24748
netweters
|
152291
antwoorden
|
20688
vragen
|
Ik heb vrijdag het booster pakket van telenet geïnstalleerd: aan de modem rechtstreeks in het stopcontact, en dan op het bovenverdiep (waar de uiterste kamers amper wifi hadden) de booster gezet. Alle lampjes branden zoals het hoort.
Maar regelmatig hebben we:
- ofwel wifi maar geen internet op de bovenverdieping (een wifi verbinding met een uitroepteken)
- ofwel ZEER trage wifi (nog trager/slechter als de tijd dat we geen booster op 2m van de kamer hadden staan)
Nu is mijn vraag: dat kan toch de bedoeling niet zijn? 🙂
Waaraan kan het liggen dat die booster zo'n slechte wifi verbinding geeft?
Opgelost! Ga naar oplossing.
gewoon stopcontact, zoals in de handleiding stond
@matthy@ schreef:Ik heb vrijdag het booster pakket van telenet geïnstalleerd: aan de modem rechtstreeks in het stopcontact, en dan op het bovenverdiep (waar de uiterste kamers amper wifi hadden) de booster gezet. Alle lampjes branden zoals het hoort.
Maar regelmatig hebben we:
- ofwel wifi maar geen internet op de bovenverdieping (een wifi verbinding met een uitroepteken)
- ofwel ZEER trage wifi (nog trager/slechter als de tijd dat we geen booster op 2m van de kamer hadden staan)
Nu is mijn vraag: dat kan toch de bedoeling niet zijn? 🙂
Waaraan kan het liggen dat die booster zo'n slechte wifi verbinding geeft?
Welke kanalen gebruik je voor de Wifi en voor de booster? Ik ken het toestel niet en weet niet of je ze kan instellen maar het eerste waar mij dit aan doet mij denken is interferentie van WIFI kanalen.
Misschien moet je een tooltje zoals bvb Wifi analyzer op je GSM installeren en eens kijken of beidi wifi's niet op dezelfde kanalen zitten en of de ontvangst OK is op alle plaatsen .
Indien ze op dezelfde kanalen zitten en je op de bovenverdieping nog ontvangst hebt van de Telenet HGW (wat ik vermoed), zou ik de kanalen van de booster veranderen, zodat ze niet overlappen met de HGW.
Eigenaardig, misschien eens een herinstallatie doen
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/powerline-adapters-communiceren-niet-meer-met-elkaar/
De kwaliteit van de verbinding tussen PLC is functie van uw electrische installatie (zelfde/andere circuit, andere gebruikers zonnepanelen/motoren/….)
https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/wat-is-powerline-en-hoe-installeren/
Vermits er automatisch slechts één WiFi-netwerk gecreëerd wordt, vermoed ik dat een eventuele wijziging van kanaal niet direct een oplossing zal bieden
Het lampje dat de kwaliteit van de verbinding aangeeft, is groen boven (bij de booster) maar rood of oranje aan de kant van de modem.
Ik heb eens verschillende stopcontacten getest, en elke stopcontact in een kring waar veel toestellen staan (keuken, elektronica, multimedia, ...) geven een oranje of rode kwaliteit. Enkel stopcontacten in kringen waar we vooral sfeerverlichting of stofzuiger gebruiken, zijn groen. Ook boven zijn alle stopcontacten groen... Maar elk stopcontact in de buurt van een UTP kabel is oranje of rood
Telenet stuurt een technieker om hier eens een checkup te komen doen van de installatie, maar in een nieuwbouw woning zou ik het raar vinden als het elektriciteitsnet niet goed genoeg is voor powerlines 😮
welk type toestel heb je juist?
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/access-point-of-wifi-powerline-installeren-en-instellen/
@matthy@Als het een nieuwbouw is heb je dan niet overal of toch op een paar plaatsen een internet aansluiting liggen/uit de muur komen? Of ben ik verkeerd
die is nog niet in gebruik, en in de tuin hebben we er sowieso nog geen liggen, daar ligt enkel stroom
uiteindelijk is de booster set gekocht om wifi naar de tuin te brengen, en boven totdat elke kamer zijn eigen utp aansluiting krijgt
En ik wou de booster centraal plaatsen op de bovenverdieping, en niet in 1 vd slaapkamers die ook weer op een uiteinde liggen
uiteindelijk heeft de telenet check-up man geen oplossing gevonden... het zal waarschijnlijk wel zo zijn dat de belasting van de kring waarin uw powerlines steken, meespeelt in de kwaliteit van het powerline signaal (zelfs als je rechtstreeks in de muur zit)
Hij heeft mij een access point gegeven dat ik aangesloten heb op mijn UTP-wachtkabel die naar boven liep, en nu lijkt alles wel goed te werken... Wel hopen dat ik ooit een stopcontact vind van waar ik dan via powerline naar ons tuinhuis kan gaan 🙂
Overbelasting van de kring kan hier zeer zeker in meespelen .
Thuis zijn ze ook renovatiewerken komen uitvoeren . Bepaalde kringen hebben ze overbelast en ik merk als de PWL's op deze kringen zijn aangesloten , deze al eens raar durven doen 😄
Nu ja , check altijd zeker goed na wie je aan je electriciteitsnetwerk laat werken 😄
Wij hebben dat allemaal zelf gedaan en volgens de regels van de kunst... maar voor powerlines is dat dus niet voldoende...
Mss best wel zo eerlijk zijn om dat op tijd aan mensen te melden dan, ipv reclame maken alsof powerlines altijd en overal werkt 🙂