Beantwoorden
Senne777
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Hallo,

 

ik was even de opties van Telenet aan het bekijken om je netwerk uit te breiden, eentje ervan is met acces point en ze beweren dat dit "één groot WiFi-netwerk vormt". Echter heb ik daar zo mijn twijfels bij, ik maak momenteel gebruik van een 3rd party acces point van Netgear, dit zorgt ervoor dat ik in principe twee netwerken heb, maar ik geef ze gewoon dezelfde login en dan kiezen mijn toestellen het sterkste netwerk. Klopt mijn aanname dat een Telenet AP hetzelfde doet, maar dan gewoon automatisch de login en settings kopieert?

 

 

Voor ideale integratie van al mijn toestellen (TV, NAS, Smartphone,...) zou het voor mij beter zijn om één echt groot Wifi netwerk te hebben. Maar om dit te bereiken vermoed ik dat ik best gewoon range extenders gebruik? Want met mijn huidige opstelling moet ik bvb mijn PC telkens van ethernet halen en op WiFi werken om te kunnen communiceren met de TV (deze zit op het AP en dus op mijn "tweede netwerk", zodanig ik met mijn smartphone de TV kan bedienen)

 

Ik weet dat een AP het meest stabiele netwerk geeft, maar vanaf je veel toestellen hebt die samen moeten werken over zowel ethernet als Wifi heb ik al gemerkt dat het niet zo handig is.

 

Klopt mijn aanname dan dat het Telenet AP niet anders is als degene die ik nu heb en ik best gewoon extenders gebruik?

0 Likes
11 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Volgens mij heb je je huidige AP verkeerd ingesteld. Je moet die een vast IP geven binnen 192.168.0.x. De HGW is immers ingesteld op 192.168.0.1. Als je SSID voor beide toestellen hetzelfde is, dan heb je in feite één groot netwerk.

 

Edit: Zie @igvfer1 - Heb je het type of modelnummer van die Netgear?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

De eenvoudigste manier om tot 1 goed werkend netwerk te komen is uw AP zo instellen dat deze werkt als een switch. Natuurlijk dezelfde SSID en PW.

Als je uw AP een vast IP adres geeft in die range loop ge een groot risico op dubbel IP adressen en dat geeft onverklaarbare random  problemen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer1
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vernieuwde WIGO? On a roll... Tien op tien! Handje vol!

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Je spreekt van een AccesPoint maar je hebt toch aparte netwerken? Dus toch een router blijkbaar maar waar je eenzelfde SSID hebt gegeven en paswoord.

De Telenet AP zorgt er wel degelijk voor dat je echt een netwerk hebt. Waar het niet uitmaakt of je op het ene zit of op het andere je zal altijd IP adressen krijgen in dezelfde range. Je moet wel een UTP verbinding hebben naar je AP.

Over extenders gesproken. Dat is nu het laatste dat ik zou zetten. Je moet die al plaatsen waar je nog goede ontvangst hebt met de maximum haalbare snelheid anders ga je een traag signaal doorsturen. En met het gezegde van een ezel kan je geen koerspaard maken zou ik er niet aan beginnen.

0 Likes
Senne777
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Da's al een pak duidelijker, bedankt voor de feedback. Dan ga ik eens aan de slag dat ding beter in te stellen, merci!

0 Likes
Senne777
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Was blijkbaar geen Netgear, 't is een TP-Link AC750 Archer C2

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?


@Senne777 schreef:

Was blijkbaar geen Netgear, 't is een TP-Link AC750 Archer C2


Dat is idd een router zoals @igvfer1 al vermoedde. Als je die correct instelt als AP, dan kunnen je PC en TV zonder problemen communiceren. @Arthur2 heeft hier gelukkig een korte handleiding voor gemaakt. Die kan je hier vinden:

 

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/FAQ-Hoe-stel-ik-mijn-router-in-als-Access...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Senne777
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Ik heb intussen al alle beschikbare tutorials, inclusief deze (waar nog een aantal nuttige dingen in stonden) geprobeerd en nog heb ik problemen, zolang de router insteekt doet zowel het "originele" als "gebridgde" internet vreemd: ik krijg verbinding maar geen internet, dan werkt internet weer even wel en dan weer niet, ook op de kabel is het niet stabiel enherkent hij het netwerk afwisselend wel en niet. Enkel als ik de tweede router uittrek wordt mijn "origineel" internet weer stabiel. Enig idee wat ik nog zou gemist kunnen hebben in de instellingen?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Vermoedelijk dubbele IP adressen, dit geeft allerlei rare problemen.

Zie ook mijn vorige post. Als men beperkte kennis heeft van netwerken dan is de de eenvoudigste oplossing om die router in te stellen zodat deze werkt zoals een switch. Dan zijn al uw problemen opgelost en werkt alles als 1 lokaal netwerk.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Senne777
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Kan je even verder toelichten wat je dan juist bedoelt met instellen als switch? Want ik probeer dit al heel de tijd te bereiken door de 2e router te bridgen (namelijk dat alles, inclusief wifi, als 1 lokaal netwerk fungeert, DHCP, NAT, SPI Firewall en UPnP Forwarding is uitgeschakeld, router is met modem verbonden via LAN ipv WAN, de IP is ingesteld op 192.168.0.2 (die van de modem is 192.168.0.1), WDS Bridging is enabled en gematched met alle instellingen van de moden (sevurity, channel,...),... Alles ook al eens een clean reboot gegeven, maar nog steeds geen succes.

 

Alle tips zijn dus welkom 😄

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Ge doet eerst alle gewenste instellingen voor het WiFi deel en eventueel andere instellingen.

Dan DHCP op "Disable" zetten blz 32 van handleiding.

Als laatste in het hoofdstuk Netwerk, WAN, Dynamisch IP Zie blz 14

 

Daar raakt je waarschijnlijk uw verbinding kwijt.en kan je enkel opnieuw een verbinding maken na een reset naar fabrieksinstellingen.

Uw netwerk nu zal werken.

 

Je enkel opnieuw een verbinding maken na een reset naar fabrieksinstellingen en daarna kan je alles weer instellen..

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Senne777
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Wifi bereik vergoten met Acces Point of Extender?

Blijkbaar was het voldoende om de 2e router via WAN te verbinden met de modem na al mijn voorgenoemde instellingen, terwijl elke vindbare tutorial aangaf dit niet te doen. Nu werkt alles, ik kan van beide wifi-netwerken de tv bedienen en vanop de laptop via wifi of kabel. Bedankt voor jullie hulp!