Beantwoorden
YVDM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

ongekend internetverbruik

Hi, was vorige week met vakantie en stelde toevallig toch dagelijks internetverbruik vast.

 

Hoe kan ik nagaan:

- welk toestel thuis bandbreedte verbruikt? Kan je dat ook in het verleden (dus de dagen dat we niet thuis waren)?

- bovendien ook mogelijk om te zien naar welke websites dit gaat?

 

Geen vaste verbindingen, enkel WIFI (D-Link)

 

Dankje

 

YVDM

 

 

 

Tags (1)
0 Likes
17 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

ongekend internetverbruik

Hoe heb je de WiFi van die D-Link ingesteld?

 

WEP, WPA, WPA2?

 

Ik weet niet of die D-Link geschiedenis en verbruik bijhoudt, dan zou je daar eens kunnen kijken, maar ik zou er niet te hard op hopen. Elders op het forum werd al voorgesteld om in zo'n geval onmiddellijk je sleutel (wachtwoord) te veranderen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
YVDM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

ongekend internetverbruik

Hi, dankje voor feedback. WPA2 is ingesteld. Moet toch op 1 of andere manier (eenvoudig) mogelijk zijn (of is dit een gat in de markt? ;0))

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

ongekend internetverbruik

@YVDM 

Ik had dit gisteren voor. Op een 3 tal uur, terwijl,ik thuis was had ik ongeveer 20 GB verbruikt en ik zou niet weten hoe. Ik heb onmiddellijk een nieuwe login + wachtwoord aangemaakt en 2 vaste telefoon handsets verwijdert van mijn netwerk. Sindsdien, toch vandaag, weer normaal verbruik...

Never trust in Dust
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

ongekend internetverbruik

@YVDM

Als dat over langere periodes gebeurt kan je best een na een je toestellen uitschakelen. Zo kan je zien welk toestel de oorzaak is.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

ongekend internetverbruik

@louishufk 

Das volgens mij niet aan mijn toestellen gelegen. Maar aan het niet waterdicht zijn van mijn Telenet account. Dus de Telenet internet security, die ik heb genomen, is een maat voor niets. Ik heb, als ik naar mijn verbonden toestellen kijk op de geavanceerde instellingen normaal 2 “UNKNOW” toestellen aangesloten, welke mijn beide TV’s en Home Cinema’s zijn. Maar die avond van het hoge verbruik, zaten er 7 of 8 UNKNOW devices op mijn modem aangekoppeld. DIT KAN ZO MAAR NIET!!!!

Dit is ofwel een fout van Telenet ofwel een inbraak in mijn Telenet account. Ik had nochtans een zeer moeilijk te raden wachtwoord ingesteld staan??????

En nu een nog moeilijker wachtwoord op mijn nieuwe login. Ik heb het zelfs opgeschreven zodat ik het niet vergeet...

Never trust in Dust
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

ongekend internetverbruik

Ik ben sowieso geen fan van het security pack, het maakt je zeker niet onkwetsbaar. Het grootste gevaar komt van de gebruiker. Je zegt dat je je wachtwoord hebt opgeschreven. Dat is al een eerste fout. Als je het niet zo kan onthouden, gebruik dan een password manager zoals bijvoorbeeld KeePass. Voor Mac zijn er gelijkaardige gratis programma's. Of gebruik een zgn. passphrase.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

ongekend internetverbruik

Beste Björn, ik weet dat ik een leek ben maar mijn wachtwoord opschrijven op een stuk papier kan heus geen kwaad. Ze moeten dan al in mijn woning inbreken. Ik ben van het principe dat alles wat niet op een pc of mobiel toestel staat ook niet kan gevonden worden, tenzij bij hacking. Maar waar ik geen antwoord op krijg is dat tijdens het hoge verbruik, er 7 of 8 ”unknow devices” op mijn netwerk zaten???? Wat is dat? Hoe kan dat?
Das ofwel een foute verbinding door Telenet ofwel een inbraak op mijn account. Mijn vaste telefoons met WiFi mogelijkheden zijn terug aangesloten en heb sinds ik mijn persoonlijke login en wachtwoord heb gewijzigd, nog geen problemen gedetecteerd. Het zijn op Android gebaseerde telefoons van Gigaset (Siemens) en hebben tijdens mijn verblijf bij Proximus nooit problemen opgeleverd.

Never trust in Dust
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

ongekend internetverbruik

@Domi1963 

Je hebt toevallig geen slimme meters en van dergelijk spul in huis?

