaar is of me toch meer hoofdzorgen gaat kosten

Daarbij komt dat ik er aan zou denken om 1 AP bekapeld rechtstreeks op telenet router te houden, om de kosten wat te drukken.

Maar dan zit ik met 2 netwerken die ik wel met elkaar moet laten spreken

Denk dat er maar één ding op zit , eens proberen 🙂

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

@homer68 

Je moet geen wiskunde te hebben gestudeerd om Mesh wifi aan te sluiten maar goed voor de ene klinkt het als , het is me te ingewikkeld en voor iemand anders oh dat doe ik even. 

Bij een goed Mesh wifi systeem zit ook een app en die app begeleid je door het installatie proces en als het mee zit en je doet dit correct om de stappen te volgen plaats en activeer je het binnen de 10 minuten. Dus eigenlijk die kopzorgen heb je niet maar aan de andere kant weet niet hoe je zelf bent op technisch vlak. Als alles zo loopt zoals je wil ja 'plug and play' installatie doorlopen en je bent vertrokken. 

Hier zitten ook wel personen genoeg die je eventueel kunnen helpen bij eventuele vragen hierover.

Als je al besluit een Mesh wifi te plaatsen heb je de AP niet meer nodig je kan nodes genoeg plaatsen. Moest je toch met minder nodes beginnen dan heb je ook niet echt een Mesh systeem want je hebt al 3 of meerdere nodes nodig om over Mesh wifi te spreken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

Dag @homer68 

 

Als bij de andere heb ik een tijdje geleden gekozen om een eigen router aan te schaffen en af zijn van de HGW van Telenet.

 

Mijn setup:

Modem: Telenet HGW (Wifi uit)

Router: WRT3200AC

AP Buiten: TP-Link Omada EAP225 Outdoor

AP Verdiep: TP-Link EAP245

 

PC, 4 laptops, 4 GSM's, 2 tablets, SmartTV, Sysnology NAS, Eufy deurbel en FloodLight in de tuin, Oven en microwolven, etc... alles gaat vlotjes in huis.

 

Ik had ook geen UTP aansluiten op de verdieping maar toch eentje geplaatst, klein gaatje op het plafond en klaar!

 

Hoop it helps

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
homer68
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Laat de zon in je hart! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest!

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

@patrick37 nogmaals bedankt, is ondertussen besteld

PS: en zeggen dat ik wel wiskunde studeerde (burg. ir.) 🙂

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

@homer68  Ik zie dat er intusen al antwoorden zijn gegeven op uw vragen, waarvoor dank netweters 😀 dus moest het zijn dat je er toch niet aan uit kan kan je ons nog altijd inschakelen. Veel geluk met uw toekomstige wifi setup 🤞


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
homer68
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Laat de zon in je hart! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest!

Welk Mesh-systeem of externe rouder is aan te raden?

even een update: ondertussen een Asus ZenWifi AX XT8 (4 node) geïnstalleerd en dat lijkt allemaal vlot te draaien.

Ik heb nog 1 probleempje 🙂

Alles staat achter de ASUS router, uitgenomen de NAS (+IP camera's) staan rechtstreeks achter telenet router.

Ik kan van alle aparaten achter de ASUS router de NAS benaderen, dus dat is in orde

Echter van mijn desktop zie ik nu de NAS niet meer verschijnen om verschillende drive te mappen

Ik lees dat hiervoor PC en NAS binnen zelfde LAN en subnet moeten zitten maar is hier toch geen weg rond?

Bedankt!

0 Likes