Beantwoorden
Freddieflux
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Wi-Fi en ethernet problemen

Beste netweters

 

Ik ben enkele weken geleden verhuisd van een appartement naar een rijhuis. 

Op het appartment gebruikten we Internet Fiber 200, waarmee alles prima ging. 

Streamen via de WiFi. PC aan de ethernetkabel uit een socket in de muur om af en toe beetje te gamen/streamen. 
Zijn dus verhuisd, telenet is de router komen installeren. WiFi werkt wel en heeft voldoende bereik overal in het huis. Maar er zijn zeer vervelende haperingen die voorkomen tijdens spelletjes online. Streamen gaat zonder problemen. Maar tijdens gamen frequent freezes voor zo'n halve seconde paar keer per minuut. Ook regelmatig disconnects etc. Onspeelbaar.

Ik doe wat opzoekwerk op het internet. Als ik een continu ping doe naar mijn router springt er om de zoveel tijd een packet naar >1000 ms. Soms ook time-outs. Men raadt mij aan om de wifi kanalen te checken (er zijn wel serieus wat wifi's in de buurt). Ik download een gratis wifi analyzer app op mn GSM. Er zit quasi geen enkele wifi van de buurt op mijn kanalen (zowel 2,5 als 5G). Dus dat is het denk ik niet. (Heb een nieuwe USB wifi ontvanger gekocht van TP-link die de 2 tegelijk kan ontvangen).
Vorige eigenaar heeft bijna in elke kamer internet/tv sockets gestoken en bekabeld, dus ik denk ok ik hang de PC aan de kabel. Blijkbaar komen deze kabels niet overeen ofzo want de telenet man kon er geen koppen op monteren om ze in de router te steken (blijkbaar te dikke kabels?), behalve 1. Als ik mijn pc in die kamer aan de socket steek in mijn verbinding wel stabiel maar m'n internet snelheid is om zeep. Telenet speedtest haalt met moeite 10 MBs/s, terwijl ik op de wifi >100 haal. Als ik een device rechtstreeks aan de router aansluit is de snelheid wel goed (>150Mbs down). Dus er is een probleem met de kabel die van mijn router door de muur naar de 2e verdieping loopt. 

Dus wat zouden jullie doen in mijn geval? 
Iets voor de wifi verbindingen stabieler te maken zodat ik geen packets verlies?
Nieuwe kabels door de muren laten trekken? Ken daar zelf alleszins niks van.
Laatste optie is een kabel rechtstreeks van de router over de vloer van de keuken en berging naar de living, maar is vervelend en ongezellig.

Opeens werd dit een hele wall of text. Hopelijk is het een beetje duidelijk wat de problemen zijn. 

Benieuwd naar jullie deskundige oplossingen Netweters!

 

 

 

 

 

 

0 Likes
6 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wi-Fi en ethernet problemen

Is er een deel van de kabel bloot? Kan je dan lezen wat op de kabel gedrukt is? 

Uit hoeveel draden bestaat die kabel? (niet nodig als je de gedrukte tekst kan geven)

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wi-Fi en ethernet problemen

@Freddieflux 

Een kabel is altijd stabieler dan wifi.

Het is wel niet de eenvoudigste oplossing. Als je kabels wil vervangen moet je zeker weten hoe de oude loopt.

Het is niet de bedoeling dat je de oude eruit haalt en de nieuwe er niet in krijgt.

Als je er geen ervaring mee hebt kan je dat best laten doen.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Freddieflux
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Wi-Fi en ethernet problemen

Op de kabel staat: S.V.V. 8x0.8 F2.

Ik denk niet dat ik naakte kabel zie nee. Enkel de vss. kleuren van de draden die erin lopen net voor de gemonteerde kop 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wi-Fi en ethernet problemen

Ik raad je aan om een paar Powerlines bij Telenet gratis huren. Als dit niet volstaat kan je de sugestie volgen die hier verder staat. 

 

De SVV kabels zijn geschikt voor domotica, maar ongeschikt voor netwerk. Zie hier het verschil tussen beiden. Het is ook zo dat de individuele draden in de SVV kabel veel dikker zijn dan deze in een utp kabel (netwerkkabel). 

 

Vermits je aangeeft dat je het niet zelf kan doen, raad ik aan om een electricien te vragen. Je zegt hem wat je minimaal wenst (waar absoluut een vaste verbinding) en de prijs hiervan.

 

Freddieflux
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Wi-Fi en ethernet problemen

Hartelijk dank voor de nuttige informatie, ga ik zeker proberen!

stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Wi-Fi en ethernet problemen

Graag had ik toch wat andere antwoorden. Heb je alleen op 1 toestel dit probleem met wifi. Welke zijn de instellingen van je telenet modem. Want hier is nooit naar gevraagd. Hoe is de bandbreedte ingesteld zowel voor de g als de n is dit belangrijk. Na je verhuis had je dezelfde type van modem of is dit het nieuwe type. Als dit het nieuwe type is ondersteund je toestel wel de n versie van wifi. Indien niet dan de n versie in de telenet modem desactiveren of een goeie ontvanger nemen. Mijn ervaring met USB ontvangers zijn helaas niet zo goed.

Stefan Groenen
0 Likes