24757
netweters
|
152463
antwoorden
|
20709
vragen
|
Bepaalde toestellen kunnen plots niet meer verbinden met ons netwerk over wifi.
Van de ene dag op de andere verloren ze hun verbinding.
Het gaat om een aantal gsm's, een windows 7 computer en 2 netwerkprinters.
Statisch het netwerk instellen bracht geen oplossing, ik heb ook geprobeerd om de modem te herstarten en de toestellen te herstarten. Ook dit bracht geen oplossing, ik vermoed dat het probleem bij ons access point ligt aangezien ons draadloos signaal ook regelmatig volledig wegvalt. We hebben geen zwak signaal, soms hebben we een volledig signaal en andere momenten hebben we niets.
@Ex-Netweter
Probeer is om het kanaal te veranderen
van auto naar kanaal 6+
het kan zijn door het kanaal te veranderen dat de wifi teroeg goed werkt
andere wifi aparaten kunnnen storing geven , zeker als ze op hetzelfde kanaal zitten
hetgeen je ook kan doen om een geforceerde restart te geven is het wachtwoord aanpassen , dan moeten alle apparaten terug verbinden
persoonlijk ben ik niet voor wachtwoorden maar meer voor mac filtering xD (is terug geavanceerd dus niet van toepassing hier )
je kan ook op de laptop de Roaming uitschakelen ( auto wissel van netwerk ) maar dat is meer voor gevorderde en kan niet op de gsm xD
ook kun je best nazien of 5G en 2.4G een verschillend wachtwoord/naam hebben
want apparaten kunnnen wisselen tussen 2.4G en 5G (roaming) als die signalen beter zijn
ik zou aanraden om 5G uit te zetten als je die niet gebruikt (ok gaat ten kosten van snelheid en iedereen gebruikt 2.4G en dat heeft ook invloed )
een statisch ip is beter , maar je moet zeker zijn dat je in de juiste range zit (en juist subnet natuurlijk)
hoe zit je netwerk in elkaar ?
heb je 1 router ( AP ) en de telenet router ? of aleen de telenet router ?
mvg
PowerChaos
Het wachtwoord veranderen gaat niet helpen aangezien de toestellen het netwerk zelfs niet kunnen vinden.
Mijn 5GHz en 2.4GHz hebben hetzelfde wachtwoord.
De statische adressen die ik heb ingegeven zitten uiteraard in het correcte subnet.
Ik heb een modem van telenet die verbonden is met een acces point van telenet.
En mac filtering is trouwens veel onveiliger dan een wachtwoord gebruiken.
mvg
basis is ok : inderdaad kanaal veranderen, niet op "auto".
welke kanalen het meest voorkomen met welke verbindingen best controleren met software, type netspot.
eigen kanalen instellen op kanalen die minst/weinig/niet voorkomen
best ook 2.4 en 5 ghz best gescheiden houden met aparte naam
dit zou al veel moeten voorthelpen
@PowerChaos schreef:persoonlijk ben ik niet voor wachtwoorden maar meer voor mac filtering xD (is terug geavanceerd dus niet van toepassing hier )
Off-topic: Begrijp ik dat goed? Voor alle duidelijkheid: met wachtwoord bedoel je in feite de encryptiesleutel, niet? Zelf heb ik onder DD-WRT WPA2-Personal AES ingesteld met een sleutel van 63 (random) karakters. Ik filter ook op MAC, maar daar heb ik minder vertrouwen in vermits "men" me altijd verteld heeft dat MAC (makkelijk) te spoofen is.
Het probleem is intussen opgelost. Blijkbaar was op een of andere manier de ssid en encryptiesleutel veranderd geraakt, geen flauw idee hoe dit gebeurd is, maar na het aanpassen van deze gegevens kwam de connectie terug.
mac kan je inderdaad spoofen als je echt wilt ( win 10 heeft random hardware adress optie en mijn wifi adapter kan ik de mac ook van instellen via adapter config )
volgens sommige sites kan je gewoon wireshark gebruiken om het mac adress te pakken te krijgen dat je moet hebben ( of linux ) binnen de 3 minuten
hetgeen het vroeger deed was meer snelheid geven, als je met verschilllende toestellen er op zit
mac is ook gemakkelijk omdat je niets moet onthouden en als je veel herinstalatie's doet
mac heeft ook die timeouts niet die ik vroeger had met wpa2 ( windows vista , unable to connect -> timeout , network not responding en die dingen )
om een ander raar voorbeeld te geven , mijn Samsung S5 kan NIET verbinden op mijn 2.4GHZ netwerk ( asus RT-86U -Merlin ) als er WPA2 opstaat , maar aleen op mijn 5GHZ netwerk , met mac filtering kan die wel op 2.4GHZ
geen idee waarom , vandaar een raar voorbeeld xD
kort samen gevat
mac is zoals wep, veilig genoeg voor thuis en om bezoekers buiten te houden maar kunnen ze spoofen als ze de juiste programma's gebruiken en er kennis van hebben
maar als je echt veilig wilt gaan dan is wpa2 nodig ,
om eerlijk te zijn heb ik nog nooit last gehad van onbekenden op mijn netwerk, wel als er geen encryptie opstond maar dat was opgelost met de mac filer
@Ex-Netweter
ik ben blij dat het probleem is opgelost
ssid en sleutel veranderen als je een reset doet , in sommige gevallen zelfs als je een update doet van de firmware
ofwel als je niet aleen toegang hebt tot de modem ( kinderen, broers ... ) kan het ook gebeuren dat ze het hebben veranderd
MVG
PowerChaos
MAC filtering gebruiken als beveiliging is wel heel kort door de bocht, met eender welk software is MAC af te lewzen;
alleen WPA2 geeft de juiste beveiling voor thuisgebruik, ook geen WEP
dit moet blijkbaar nog veel mensen aan hun verstand gebracht worden,