Beantwoorden
kevdesch
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Wifi via powerline valt steeds weg

Ik ben sinds kort in het bezit van een set PG-82/83. De verbinding valt om de haverklap weg, soms meerdere keren kort na elkaar.
Dan komen de oranje lichtjes tevoorschijn en moet ik een paar minuten wachten. Zéér vervelend wanneer je zit te videocallen.

Ik heb alle stopcontacten in de woonkamer geprobeerd, maar dit zonder resultaat. Ik heb de 'oude' zwarte modem.

Het huis is recentelijk gerenoveerd en alle elektriciteit is vernieuwd.

Ligt dit dan aan de Powerline of doe ik iets verkeerd? Ik heb Telenet al gecontacteerd maar tot zover nog geen gehoor gehad.

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Wifi valt steeds weg

0 Likes
10 reacties
Ex-Netweter
 

Wifi via powerline valt steeds weg

Powerline is erg storingsgevoelig. Elektriciteitsbekabeling is niet bedacht om data te versturen. In de praktijk kunnen andere elektrische apparaten het powerline-signaal verstoren. Wil je een feilloze verbinding dan zou je eigenlijk netwerkbekabeling moeten voorzien en/of een Wifi-toegangspunt dat via netwerkkabel is verbonden met de modem.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Wifi via powerline valt steeds weg


@kevdesch  schreef:

Ligt dit dan aan de Powerline of doe ik iets verkeerd? 


Belangrijk met deze Powerlines is:

  1. Altijd aansluiten op een stopcontact met aarding (gezien ze via de gemeenschappelijke aardegeleider een 2de kanaal opbouwen). Gezien alle elektriciteit in de woning verniewd is, neem ik aan dat alle stopcontacten conform geaard zijn ...
  2. Powerlines altijd direct op een stopcontact aansluiten, en niet op een verdeeldoos of verlengkabel. De Powerlines hebben een doorlus stopcontact, hierop kan je dan de verdeelstekker gebruiken (voor modem, NIU, etc ...)
  3. Indien mogelijk : beide powerlines op dezelfde kring, maar zeker op dezelfde fase (indien 3-fasige aansluiting).  Anders op te lossen met een fase koppeling in de zekeringkast ...

Zoals @Ex-Netweter schrijft is een verbinding via ethernetkabel natuurlijk altijd het beste.

Indien je coax kabel hebt in de kamers waar je WiFi wilt, dan is een Moca adapter een beter alterantief dan Powerlines. Hiermee kan je via de bestaande coax kabels een hoge netwerksnelheid halen en een veel stabieler verbinding.

zie: Het merk voor in home netwerken | Hirschmann Multimedia (hirschmann-multimedia.com)

 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi via powerline valt steeds weg

@kevdesch de oudere types van powerlines werken alleen op de stroomdraden en niet op de aardingsdraad van je elektrische installatie. 

Nieuw installatie en dus ook meestal nieuwe zekeringen zullen het signaal storen.

De nieuwe powerlines zoals de devolo Magic 2 WiFi 6 maken ook gebruik van de aarding waardoor de storingen minimaal zijn. De kans is groot dat het daarmee wel werkt. 

Natuurlijk ben je altijd beter met een gewone utp kabel en liefst een shielded utp kabel zodat je geen of weinig storingen hebt van buitenaf. 

Voor meer info mag je me gerust een pm sturen. 

Edit: vergeten te vragen in mijn post, maar heb je ook last van het bekabelde stuk van de powerline ? 

Indien niet, ligt het waarschijnlijk aan iets anders.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kevdesch
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Wifi via powerline valt steeds weg

Ik probeer de situatie zo goed mogelijk te schetsen.
De modem hangt in de berging. Hiertussen een muur en dan de woonkamer Wij hebben nogal een grote woonkamer, en het wifi signaal geraakt maar tot aan de helft zonder aan sterkte in te boeten. De tv staat helemaal aan de andere kant waar het wifi signaal dus zéér zwak is (afstand van modem tot tv is 8m) Sinds kort hebben we google chromecast, maar deze valt steeds uit omdat het wifi signaal te zwak is. Waar de tv staat is er 1 UTP aansluiting.

https://www.coolblue.nl/product/874748/tp-link-omada-eap230-wall.html

is dit een oplossing?

