Beantwoorden
rendersj
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten?

problemen met D-link router

Wanneer ik verbinding wil maken met een router (D-link dir-615, aangesloten op telenet modem) krijg ik de melding  "self-assigned ip-adress 169.254.XX.XX  and will not be able to connect to the Internet."  Wanneer ik op "renew DHCP-lease" klik, gebeurt er niets.

 

Ik heb al geprobeerd de router te resetten (zowel via power uittrekken als reset knop ingedrukt houden) maar dit doet niets, het netwerk behoudt dezelfde naam en ik geraak niet op de router configuratie webpagina. Volgens de onderkant van de router zou deze terug te vinden zijn op het adres 192.168.0.50 maar wanneer ik hier naartoe wil gaan krijg ik de melding dat ik niet verbonden ben met het internet en de pagina niet kan laden. Heb dit ook al geprobeerd met andere adressen (192.168.0.1 etc...).  Aangezien ik met een macbook werk heb ik geen LAN-aansluiting en kan ik dus ook niet op deze manier verbinding maken met de router.

 

Op mijn smartphone komt er "ip-adres ophalen" te staan maar verder gebeurt er niets.

 

Alles werkte tot ik een wi-fi repeater van het merk maginon probeerde in te stellen om het signaal van de router te versterken (heb deze uiteindelijk het signaal van de modem zelf laten versterken aangezien de router niet meer werkte) 

0 Likes
11 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

problemen met D-link router

Je moet uw adres van de router krijgen (een 192.168.x.y). Vermits je dat niet hebt is er geen verbinding met de router. Je hebt een reset gedaan, tenminste als je veilig werkt, is het wachtwoord op de router terug naar zijn initiële waarde gezet evenals de SSID.  

Er van uitgaande dat de router niet defect is (je weet wel Murphy), is het gemakkelijkst om een wifi verbinding te maken met behulp van de wps knop op de router en de wps functie op je macbook.

Als deze verbinding lukt, zal je misschien de SSID en zeker het wachtwoord willen aanpassen. Denk er dan aan dat na het bewaren van elke aanpassing op de router, je de verbinding gaat verliezen. Om opnieuw verbinding te hebben, gebruik de functie vergeet het netwerk en doe opnieuw de verbinding met WPS. 

Controleer toch ook eens de netwerkkabel tussen de D-link en de Telenet modem.

0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 311
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

problemen met D-link router

Waarschijnlijk heeft jouw router een ip-conflict met de modem van Telenet.

Verander het lan-subnet van de Telenet modem eens naar bijvoorbeeld 192.168.7.1 (geavanceerde instellingen)

Trek hierna de stroomstekker van de D-Link router even uit voor 15 seconden.

rendersj
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten?

problemen met D-link router

Ik kan me jammer genoeg niet inloggen als hoofdgebruiker om deze instellingen aan te passen aangezien mijn kotbaas niet helemaal mee is met de tijd en totaal geen idee heeft waar ik zijn telenet gegevens kan terugvinden...

 

Ik ken wel zijn telenet e-mail adres (na lang zoeken) maar krijg de melding  "Je kan je wachtwoord enkel opnieuw instellen als je via je eigen Telenet modem verbonden bent! " wanneer ik het wachtwoord wil wijzigen, terwijl ik wel verbonden ben met de telenet modem.

 

Toch bedankt voor het antwoord!

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

problemen met D-link router

Je hebt de gegevens van je kotbaas niet nodig. Koppel uw d-link router los van de Telenet modem, zodat die niet meer in conflict gaat met de Telenet HGW. Vervolgens probeer je verbinding, draadloos, te maken met je Dlink router. SSID en paswoord staan normaal achteraan op de router.

Eenmaal je ingelogd bent kan je niet op internet maar wel op de menu van je Dlink router door via je browser te surfen naar 192.168.0.1. Daar kan je bij de Lan instellingen uw netwerk aanpassen. Maak er iets van zoals 192.168.X.1 waarbij X gelijk is aan 1 of hoger dus 7, 8 of iets anders tussen 2 en 254 is OK. Subnetmask laat je staan op 255.255.255.0. En uw settings opslaan uiteraard. https://eu.dlink.com/be/nl/support/faq/routers/wired-routers/di-series/how-do-i-change-the-ip-addres...

Dan pas mag je terug de kabel die van de HGW komt terug aansluiten op de WAN (internet) poort en uw conflict zou moeten opgelost zijn en zou je weer op internet moeten kunnen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

problemen met D-link router

Sluit je router aan op je laptop/pc met een internet kabel (poort 1 - 4 Niet in de WAN)

 

Stel op je laptop/pc een vast ip in op dezelfde range bv. (192.168.x.3 )

Nu kan je inloggen op de router door naar 192.168.x.1 te surfen pas hier je ip aan van dhcp naar vastip en stel de router in op 192.168.2.1

Subnet 255.255.255.0 gateway 192.168.0.1

 

Koppel deze los sluit hem terug normaal aan zet je pc terug naar dhcp en het zou moeten werken. 

