|
25.678
netweters
|
158.926
antwoorden
|
|
21.430
vragen
|
Is er een algemeen probleem de laatste dagen met modems van het type CH7465LG-TN?
Ik vraag dit omdat ik nu al ongeveer een week bijna elke avond, bvb. gisteravond wél, eergisteravond niet, maandagavond wel, zondagavond niet, zaterdagavond wel... heb dat mijn downloadsnelheid van (max. 500Mbps, waarvan ik realistisch zo tussen de 450 en 480Mbps heb in m'n woonkamer tot soms pieken van boven de 480Mbps) plots voor enkele uren aan een stuk (gisteren vanaf rond 19u*), en alléén 's avonds, inzakt tot nog geen 10Mbps, ik doe dan speed-tests via Ookla en m'n Downloadsnelheid geraakt amper boven de 9Mbps.
Via Ookla Speedtest app kom ik ook terecht op Allestorinigen, en daar duurt het op die avonden nooit lang dat ik zie dat Telenet in het oranje gaat staan, met een grafiekje dat pieken vertoont rond het avonduur in meerdere regio's, inclusief de mijne... waaruit ik afleid dat het niet aan mijn eigen thuisnetwerk ligt.
*gisteren bvb. om 13u 39 haalde ik vlot 477Mpbs. en vanaf 19u20 tot mijn laatste meting om 22u50 was het allemaal rond de 8 à 9 Mpbs (9,62 was de hoogste meting). Ik ben dan gaan slapen... en tegen 's ochtends alles weer in orde, volle snelheid...
...en in alle gevallen blijft mijn uploadsnelheid (+- 28Mbps) ongewijzigd, het probleem doet zich alleen voor met de dowloadsnelheid
Nu deed ik gisteren de diagnose op de MyTelenet app en ik kreeg meteen de melding dat mijn modem verouderd is en ik gratis een nieuwe kan bestellen, wat ik dan ook heb gedaan.
...maar het verbaast me wel dat ik er hier op netweters nog niks over lees terwijl er toch meer mensen met dit probleem zullen zijn vermoed ik zo... gezien de meldingen op Allestoringen...
...die nu al een ganse week exact correleren met het tijdstip wanneer ik problemen ondervind, ik durf er voor wedden, àls ik het straks ook weer heb, dat een half uurtje later als je bij Allestoringen gaat kijken, het telenetgrafiekje weer in oranje staat met balkje "Mogelijke problemen bij Telenet"
...het taart-diagram toont bovendien ook steeds dat de meeste meldingen gaan over Internet...
Het valt ook op dat het iets van de laatste week is, vorig weekend begonnen, ik had nu m'n netwerk al een tijdje op orde, lekker vlot, geen gedoe, nu dit... Wou gisteravond een game van +80Gb downloaden... heb het maar niet gedaan aan 9Mbps. 😅
Iemand hier meer info over?
...en iemand hier ook tips over het instellen van die nieuwe modem die morgen zou geleverd worden? Ik heb wel een basiskennis van het instellen van een netwerk maar ben verre van gevorderd.
@Turdus_Maximus schreef:Ik vraag dit omdat ik nu al ongeveer een week bijna elke avond, bvb. gisteravond wél, eergisteravond niet, maandagavond wel, zondagavond niet, zaterdagavond wel... heb dat mijn downloadsnelheid van (max. 500Mbps, waarvan ik realistisch zo tussen de 450 en 480Mbps heb in m'n woonkamer tot soms pieken van boven de 480Mbps) plots voor enkele uren aan een stuk (gisteren vanaf rond 19u*), en alléén 's avonds, inzakt tot nog geen 10Mbps, ik doe dan speed-tests via Ookla en m'n Downloadsnelheid geraakt amper boven de 9Mbps.
Er zijn voornamelijk 2 oorzaken waarom de download snelheid 's avonds ineenzakt
Als je dus toevallig op node aangesloten bent, waar deze tijdelijke maatregel toegepast wordt, dan kan je op bepaalde uren voelen dat de snelheid gecapt wordt.
@Turdus_Maximus schreef:Nu deed ik gisteren de diagnose op de MyTelenet app en ik kreeg meteen de melding dat mijn modem verouderd is en ik gratis een nieuwe kan bestellen, wat ik dan ook heb gedaan.
Jouw modem is niet echt verouderd, en kan de geadverteerde snelheid (500 Mbps) wel aan, maar het is een Docsis 3.0 modem.
De nieuwe modems zijn Docsis 3.1 en de totale gedeelde bandbreedte is momenteel ca 3 Gbps i.p.v. 2 Gbps (en zal in de nabije toekomst nog vergroten).
Dat wil zeggen dat de "overboekingsfactor" voor een Docsis 3.1 modem aanzienlijk lager is (ook al gezien er nog heel veel Docsis 3.0 modems rondhangen, die deze extra bandbreedte niet kunnen gebruiken).
