Beantwoorden
tvtomas
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi onbruikbaar op bepaalde toestellen

Als ik met mijn wifi verbind op mij  iPad of Oneplus6 dan verlies ik meteen de verbinding. Hierdoor kan ik de wifi gewoon niet meer gebruiken op deze apparaten. Op mijn laptop werkt de wifi wel prima. Op mijn gsm en ipad werken andere wifi netwerken wel. Daarom denk ik dat het aan de wifi zelf ligt en niet de apparaten. Ik heb de router en mijn apparaten al gereset maar dit doet niks. Kan iemand mij helpen?

 

Titel gewijzigd door Snn_ (mod) | Vorige titel: Wifi onbruikbaar

Tags (2)
0 Likes
6 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi onbruikbaar op bepaalde toestellen

@tvtomas  

Een beetje onduidelijk is hoe je wifi verbinding maakt. Is dat met een eigen router achter de Telenet modem of gebruik je een AP of een Powerline? 

 

Moest het enkel zijn met de Telenet modem/router kan je eens kijken of je de wifi kanalen kan opsplitsen in de 2.4 en de 5 GHZ kanalen. Voor de 5GHZ maakt je dan een aparte SSID aan om je netwerken uit elkaar te Houden. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi onbruikbaar op bepaalde toestellen

Hoe wordt je wifi aangeboden? Gaat het hier om het Access-Point welke geintegreerd is in de Telenet HGW (Home Gate-Way, soms ook "modem" genoemd)?

Welke type heb je?

Je zou via mijn telenet eens kunnen proberen om ipv één SSID voor het 2.4 GHz en het 5 GHz netwerk deze te spliten. Je kunt bijvoorbeeld een thuisnet24 en thuisnet50 aanbieden, en kijken of je dan wel goed kun verbinden met één van beide netwerken. Sommige (oudere) apparaten hebben het moeilijk met een gecombineerd aanbod.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
tvtomas
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi onbruikbaar op bepaalde toestellen

Het is enkel met de Telenet modem. Hoe doe ik dat, dat opsplitsen van 2,4GHz en 5,0GHz? Ik heb dit probleem ook op mij iPad maar die kan alleen met 2,4GHz verbinden.

0 Likes
tvtomas
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi onbruikbaar op bepaalde toestellen

Het is normaal gezien de nieuwste modem van Telenet. Hoe doe je dat je netwerk in 2 splitsen?

0 Likes
tvtomas
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wifi onbruikbaar op bepaalde toestellen

Héél erg bedankt! Heb het zelf uitgevist hoe je je netwerk opsplitst en dit werkte! Is het wel mogelijk dat het signaal hierdoor minder is?

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi onbruikbaar op bepaalde toestellen

@tvtomas 

 

Of het signaal echt minder is of niet is niet zomaar te zeggen.

 

Nu je beide frekwenties gesplitst hebt ga je een duidelijk onderscheid merken. Je hebt niet "een signaal", je hebt twee signalen, alleen zag je dat voordien niet duidelijk.

 

De 2,4 GHz band heeft minder throughput, maar draagt wel veel verder, heeft dus minder last van hindernissen zoals muren. De 5 GHz band is op zijn beurt heeft meer throughput, maar de reikwijdte daarentegen is kleiner, heeft dus meer last van hindernissen.

 

Voordien was dat onderscheid moeilijker te maken, tenzij je een WiFi analyzer gebruikte. Daarmee kon je het ook zien. Weet wel dat er toestellen zijn, vooral de iets oudere die enkel op de 2,4 GHz werken, die moeite kunnen hebben wanneer ze een tweede signaal bemerken met dezelfde naam (SSID) maar met een frekwentie die ze niet aankunnen. Nu de beide frekwenties een andere naam hebben is dat probleem ook van de baan.

 

Zo kan je nu ook een toestel hebben dat voordien koos voor de 2,4 GHz en nu voor de 5 GHz. Dat komt dan inderdaad neer op een zwakker signaal bij een grotere afstand, zoals ik hier wat hoger reeds aanhaalde. Dat signaal in de 5 GHz is nu niet zwakker dan voordien, maar het camoufleert zich niet meer met dezelfde naam als het 2,4 GHz signaal. Als je dus wat verder van de WiFi bron verwijderd bent en je schakelt over van 5 GHz naar 2,4 GHz ga je dus effectief een sterker signaal waarnemen. En omgekeerd.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.