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

problemen met D-link router



@rendersj@  schreef:
  Aangezien ik met een macbook werk heb ik geen LAN-aansluiting en kan ik dus ook niet op deze manier verbinding maken met de router.

 





In ieder geval de repeater er tussenuit gooien. Ik heb al gemerkt dat windows en ook Mac problemen heeft met repeaters. Wat de juiste oorzaak is weet ik niet maar het is een vaststelling.

Een van de voordelen van een mac is dat je geen fysieke LAN verbinding hebt. Gefrustreerde smiley

Dus moet je draadloze verbinding maken. Zoals gezegd je router loskoppelen van het internet anders gaat het nooit lukken.

Je router kan je ook resetten via een klein gaatje en een paperclip: +- 10 seconden indrukken.

In je wifi netwerken zal je dan die router zien staan met zijn naam meestal zoiets als dlink1234 met de status open. Dan kan je verbinding maken en aanpassen zoals ik al eerder heb aangehaald.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rendersj
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten?

problemen met D-link router

Dit helpt ook niets. 

 

Koppel alle LAN kabels + WAN kabel (steekt ook goed in in de telenet modem) los van router, zet WIFI repeater uit,  factory reset van router gedaan door reset knop 15 sec. ingedrukt houden (hierna nog steeds SSID telenet-apn-.... maar staat ook zo op sticker op de onderkant van router en zelfde wachtwoord),  stel vast IP adres in op laptop in dezelfde range als de router, maak verbinding met de router, ga naar het router menu in browser, pas het IP adres aan naar bv. 192.168.7.50 ipv 192.168.0.50, save settings, WAN kabel + andere LAN kabels terug insteken, probeer verbinding te maken met de router, krijg foutmelding "WIFI has self assigned IP adress 169.254.XX.XX and will not be able to connect to the Internet" wanneer ik via DHCP het IPv4 adres wil laten instellen op laptop. Met een zelf ingesteld ip adres kan ik ook geen verbinding maken met het internet.

 

Ben nu ondertussen al 3 dagen bezig met dit probleem en ik vind maar geen oplossing (of ik doe ergens iets fout). Alleszins bedankt voor al jullie antwoorden! 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

problemen met D-link router

Ik denk dat ik nu mee ben. Je hebt dit routerke ooit van Telenet gehad om als AP te gebruiken. Dan zal je vermoedelijk de DHCP terug aan moeten zetten in het menu van die router. Dan werkt die terug als router. Je kan ook de SSID aanpassen in het menu.

Of anders moet je eens proberen de router te resetten en de kabel die van de Telenet router  (HGW) niet in de WAN poort maar in de LAN poort te steken. En dan proberen de draadloze verbinding te maken.

Dat ding is wel al een aantal jaren oud. Als het echt niet lukt zou ik overwegen om een andere router te kopen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rendersj
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten?

problemen met D-link router

Er was nergens iets terug te vinden over DHCP instellingen in het browser menu van de router, had ik ook al meermaals achter gezocht...  Ook de kabel in LAN poort ipv WAN poort steken deed niets. Ik ben uiteindelijk naar een telenet winkel gegaan en heb (gratis) mijn oude router kunnen inleveren voor een nieuwe access point. 

 

Helaas zit ik nog steeds met hetzelfde probleem, ik krijg nog altijd de melding "Wi-Fi has the self-assigned IP address 169.254.XX.XX and will not be able to connect to the Internet." en kan niet via het access point verbinding maken met het internet. Via de modem lukt dit wel nog steeds. Ik kan (denk ik) ook geen  instellingen aanpassen aangezien ik de inloggegevens van het hoofdgebruikersaccount van telenet niet heb. 

0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

problemen met D-link router

Download en run de Advanced IP scanner ( https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/ ) op een toestel verbonden met de modem, deze zoekt heel het netwerk af kijk welke ip adressen in gebruik zijn ( check ook eens hoeveel apparaten er verbonden zijn normaal niet maar het kan zijn dat er gewoon geen adressen meer kunnen uitgedeeld worden  )

 

https://www2.telenet.be/content/dam/www-telenet-be/klantenservice/kijken/dir-615_d3_qig_v1_00tnpress... volg de stappen van Pagina 7 en login on op de Accesspoint ( hier heb je de optie om een static ip in te stellen ) stel een vast ip in in dezelfde range 192.168.x.x die nog niet gebruikt is. probeer hierna nog eens.

 

Werkt dit nog niet trek eens de modem volledig uit, indien er teveel adressen in zijn dhcp lijst staan ( dhcp lease ) kan er geen automatisch adres meer uitgegevens worden met het uittrekken maakt hij deze leeg ( de dhcp lease kan variëren van 1 uur tot 5 dagen.. ) en probeer deze terug aan te sluiten

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes
rendersj
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten?

problemen met D-link router

Ik heb uiteindelijk het nieuwe access point aangesloten op de router met een korte utp kabel (ipv één van 20+ meter die naar een andere verdieping loopt en die al een hele tijd ligt) en toen kon ik wel verbinding maken via het access point met het internet.

Probleem opgelost.

 

 

Toch bedankt voor al jullie antwoorden!