Op de grafiek hieronder zie je welke frequenties door Docsis 3.0 gebruikt worden, en welk frequentiebereik nog extra door Docsis 3.1 modems kan gebruikt worden.
@Turdus_Maximus schreef:...en iemand hier ook tips over het instellen van die nieuwe modem die morgen zou geleverd worden?
Jouw nieuwe modem zou normaal de instellingen van je oude modem moeten overnemen. Er is dus niets in te stellen (je moet wat geduld hebben tot de modem alles heeft opgehaald.
Het enige verschil is dat de download bandbreedte groter is (zie grafiek hierboven), en je dus minder last ult hebben van de drukte op jouw coax segment.
PS - De titel van jouw post is misleidend, gezien dit hier niet gaat over een WiFi probleem, maar over de downloadsnelheid van jouw aansluiting. Tenzij jouw bedrade toestellen dit probleem niet hebben ???
Thanx voor je antwoord.
Nja, ik weet dat die variabelen spelen: dat ik de coax deel met buren, en dat Telenet kan beslissen om de snelheid te doen inzakken.
...maar vind je 2% overhouden van je eigenlijke snelheid niet een béétje drastisch?
Ik bedoel: ik ben +10 jaar klant bij Telenet, en ik heb het al wel eerder gehad dat mijn downloadsnelheid niet was wat het moest zijn, slechts een derde, tot slechts een vierde van wat het moest zijn (even los van lokale variabelen zoals de muren en stoorzenders in m'n huis, ik weet dat die ook een rol spelen), maar dat is nog steeds 25% en "werkbaar"... Maar nog geen(!) 2% (= minder dan 10Mbps van de 500Mbps) dat is zo goed als niks, dit kan toch niet te verklaren zijn met Telenet dat de snelheid inperkt omdat onze node druk bezet is?
En die coax, met hoeveel buren kan je zoiets dan delen? het is niet dat mijn burensituatie veranderd is t.o.v. een week eerder, voordat dit probleem begon... nog steeds dezelfde buren, ok, verder achteraan de straat is er iemand verhuisd maar dat was in 2024! Mogelijks draait de nieuwe bewoner sinds vorig weekend elke avond LLM's maar ik betwijfel het.
Het is ook héél consistent he: steeds die 9,xxMbps of minder, NOOIT 10, nooit zo'n 20 of 25, of een keertje in de 30, neen, altijd, en zonder uitzondering 9 of minder, kan ook 8 of 7 zijn, met twee decimalen achter de komma die wat kunnen varieren.
Gisteravond was het ook terug, ben om 19u17 thuisgekomen, om 19u23 deed ik Ookla speedtest = 7,44Mbps, voor de rest van de avond lang, weer totdat ik rond middernacht ben gaan slapen, leuk hoor als je wat wil doen dat iétwat downloadsnelheid nodig heeft...
Gekeken bij allestoringen en wat raad je? Grafiekje in oranje en melding "Mogelijke problemen bij Telenet" dus er moét toch écht iets aan de hand zijn dat niet te verklaren is door alleen de coax hier bij mij in de straat?!
En zoals elke keer al een ganse week: 's ochtends is het alsof er geen vuiltje aan de lucht is, ik haal op dit moment weer vlot +470Mbps.
Als jij zegt dat dit te verklaren is door 1) coax delen met andere mensen (= een variabele die hier al speelt vanaf het begin dat ik hier woon), en 2) telenet die tijdelijk kan beslissen de snelheid in te perken, wat verklaart dan dat dit in +10 jaar NOOIT zo drastisch is gebeurd als nu de laatste week? Gaat Telenet écht bijna dagelijks de snelheid van hun betalende klanten laten inkakken tot onbruikbare snelheden nog geen 2% van wat het hoort te zijn?! lijkt me een raar business-model.
...en wat verklaart dan de meldingen op Allestoringen.be, die op exàct die momenten pieken vertonen i.v.m. internet bij Telenet, meldingen van mensen die op dat moment óók problemen ondervinden en niet allemaal op "mijn" coax kunnen zitten?
Ik heb altijd buren om me heen gehad, pas sinds vorig weekend speelt dit probleem
Sorry, heel epistel, ik ben gefrustreerd. dat is niet op jou maar ik begin dit gewoon echt wel beu te worden en er lijkt me toch meer aan de hand dan simpele en bewuste een inperking van snelheid, gezien de nogal extreme inperking dat internet quasi onbruikbaar maakt, dat kan i.m.h.o. toch niet de bedoeling zijn.
Kijk ik ga nu even afwachten totdat die nieuwe modem hier is, het ding instellen en de vingers kruisen... heb ik komende dagen terug dit probleem dan zal ik hen wel 's bellen om dit na te kijken.
Sorry dat de titel misleidend is, gaat idd. over downloadsnelheid, weet niet hoe ik titel hier moet aanpassen...
