Gisteren hadden we weer een wifi-onderbreking, dit gebeurt sinds we een nieuwe modem en wifi-pods hebben gemiddeld 1x om de 3 weken.
Contact opgenomen met de Telenet helpdesk en daar was men eerst vrij overtuigd dat mijn TP Archer access point de boosdoener was (wegens parallel wifi-netwerk).
Op vraag van de supportmedewerker heb ik de TP Archer van het netwerk gehaald, maar het probleem was niet opgelost.
Dan zag de medewerker ook de SUN2000 omvormer (zonnepanelen) als apart netwerk staan en nu bleek dát het probleem te zijn. Wifi-pods zouden hinder kunnen ondervinden met zo’n omvormer, zeker als de modem in de buurt van zo’n omvormer staat.
Aangezien dat bij ons ook zo is (SUN2000 staat er pal onder), was/ben ik geneigd die redenering te volgen. Nochtans hebben we deze omvormer al zo’n 3 jaar en nooit heeft dit problemen gegeven.
De oplossing volgens de medewerker: een privé wifi netwerk opzetten met een TP Link Deco X50 of X60 set om Wifi 6 te kunnen blijven gebruiken.
Alternatieve oplossing, terugschakelen naar met Wifi 5 met “oudere” modem en Powerlines.
Allemaal vrij verwarrend, vooral omdat na een hard reset van de modem én wifi-pods alles weer werkte als voordien.
Dat doet het trouwens bijna altijd, behalve dus eens om de zoveel tijd; meestal wel bij een uitval owv werken in de buurt zoals nu ook owv verhoging van de internetsnelheid.
M.a.w. na zo’n panne/uitval verstoort die SUN2000 omvormer blijkbaar de verbinding tussen de modem en wifi-pods, als ik het goed begrijp?
Maar zelfs met zo’n TP Link Deco X50/60 set staat de modem nog steeds in de buurt van die omvormer, dan blijft het probleem toch bestaan? Of niet?
Om het bos door de bomen nog te zien, heb ik dus de volgende vragen:
1) klopt het dat zo’n omvormer de stoorfactor kan zijn en zo ja, kan ik die niet op één of ander manier “onzichtbaar” maken voor de rest vh netwerk; zodat er geen poging tot verbinding met dat netwerk kan gemaakt worden?
2) zijn er nog andere oplossingen waar jullie misschien aan denken?
Alvast bedankt.