Beantwoorden
Boris_Y
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Willekeurige Wifi onderbrekingen - hoge latency

Sinds meerdere maanden hebben we last van willekeurige onderbreken in onze internet verbinding. Op willekeurige tijdstippen valt de internet verbinding weg. Al onze apparaten hebben er last van: Laptop, smartphones, Bose. Soms komt de verbinding er opnieuw door. Soms blijft het ook falen en moet de wifi verbinding op het apparaat uit en aan gezet worden om opnieuw verbinding met het internet te krijgen.

 

Het is niet makkelijk te debuggen aangezien het at random voorvalt maar heb toch al wat zaken kunnen uitklaren:
Zowel pingen naar een extern adres als naar de modem zelf geeft hetzelfde resultaat. Wanneer het probleem zich voor doet gaat de latency eerst omhoog tot > 3 seconden tot het uiteindelijk timeouts geeft. Soms komt de verbinding er opnieuw door met hoge latency en zakt ze geleidelijk aan. Soms blijft het timeouts geven, tot ik opnieuw met de wifi verbind.

 

Ik heb vaste wifi channels geselecteerd die geen overlap hebben met de buren. Dit maakte geen verschil.

 

De apparaten blijven heel de tijd via wifi verbonden met de modem. De wifi connectie dropped dus niet wanneer het probleem zich voor doet. Er is slechts een klein verschil te zien in signaalsterkte.

 

Schermafbeelding 2020-03-29 om 20.09.27.png

 

Opstelling:
- Witte Modem - 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)
- Powerline (Wifi booster) - PG9073 - Adapter verbonden met modem. Wifi adapter achteraan in het huis
- Powerline - Topcom AV6400 - Adapter verbonden met model. Andere adapter aan de TV voor de Digicorder

- Alle onze apparaten zijn rechtstreeks met de modem verbonden via wifi. Mijn laptop heeft geen ethernet poort dus testen met een kabel lukt niet

 

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Ik las daarnet dat de Topcom en Wifi booster powerlines niet compatibel zijn met elkaar, maar dat lijkt me te betekenen dat je het netwerk van de wifi booster niet kan uitbreiden met de Topcom adapter en omgekeerd.
Kan het naast elkaar gebruiken van 2 verschillende types powerlines problemen geven?

 

Alvast bedankt!

0 Likes
5 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Willekeurige Wifi onderbrekingen - hoge latency

@Boris_Y je topic werd onterecht als spam gemarkeerd door ons platform. Ik heb je post net terug publiek gezet, sorry voor de vertraging en verwarring! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Willekeurige Wifi onderbrekingen - hoge latency

@Boris_Y 

De twee verschillende technologiën zijn echt niet verenigbaar. Afhankelijk van welk elektriciteitsnetwerk je hebt, gaat het van onmogelijk tot moeilijk. Hou u best aan één technologie van powerlines. Als het bij u werkt, heb je allicht een driefasige aansluiting of het oude vervangende 3 x 230 volt.

Op mijn eenfasig elektriciteitsnetwerk werkten mijn Devolo Dlan powerlines (zelfde technologie als uw Topcom pwl) niet meer na installatie van de PG9073. Hierdoor verwacht ik dat als je een driefasige aansluiting hebt, er 2 kansen op 3 zijn dat het met storingen werkt en 1 kans dat het niet werkt. Heb je echter de minder voorkomende en verouderde 3 x 230 volt aansluiting, dan verwacht ik dat je 2 kansen op 3 hebt dat het werkt met mogelijk nog een kleine storing en 1  kans dat het niet werkt.

0 Likes
Boris_Y
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Willekeurige Wifi onderbrekingen - hoge latency

@janne_man Bedankt voor de toelichting. Lijkt het je dan ook mogelijk dat dit storingen veroorzaakt op de wifi verbinding die rechtstreeks via de modem loopt, en dus niet via de powerlines passeert?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Willekeurige Wifi onderbrekingen - hoge latency

@Boris_Y 

Storingen op de wifi van de modem komt door andere radiosignalen of de frequentie van je verbinding. Dit staat volledig los van je elektriciteitsnetwerk.

0 Likes
Boris_Y
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Willekeurige Wifi onderbrekingen - hoge latency

Ik heb de AV6400 Powerline er voorlopig vantussen gehaald en enkel de wifi booster laten zitten. Nu afwachten of er een verschil te merken valt.

 

Als er storingen zouden zijn op het wifi signaal zelf, zou dit dan niet duidelijk zichtbaar moeten zijn in de signaalsterkte / noise (zie afbeelding). Daar is echter maar weinig verschil te zien wanneer het probleem zich voor doet (aangeduide stuk). Na opnieuw te verbinden met de wifi werkt het internet opnieuw terwijl er geen verschil te zien was tov de signaalsterkte / noise tijdens het probleem.

0 Likes