Beantwoorden
PP13
Experienced Weetjesweter
Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Wifi onderbreking door PV omvormer SUN2000?

Gisteren hadden we weer een wifi-onderbreking, dit gebeurt sinds we een nieuwe modem en wifi-pods hebben gemiddeld 1x om de 3 weken.

Contact opgenomen met de Telenet helpdesk en daar was men eerst vrij overtuigd dat mijn TP Archer access point de boosdoener was (wegens parallel wifi-netwerk).

Op vraag van de supportmedewerker heb ik de TP Archer van het netwerk gehaald, maar het probleem was niet opgelost.

Dan zag de medewerker ook de SUN2000 omvormer (zonnepanelen) als apart netwerk staan en nu bleek dát het probleem te zijn. Wifi-pods zouden hinder kunnen ondervinden met zo’n omvormer, zeker als de modem in de buurt van zo’n omvormer staat.

Aangezien dat bij ons ook zo is (SUN2000 staat er pal onder), was/ben ik geneigd die redenering te volgen. Nochtans hebben we deze omvormer al zo’n 3 jaar en nooit heeft dit problemen gegeven.

De oplossing volgens de medewerker: een privé wifi netwerk opzetten met een TP Link Deco X50 of X60 set om Wifi 6 te kunnen blijven gebruiken.

Alternatieve oplossing, terugschakelen naar met Wifi 5 met “oudere” modem en Powerlines.

Allemaal vrij verwarrend, vooral omdat na een hard reset van de modem én wifi-pods alles weer werkte als voordien.

Dat doet het trouwens bijna altijd, behalve dus eens om de zoveel tijd; meestal wel bij een uitval owv werken in de buurt zoals nu ook owv verhoging van de internetsnelheid.

M.a.w. na zo’n panne/uitval verstoort die SUN2000 omvormer blijkbaar de verbinding tussen de modem en wifi-pods, als ik het goed begrijp?

Maar zelfs met zo’n TP Link Deco X50/60 set staat de modem nog steeds in de buurt van die omvormer, dan blijft het probleem toch bestaan? Of niet?

Om het bos door de bomen nog te zien, heb ik dus de volgende vragen:

1) klopt het dat zo’n omvormer de stoorfactor kan zijn en zo ja, kan ik die niet op één of ander manier “onzichtbaar” maken voor de rest vh netwerk; zodat er geen poging tot verbinding met dat netwerk kan gemaakt worden?

2) zijn er nog andere oplossingen waar jullie misschien aan denken?

Alvast bedankt. 

37c17db9-6df7-40fb-8377-9fa58a189ea6.png

6 reacties
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Hoe is de SUN2000 verbonden met je netwerk?

- via WiFi of

- via een LAN kabel?

Er is geen enkele reden waarom jouw SUN2000 bij normaal gebruik een eigen WiFi netwerk zou moeten uitzenden.

Zo'n eigen netwerk dient meestal (en alleen) om de omvormer in te stellen.

Antwoord op vraag 1 is dus: JA het klopt dat dit de stoorfactor kan zijn. Twee WiFi netwerken naast of in mekaar's buurt kunnen elkaar storen.

Vraag 2: wat doe je eraan

- Sun2000 via LAN verbonden en WiFi uitzetten.

- Indien niet mogelijk: WiFi (2.4 GHz) op kanalen zetten die mekaar niet storen (1, 6, 11)?

- bandbreedte van gebruikt WiFi kanaal verminderen van 40 MHz naar 20 MHz?

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@flip1953  schreef:

Hoe is de SUN2000 verbonden met je netwerk?

- via WiFi of

- via een LAN kabel?

Er is geen enkele reden waarom jouw SUN2000 bij normaal gebruik een eigen WiFi netwerk zou moeten uitzenden.

Zo'n eigen netwerk dient meestal (en alleen) om de omvormer in te stellen.

Volgens wat ik zelf kan vinden kan dit niet uitgeschakeld worden in een Huawei SUN2000, al beweert Le Chat dat het wél kan via:

SET > Communication config > Inverter WLAN settings > expand settings > WLAN AP > Off when Idle

Na ongeveer 4 uur zou (?) het netwerk dan uitgeschakeld worden. Je hebt wel een Installer account nodig, dus dat zou wel eens een probleem kunnen zijn.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
PP13
Experienced Weetjesweter

Bedankt voor je reactie Flip1953. De SUN2000 lijkt niet met LAN verbonden te zijn en dat is op 't eerste zicht ook niet mogelijk (zie foto onderkant SUN2000).

Wat de aanpassing van de wifi-kanalen betreft, kan ik dat zelf en zo ja, waar? En als dát mogelijks een oplossing is, waarom weet die telenet-technieker dat niet? Hij zei zelfs dat dit probleem al enkele jaren geweten is bij Telenet, maar dat ze er niets aan (willen) doen ... 🙄 Thanks.

SUN2000.jpg

PP13
Experienced Weetjesweter

Antwoord van de installateur van de PV omvormer/zonnepanelen: "De omvormer zendt eigenlijk altijd een WIFI signaal uit. Dat is nodig om in de omvormer te kunnen bij een interventie. Je kan dit signaal niet uitschakelen omdat dit noodzakelijk is voor onderhoud, interventies, ... Je kan wel opteren om een netwerkkabel te leggen tussen de omvormer en de router, maar het signaal van de omvormer zal er altijd zijn omwille van bovenstaande reden. Ik zou van een internetprovider toch verwachten dat ze met alle nieuwe toestellen die wifi gestuurd zijn, om kunnen ..."  M.a.w. wifi van de omvormer uitschakelen of connecteren via LAN zou volgens deze info niet werken/helpen. 

PP13
Experienced Weetjesweter

Ook nog even meegeven dat dit probleem pas is begonnen sinds we die wifi-pods en nieuwe modem hebben. Met de "oude" Powerlines en "oude" modem hadden we dat probleem niet. Alleen was het wifi-signaal in dat netwerk plots minder sterk; waardoor ze ons aangeraden hebben over te schakelen naar die wifi-pods, met de gekende gevolgen ... 😓

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Dat is slecht design van Huawei. Mijn SolarEdge omvormer gebruikt ook WiFi om de instellingen te doen, maar dat valt automatisch uit na enkele minuten. (Nu, daar ben je niet veel mee.)

Kan je zeggen hoe je netwerk er uitzie, waar alle toestellen staan en hoe ze verbonden zijn (draadloos of kabel)? Bevinden de omvormer, de modem en een pod zich bijvoorbeeld in dezelfde ruimte ? Maak desnoods een tekening en zet een foto op het forum.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.