Beantwoorden
chanavnryzeghem
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

WiFi-netwerk niet vindbaar

Lieve iedereen, 

 

Ik probeer van start te gaan met een Lenovo B590 Laptop, met besturingssysteem Windows 8.

Ver geraak ik niet, want mijn WiFi-netwerk is niet eens zichtbaar, wanneer ik de lijst met beschikbare netwerken openklik. 😟

Binnen hetzelfde huis zitten we nochtans met 4 toestellen (2 laptops, 2 smartphones) en zonder enig probleem op datzelfde WiFi-netwerk.

 

Ik heb al een aantal standaardcontroles uitgevoerd die Windows op de laptop zelf aanbiedt, maar zonder de gewenste uitkomst. Het WiFi-netwerk blijft onzichtbaar.

Ik heb al gelezen over het onderscheid tussen 2.4 en 5 GHZ, maar snap er geen snars van. 🤓

Zou iemand het zien zitten om me hier eens door te loodsen?

 

Alvast hartstikke bedankt voor de tijd en moeite!

 

Groetjes,

 

Chana

0 Likes
17 reacties
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

WiFi-netwerk niet vindbaar

Deze laptop ondersteunt blijkbaar enkel WiFi 2.4 GHz

Mogelijks kan u dit op te lossen door een aanpassing door te voeren in uw Telenet HGW (modem/router) nl 1 WiFi netwerk uitschakelen (en aldus WiFi 2.4 en WiFi 5.0 apart zien te voorschijn te komen)

Concreet:

Uw account "Mijn Telenet" openen - "Internet" kiezen - vervolgens " Mijn Thuisnetwerk" - dan "modem details" - "expertinstellingen" en tot slot:

"1 WiFi netwerk" uitschakelen, de SSID naam van 2.4 aanpassen door extentie "-2.4" toe te voegen en deze voor 5.0 aan te passen met extentie "-5.0" om duidelijk onderscheid te kunnen maken 

en uiteraard deze instellingen ook bewaren

 

In principe zou u op  uw Lenovo SSID xxx-2.4 moeten zien te voorschijn komen en op uw andere apparatuur zult u moeten/kunnen kiezen tussen SSISxxx-2.4 en xxx-5.0

WiFi 5.0 draagt minder ver maar laat hogere WiFi snelheden toe (en wordt dus best bij voorkeur gebruikt indien mogelijk

 

Mocht bovenstaande aanpassing eventueel geen positief gevolg hebben voor uw Lenovo  kunt u via "Mijn Telenet" uiteraard altijd terug "1 WiFi" activeren

Succes

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi-netwerk niet vindbaar

@chanavnryzeghem 

Ik heb eens de specs van uw laptop opgezocht ivm WiFi:

wifi lenovo.JPG

Je zou dus geen enkel probleem mogen hebben om te connecteren, zowel op de 2,4 als op de 5 GHz.

Hetgeen mij doet vermoeden dat er iets mis is met uw WiFi kaart. Is die wel actief? 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi-netwerk niet vindbaar

@M_016 

Volgens de specs van dat toestel heeft het WiFi n aan boord en deze variant ondersteunt wel degelijk ook de 5 GHz band.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

WiFi-netwerk niet vindbaar

@StefaanH 

Lenovo Essential B590 (MBX2BMH) - Kenmerken - Tweakers

Tweakers vertelt enkel 2.4 band ondersteunt (ik heb niet verder bij Lenovo gekeken)

@chanavnryzeghem 

mocht er een probleem zijn met de WiFi-kaart kan dit eventueel opgelost worden door gebruik te maken van een usb WiFi stick (dual band) bv.

TP-LINK USB-adapter WiFi Dual Band AC600 (ARCHER T2U NANO) (mediamarkt.be)

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi-netwerk niet vindbaar

@M_016 

Die afbeelding in mijn post is een (gedeeltelijke) screenshot van de specs van dat toestel op de Lenovo website.

