24755
netweters
|
152390
antwoorden
|
20698
vragen
|
Lieve iedereen,
Ik probeer van start te gaan met een Lenovo B590 Laptop, met besturingssysteem Windows 8.
Ver geraak ik niet, want mijn WiFi-netwerk is niet eens zichtbaar, wanneer ik de lijst met beschikbare netwerken openklik. 😟
Binnen hetzelfde huis zitten we nochtans met 4 toestellen (2 laptops, 2 smartphones) en zonder enig probleem op datzelfde WiFi-netwerk.
Ik heb al een aantal standaardcontroles uitgevoerd die Windows op de laptop zelf aanbiedt, maar zonder de gewenste uitkomst. Het WiFi-netwerk blijft onzichtbaar.
Ik heb al gelezen over het onderscheid tussen 2.4 en 5 GHZ, maar snap er geen snars van. 🤓
Zou iemand het zien zitten om me hier eens door te loodsen?
Alvast hartstikke bedankt voor de tijd en moeite!
Groetjes,
Chana
Deze laptop ondersteunt blijkbaar enkel WiFi 2.4 GHz
Mogelijks kan u dit op te lossen door een aanpassing door te voeren in uw Telenet HGW (modem/router) nl 1 WiFi netwerk uitschakelen (en aldus WiFi 2.4 en WiFi 5.0 apart zien te voorschijn te komen)
Concreet:
Uw account "Mijn Telenet" openen - "Internet" kiezen - vervolgens " Mijn Thuisnetwerk" - dan "modem details" - "expertinstellingen" en tot slot:
"1 WiFi netwerk" uitschakelen, de SSID naam van 2.4 aanpassen door extentie "-2.4" toe te voegen en deze voor 5.0 aan te passen met extentie "-5.0" om duidelijk onderscheid te kunnen maken
en uiteraard deze instellingen ook bewaren
In principe zou u op uw Lenovo SSID xxx-2.4 moeten zien te voorschijn komen en op uw andere apparatuur zult u moeten/kunnen kiezen tussen SSISxxx-2.4 en xxx-5.0
WiFi 5.0 draagt minder ver maar laat hogere WiFi snelheden toe (en wordt dus best bij voorkeur gebruikt indien mogelijk
Mocht bovenstaande aanpassing eventueel geen positief gevolg hebben voor uw Lenovo kunt u via "Mijn Telenet" uiteraard altijd terug "1 WiFi" activeren
Succes
Ik heb eens de specs van uw laptop opgezocht ivm WiFi:
Je zou dus geen enkel probleem mogen hebben om te connecteren, zowel op de 2,4 als op de 5 GHz.
Hetgeen mij doet vermoeden dat er iets mis is met uw WiFi kaart. Is die wel actief?
Lenovo Essential B590 (MBX2BMH) - Kenmerken - Tweakers
Tweakers vertelt enkel 2.4 band ondersteunt (ik heb niet verder bij Lenovo gekeken)
mocht er een probleem zijn met de WiFi-kaart kan dit eventueel opgelost worden door gebruik te maken van een usb WiFi stick (dual band) bv.
TP-LINK USB-adapter WiFi Dual Band AC600 (ARCHER T2U NANO) (mediamarkt.be)
Die afbeelding in mijn post is een (gedeeltelijke) screenshot van de specs van dat toestel op de Lenovo website.
Nuja, al of niet 5 GHz, ik vermoed ook dat de WIFi kaart OF niet geactiveerd is OF defect is. Een externe USB WiFi adapter is dan inderdaad, zoals je reeds aangaf, de oplossing, en die dingen zijn echt wel goed te doen van prijs.
Oudere WiFi n kunnen eventueel enkel van het type 2.4GHz zijn
In de Lenovo specs vind ik op het eerste zicht enkel de info "WiFi n draft 2.0" terug
ter info, mocht WiFi op de laptop eventueel uitgeschakeld zijn
How to turn wireless Wi-Fi on or off - Windows 7, 8, 8.1, 10, and 11 - Lenovo Support LV
Succes
Probeer eens naar netwerkcentrum te gaan op je toestel.
En kies probleem oplosser netwerk dat ingebouwd zit. Deze zal ook standaard eens je netwerkkaart uitzetten en weer aanzetten, cache geheugen verversen enz
Werkt dit niet, kan je nog steeds je laptop, (als laptop is) afsluiten, stroom eraf halen en je battery eruit nemen. Druk enkele seconden op power toets om je toestel echt stroomloos te maken, en steek alles terug. Dikwijls bij laptops wil dit wel eens veel rare problemen oplossen.
Kzou je wel aanraden zoals derest hier al deed, om wifi stikje te kopen (liefst wifi 5, dus ac) of een gratis wifibooster setje halen bij Telenet om signaal te versterken.
Lieve iedereen,
Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties! 😃
Alvorens met jullie aangereikte oplossingen verder te gaan, wil ik nog even het volgende meegeven:
Ik ben met de laptop in een ander netwerk gaan zitten, en daar kon-ie het WiFi-netwerk wél vinden en herkennen (Orange). Voor mij lijkt het dan niet aan de laptop zelf te liggen, maar wel aan het netwerk?
Maakt dit verschil in het oplossen van het probleem met mijn thuisnetwerk? En/of is er dan een reeds vermelde oplossing die de voorkeur biedt?
Nogmaals dank!
Groetjes,
Chana
Ga naar mijn telenet / mijn thuisnetwerk/ modem details/algemeen/persoonlijke wifi <- ingeschakeld zetten
En dan op opslaan drukken.
@Janneke_Dust @M_016 @StefaanH , hebben jullie nog tips met betrekking tot mijn laatste update?
Alvast bedankt!
Groetjes
Ik zie hier in deze thread een contradictie:
Dit is voor mij een contradictie waar ik geen oplossing voor zie. Tenzij je thuis op een kanaal werkt dat niet geschikt is voor uw laptop, daar waar je op de andere locatie op een netwerk hebt kunnen aanloggen dat op een ander kanaal werkt, wel geschikt voor uw netwerkkaart.
Daarom zou het nuttige info voor ons zijn om te weten:
Als we dat weten kunnen we verder zoeken.
Cfr vraag/reactie van StefaanH
Eventueel kan bv. InSSIDer u hierbij helpen (welk kanaal wordt gebruikt)
inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot
Ik vermoed dat het probleem mogelijks te maken heeft met het gebruik van 1 WiFi SSID voor de banden 2.4 én 5.0
splitsen kan zoals eerder aangestipt eventueel een oplossing/soelaas bieden = aparte SSID voor 2.4 (xxx-2.4) en 5.0 (xxx-5.0)
of desgevallend het gebruik van een dual band usb WiFi stick