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi via powerline valt steeds weg

@kevdesch je kan inderdaad uw bedrade oplossing gebruiken maar dan moet je wel de lan adapter aankopen voor uw chromecast. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kevdesch
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Wifi via powerline valt steeds weg

Klinkt aanlokkelijk om het zo op te lossen Maar dat verhelpt het probleem natuurlijk niet voor de slechte wifi in de woonkamer. 
Waarom biedt telenet die wifi powerlines aan als dit toch niet de ideale oplossing is op wifi overal in huis te hebben? 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Wifi via powerline valt steeds weg


@kevdesch  schreef:

Ik probeer de situatie zo goed mogelijk te schetsen.
De modem hangt in de berging. Hiertussen een muur en dan de woonkamer Wij hebben nogal een grote woonkamer, en het wifi signaal geraakt maar tot aan de helft zonder aan sterkte in te boeten.


Het heeft geen nut om Wifi in de berging uit te zenden. Je kan best het draadloze signaal van de Telenet-modem uitschakelen als je een eigen Wifi-toegangspunt in de living plaatst.


@kevdesch  schreef:

 

https://www.coolblue.nl/product/874748/tp-link-omada-eap230-wall.html

is dit een oplossing?


Het kan, maar dit is een zeer specifieke professionele oplossing, je dient dit toestel te installeren in een gat in de muur als vervanging van je huidige UTP-wandcontactdoos. Bovendien gebruikt dit toestel stroomvoeding via de UTP-kabel, dus moet er Power-over-Ethernet voorzien worden aan de kant waar de UTP-kabel naar de Telenet-modem gaat.
Misschien zoek je beter een los Wifi 6-toegangspunt.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Wifi via powerline valt steeds weg


@kevdesch  schreef:


Waarom biedt telenet die wifi powerlines aan als dit toch niet de ideale oplossing is op wifi overal in huis te hebben? 


Telenet biedt de meest eenvoudige en goedkope oplossing aan om klanten tevreden te houden. Een beetje zoals een lolly aan een kind geven.

Uiteindelijk is je binnenhuisinstallatie om internet naar je toestellen te verdelen je eigen verantwoordelijkheid. Wil je een stabiele en betrouwbare oplossing die overweg kan met hoge datasnelheden, dan kies je idealiter voor UTP-aansluitingen in alle kamers waar je internet gebruikt in combinatie met WiFi 6 Mesh toegangspunt(en) voor je draadloze toestellen.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi via powerline valt steeds weg

@kevdesch Als je het algemeen wil aanpakken is het vrij simpel. De wifi van Telenet uitschakelen en zelf een wifi Mesh systeem kopen zoals mijn collega netweters hier zeggen. Dit zal veel beter zijn dan de wifi van Telenet zelf en dan kan je je chromecast draadloos blijven gebruiken. 

Powerline werken niet altijd, maar ik moet wel zeggen de laatste nieuwe werken wel beter omdat deze ook met de aarding kabel werken, dus 3 kabels in gebruik om data door te sturen. Het is een keuze dat je moet maken natuurlijk. Beide kunnen perfect werken, maar soms heb je pech 😉 Mijn zus bijvoorbeeld heeft een Devolo powerline mesh systeem en ze heeft overal zeer snel internet. Het is ook een vrij nieuwe woning, dus het is mogelijk.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kevdesch
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Wifi via powerline valt steeds weg

Ok, top! Ik weet genoeg. Ik kan aan de slag met hopelijk een oplossing tot gevolg. Bedankt!

0 Likes