Nuja, al of niet 5 GHz, ik vermoed ook dat de WIFi kaart OF niet geactiveerd is OF defect is. Een externe USB WiFi adapter is dan inderdaad, zoals je reeds aangaf, de oplossing, en die dingen zijn echt wel goed te doen van prijs.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

WiFi-netwerk niet vindbaar

@StefaanH 

Oudere WiFi n kunnen eventueel enkel van het type 2.4GHz zijn

In de Lenovo specs vind ik op het eerste zicht enkel de info "WiFi n draft 2.0" terug

 

@chanavnryzeghem 

ter info, mocht WiFi op de laptop eventueel uitgeschakeld zijn

How to turn wireless Wi-Fi on or off - Windows 7, 8, 8.1, 10, and 11 - Lenovo Support LV

Succes

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

WiFi-netwerk niet vindbaar

Op een labtop is er meestal een toets (Fx) om de WiFi in en uit te schakelen. Op recente laptops is dit viegtuigmodus geworden om WiFi en bluetooth uit of in te schakelen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

WiFi-netwerk niet vindbaar

Probeer eens naar netwerkcentrum te gaan op je toestel.

En kies probleem oplosser netwerk dat ingebouwd zit. Deze zal ook standaard eens je netwerkkaart uitzetten en weer aanzetten, cache geheugen verversen enz

Werkt dit niet, kan je nog steeds je laptop, (als laptop is) afsluiten, stroom eraf halen en je battery eruit nemen. Druk enkele seconden op power toets om je toestel echt stroomloos te maken, en steek alles terug. Dikwijls bij laptops wil dit wel eens veel rare problemen oplossen.

Kzou je wel aanraden zoals derest hier al deed, om wifi stikje te kopen (liefst wifi 5, dus ac) of een gratis wifibooster setje halen bij Telenet om signaal te versterken. 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
chanavnryzeghem
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

WiFi-netwerk niet vindbaar

Lieve iedereen,

 

Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties! 😃

Alvorens met jullie aangereikte oplossingen verder te gaan, wil ik nog even het volgende meegeven:

Ik ben met de laptop in een ander netwerk gaan zitten, en daar kon-ie het WiFi-netwerk wél vinden en herkennen (Orange). Voor mij lijkt het dan niet aan de laptop zelf te liggen, maar wel aan het netwerk?

Maakt dit verschil in het oplossen van het probleem met mijn thuisnetwerk? En/of is er dan een reeds vermelde oplossing die de voorkeur biedt?

Nogmaals dank!

 

Groetjes,

 

Chana

Tags (2)
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

WiFi-netwerk niet vindbaar

@chanavnryzeghem 

Ga naar mijn telenet / mijn thuisnetwerk/ modem details/algemeen/persoonlijke wifi <- ingeschakeld zetten 

En dan op opslaan drukken.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
chanavnryzeghem
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

WiFi-netwerk niet vindbaar

Bedankt, @DeLLiAnO ! Maar staat al ingeschakeld... 🙈

Dus we zoeken verder!

 

Groetjes

0 Likes
chanavnryzeghem
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

WiFi-netwerk niet vindbaar

@Janneke_Dust @M_016 @StefaanH , hebben jullie nog tips met betrekking tot mijn laatste update?

Alvast bedankt!

Groetjes

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi-netwerk niet vindbaar

@chanavnryzeghem 

Ik zie hier in deze thread een contradictie:

  • Uw WiFi thuis werkt goed voor andere toestellen, behalve voor uw laptop, die geen netwerk kan vinden. Hetgeen aantoont dat de WiFi bij u thuis toch wel degelijk werkt.
  • Uw laptop kan op een andere locatie met een ander netwerk wel op het netwerk. Hetgeen aantoont dat de WiFi op uw laptop in orde is en werkt.

Dit is voor mij een contradictie waar ik geen oplossing voor zie. Tenzij je thuis op een kanaal werkt dat niet geschikt is voor uw laptop, daar waar je op de andere locatie op een netwerk hebt kunnen aanloggen dat op een ander kanaal werkt, wel geschikt voor uw netwerkkaart.

Daarom zou het nuttige info voor ons zijn om te weten:

  1. Op welk kanaal werkt de WiFi bij u thuis?
  2. Op welk kanaal werkt het andere netwerk, alwaar je wel kon aanloggen?

Als we dat weten kunnen we verder zoeken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

WiFi-netwerk niet vindbaar

Cfr vraag/reactie van StefaanH

Eventueel kan bv. InSSIDer u hierbij helpen (welk kanaal wordt gebruikt)

inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot

 

Ik vermoed dat het probleem mogelijks te maken heeft met het gebruik van 1 WiFi SSID voor de banden 2.4 én 5.0 

splitsen kan zoals eerder aangestipt eventueel een oplossing/soelaas bieden = aparte SSID voor 2.4 (xxx-2.4) en 5.0 (xxx-5.0) 

of desgevallend het gebruik van een dual band usb WiFi stick

 

 

 

 

0 Likes