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

ongekend internetverbruik

@louishufk 

Als je met slimme meters de elektriciteitsmeter of gasmeter bedoeld, neen dat heb ik niet in huis (nog niet). Mijn woning dateert van 1930 en is nog zo goed als in oorspronkelijke staat. Dus iets slim is hier nog niet aan de orde...

Never trust in Dust
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

ongekend internetverbruik

@Domi1963

Ik mag hopen dat die laatste zin over toestellen ging.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

ongekend internetverbruik

@louishufk 

Inderdaad bedoel ik toestellen, mijn woning wordt binnenkort verbouwd en dan zullen er wel slimme toestellen komen zoals die electriciteitsmeters en gasmeter en thermostaat voor de verwarming. Dat is trouwens mijn beroep polyvalent verwarmings technieker.

Never trust in Dust
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

ongekend internetverbruik

Het zou me ten zeerste verbazen mocht het om een "inbraak" gaan. Tegenwoordig wil iedereen mee met "the Internet of things" en dat is leuk, maar het maakt je ook kwestbaar. En die "unknown devices", als ik Fing (app) laat draaien, dan zitten daar soms ook onbekende toestellen tussen, maar dat zijn steevast mijn toestellen of die van mijn bezoek.

 

Ik ben vrij zeker dat je met dat Internet Security Pack toegang kunt ontzeggen op basis van MAC-adres. Ik zou zeggen: blokkeer het MAC-adres van die onbekende toestellen eens en wacht af of er plotseling iets niet meer werkt (en of dat extra verbruik wegvalt).

 

Maar ook hier geldt: je netwerk is maar zo sterk als de zwakste schakel. Vandaar ook mijn voorstel om gewoon alle toestellen toegang te ontzeggen en ze dan één voor één toe te voegen, te beginnen met je HGW. Veel werk, ja, maar mogelijk vind je zo wel de boosdoener.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

ongekend internetverbruik

@sb 

Sinds ik,mijn persoonlijke login heb gewijzigd en wachtwoord, zijn die 8 ”unknow” devices verdwenen, en nogsteeds niet terug gekeerd. Waarom dacht ik aan een inbraak? Omdat ik mijn toestellen welke in verbinding zijn of kunnen zijn met mijn netwerk heb opgeteld. Ik bezit maximaal 16 toestellen welke via WiFi of lan kabel zich kunnen verbinden met mijn internet. Die dag van het extra verbruik had ik 8 extra “unknow” verbruikers extra op mijn netwerk. Er was hier toen niemand aanwezig, noch bij ons binnen geweest. Volgens een andere krak hier, kunnen de wifree,homespot of hotspot gebruikers niet op mijn telemeter in rekening gebracht worden. Dus, ik blijf er bij. Ofwel is er een inbraak geweest, ofwel heeft Telenet mij een foutief verbruik aangerekend, maar dat verklaart dan nog altijd niet vanwaar plots die 8 extra “unknow” devices vandaan kwamen. En dit was voorheen niet en de dag na het wijzigen van mijn persoonlijke login ook niet meer. Met de foto van mijn telemeter als bewijs. Mijn 16 toestellen waarvan er ook steeds 2 als “unknow” gemeld worden bij de verbonden toestellen met mijn HGW, heb ik allemaal kunnen identificeren aan de hand van hun IP adressen. Dus bvb 1 van mijn “unknow” devices had het IP adres: 192.168.0.122. Dus ik overal in de instellingen gaan snuffelen en dit kwam overeen met de TV in de living. En zo heb ik al mijn toestellen geïdentificeerd. Ook het 2de “unknow” device...

De 8 vreemde devices heb ik toen niet kunnen controleren omdat ik dacht dat het door mijn 2 vaste telefoon handsets toestellen kwam, maar nee, die werken correct. Dan mijn andere toestellen. Ik ga er van uit dat toestellen welke niet in werking zijn zoals bvb TV’s geen internet verbruiken op dat moment??

Trouwens wist de klantendienst mij ook te zeggen dat het TV verbruik,ook niet van mijn internet volume afgerekend word. Dat zit apart. Hoe ze het berekenen, dat weet ik niet.

Never trust in Dust
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

ongekend internetverbruik

@Domi1963 "Trouwens wist de klantendienst mij ook te zeggen dat het TV verbruik,ook niet van mijn internet volume afgerekend word."

 

Als je een smart tv hebt en je verbruikt zo data, dan komt dat in je verbruik.

Stel je hebt de nieuwe tv box en je hebt een smart tv, als je op je smart tv een app hebt waar je films kan kijken en stel dat die film ook in het aanbod van Telenet zit. Kijk je die met de functies van je tv dan gaat dat verbruik van je internetvolume. Kijk je die door de functies van de tv-box dan gaat dat verbruik niet van je internet volume.

0 Likes