|
25.672
netweters
|
158.885
antwoorden
|
|
21.424
vragen
|
Is er een algemeen probleem de laatste dagen met modems van het type CH7465LG-TN?
Ik vraag dit omdat ik nu al ongeveer een week bijna elke avond, bvb. gisteravond wél, eergisteravond niet, maandagavond wel, zondagavond niet, zaterdagavond wel... heb dat mijn downloadsnelheid van (max. 500Mbps, waarvan ik realistisch zo tussen de 450 en 480Mbps heb in m'n woonkamer tot soms pieken van boven de 480Mbps) plots voor enkele uren aan een stuk (gisteren vanaf rond 19u*), en alléén 's avonds, inzakt tot nog geen 10Mbps, ik doe dan speed-tests via Ookla en m'n Downloadsnelheid geraakt amper boven de 9Mbps.
Via Ookla Speedtest app kom ik ook terecht op Allestorinigen, en daar duurt het op die avonden nooit lang dat ik zie dat Telenet in het oranje gaat staan, met een grafiekje dat pieken vertoont rond het avonduur in meerdere regio's, inclusief de mijne... waaruit ik afleid dat het niet aan mijn eigen thuisnetwerk ligt.
*gisteren bvb. om 13u 39 haalde ik vlot 477Mpbs. en vanaf 19u20 tot mijn laatste meting om 22u50 was het allemaal rond de 8 à 9 Mpbs (9,62 was de hoogste meting). Ik ben dan gaan slapen... en tegen 's ochtends alles weer in orde, volle snelheid...
...en in alle gevallen blijft mijn uploadsnelheid (+- 28Mbps) ongewijzigd, het probleem doet zich alleen voor met de dowloadsnelheid
Nu deed ik gisteren de diagnose op de MyTelenet app en ik kreeg meteen de melding dat mijn modem verouderd is en ik gratis een nieuwe kan bestellen, wat ik dan ook heb gedaan.
...maar het verbaast me wel dat ik er hier op netweters nog niks over lees terwijl er toch meer mensen met dit probleem zullen zijn vermoed ik zo... gezien de meldingen op Allestoringen...
...die nu al een ganse week exact correleren met het tijdstip wanneer ik problemen ondervind, ik durf er voor wedden, àls ik het straks ook weer heb, dat een half uurtje later als je bij Allestoringen gaat kijken, het telenetgrafiekje weer in oranje staat met balkje "Mogelijke problemen bij Telenet"
...het taart-diagram toont bovendien ook steeds dat de meeste meldingen gaan over Internet...
Het valt ook op dat het iets van de laatste week is, vorig weekend begonnen, ik had nu m'n netwerk al een tijdje op orde, lekker vlot, geen gedoe, nu dit... Wou gisteravond een game van +80Gb downloaden... heb het maar niet gedaan aan 9Mbps. 😅
Iemand hier meer info over?
...en iemand hier ook tips over het instellen van die nieuwe modem die morgen zou geleverd worden? Ik heb wel een basiskennis van het instellen van een netwerk maar ben verre van gevorderd.
@Turdus_Maximus schreef:Ik vraag dit omdat ik nu al ongeveer een week bijna elke avond, bvb. gisteravond wél, eergisteravond niet, maandagavond wel, zondagavond niet, zaterdagavond wel... heb dat mijn downloadsnelheid van (max. 500Mbps, waarvan ik realistisch zo tussen de 450 en 480Mbps heb in m'n woonkamer tot soms pieken van boven de 480Mbps) plots voor enkele uren aan een stuk (gisteren vanaf rond 19u*), en alléén 's avonds, inzakt tot nog geen 10Mbps, ik doe dan speed-tests via Ookla en m'n Downloadsnelheid geraakt amper boven de 9Mbps.
Er zijn voornamelijk 2 oorzaken waarom de download snelheid 's avonds ineenzakt
Als je dus toevallig op node aangesloten bent, waar deze tijdelijke maatregel toegepast wordt, dan kan je op bepaalde uren voelen dat de snelheid gecapt wordt.
@Turdus_Maximus schreef:Nu deed ik gisteren de diagnose op de MyTelenet app en ik kreeg meteen de melding dat mijn modem verouderd is en ik gratis een nieuwe kan bestellen, wat ik dan ook heb gedaan.
Jouw modem is niet echt verouderd, en kan de geadverteerde snelheid (500 Mbps) wel aan, maar het is een Docsis 3.0 modem.
De nieuwe modems zijn Docsis 3.1 en de totale gedeelde bandbreedte is momenteel ca 3 Gbps i.p.v. 2 Gbps (en zal in de nabije toekomst nog vergroten).
Dat wil zeggen dat de "overboekingsfactor" voor een Docsis 3.1 modem aanzienlijk lager is (ook al gezien er nog heel veel Docsis 3.0 modems rondhangen, die deze extra bandbreedte niet kunnen gebruiken).
Op de grafiek hieronder zie je welke frequenties door Docsis 3.0 gebruikt worden, en welk frequentiebereik nog extra door Docsis 3.1 modems kan gebruikt worden.

@Turdus_Maximus schreef:...en iemand hier ook tips over het instellen van die nieuwe modem die morgen zou geleverd worden?
Jouw nieuwe modem zou normaal de instellingen van je oude modem moeten overnemen. Er is dus niets in te stellen (je moet wat geduld hebben tot de modem alles heeft opgehaald.
Het enige verschil is dat de download bandbreedte groter is (zie grafiek hierboven), en je dus minder last ult hebben van de drukte op jouw coax segment.
PS - De titel van jouw post is misleidend, gezien dit hier niet gaat over een WiFi probleem, maar over de downloadsnelheid van jouw aansluiting. Tenzij jouw bedrade toestellen dit probleem niet hebben ???