Bekabeld kan ik even niet testen vermits de enige vrije UTP poort eentje is waar een slechte kabel in zit (de kabel die achter de muren loopt) die UTP poort kan ik niet gebruiken, vermoedelijk kabelbreuk van toen ze de boel hier komen trekken zijn, en de andere 2 UTP poorten zijn bezet door access-points, ik zou daar wel even een AP kunnen uithalen en m'n laptop inprikken om te testen, maar dat gaat zo meteen even niet, misschien na vanavond, als ik het doe zal ik hier wel een update sturen.
De verlaagde snelheid tijdens de piek is een technische beperking van coaxkabel. Je kan aan Telenet vragen met hoeveel buren je de coaxkabel deelt.
Maar als je gefrustreerd bent, stap je best meteen over naar een ander telecomnetwerk.
Ook wel wat gechargeerd, ik ben -nu- gefrustreerd omwille van een week lang nagenoeg géén downloadsnelheid te hebben 's avonds. (wat doe jij zoal met nog geen 10Mbps?)
Had dit...
- één avond of desnoods twee geweest maar niet al sinds vorige zaterdag
- een minder drastische inperking van mijn snelheid i.p.v. letterlijk nog geen 2%(!) overhouden
...had ik er ook niet over gezeurd.
Overstappen is nog niet aan de orde -tenzij dit effectief blijft duren- vermits ik verder wel al een decennium tevreden ben met Telenet.
Neen, ze zijn niet de goedkoopste maar netwerkstabiliteit (behalve nu de laatste week) en klantenservice (en aantrekkelijke toestelkortingen die ik ook elke keer gebruik) zijn me ook wel wat waard.
Zeuren helpt niet. Coaxkabel is de enige technologie met vertraging tot 10 Mbps tijdens de piek.
@Turdus_Maximus schreef:Had dit...
- één avond of desnoods twee geweest maar niet al sinds vorige zaterdag
Volgens mij gaat dit duren tot Telenet de beperking op de node weggenomen heeft ...
Ok, maar heb je dan een idee over of het normaal is dat de snelheid zo hard inzakt? Zoals ik hierboven al uitlegde ben ik er best ok mee dat de snelheid wat ingeperkt wordt, ik snap dat dat soms nodig is, maar er is een verschil tussen "snelheid inperken" en "alle snelheid wégnemen"... De situatie is 98% snelheid weg, is dit dan normaal?
@Roy78 schreef:De verlaagde snelheid tijdens de piek is een technische beperking van coaxkabel. Je kan aan Telenet vragen met hoeveel buren je de coaxkabel deelt.
Volgens de beschrijving van de OP is het probleem niet zozeer een overbelasting van de coax tijdens de piek, maar eerder het gevolg van het "Telenet-netwerkbeheer", waarbij de snelheid (prevetief) op bepaalde uren gecapt wordt.
PS. Dit gaat niet over hoeveel buren de coaxkabel deelt, maar hoeveel gebruikers er aangesloten zijn op één node (vb 200 gezinnen), en hoeveel "grootverbruikers" daar tussen zitten.
En hoe meer gebruikers upgraden naar een "gigabit" abonnement, hoe groter de overboeking 🤔
@Turdus_Maximus schreef:Ook wel wat gechargeerd, ik ben -nu- gefrustreerd omwille van een week lang nagenoeg géén downloadsnelheid te hebben 's avonds. (wat doe jij zoal met nog geen 10Mbps?)
Je hebt alle recht om te zeuren.
Ik vind ook dat een cap naar 10 Mbps een véél te drastische beperking is, en absoluut onnodig voor een "eerlijke verdeling van de bandbreedte
Wellicht een foute instelling bij Telenet?
Thanx voor de link, kan ik wat mee.
Ik lees bvb: "Als je meer dan 3000GB verbruikt tijdens de piekuren, blijf je onbeperkt surfen, maar wel trager tijdens de piekuren tot je volgende aanrekeningsperiode."
...da's best ruim, zit ik nog bijlange niet aan! in m'n huidige verbruiksperiode heb ik 186,80GB verbruikt...
...maar kijk, m'n nieuwe Docsis 3.1 modem is vandaag toegekomen en ik heb die net geïnstalleerd, was een fluitje, alles werkt top en zit op volle snelheid... maar om dit uur is dit ook normaal, de problemen beginnen meestal rond 19u. Ik hou het in het oog, als het vanavond terug hetzelfde is, dan bel ik Telenet morgenochtend op en vraag ik om een technicus langs te sturen. Ik post het vervolg hier dan wel en tracht het wat bondig te houden. 😅
Het kan helpen is niet zeker , als de node kast overbelast is door te veel klanten kan je niet veel doen
Er zijn nu ook promo's aan de gang zal er niet beter op worden veel nieuwe klanten