Beantwoorden
alain76
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

router combineren met powerline adapter

Hoi, 

 

ik ben van plan een buitencamera te plaatsen en dit werkt natuurlijk met wifi. Maar zoals met alles heb ik net op die plek waar ik de camera wil plaatsen geen wifi bereik van mijn telenet modem. Nu was mijn eerste gedacht om een extra powerline adapter te bestellen en die aan te sluiten met een ethernetkabel op een router die dan op een metertje van de camera zou hangen. Voor ik iets aankoop was mijn vraag aan jullie of dit effectief werkt. Ik heb 0.0 verstand van informatica en electronica en bij het lezen van sommige oplossingen bij andere onderwerpen krijg ik meer vragen dan antwoorden 🙂 Dus hou het simpel en eenvoudig aub 🙂 

 

Alvast hartelijk dank voor eventuele pogingen mij te helpen 

0 Likes
5 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

router combineren met powerline adapter

@alain76 

Wanneer het mogelijk is om een ethernetkabel van de router tot in de buurt van de camera te trekken dan moet je geen powerline maar een AP aanschaffen.

Een AP wordt bekabeld aan de router aangesloten. Op het AP zijn opnieuw ethernetpoorten aanwezig om eventuele clients via ethernet te bedienen, maar het AP straalt ook WiFi uit. Wanneer je dus dat AP bekabeld kan plaatsen in de buurt van uw camera zit je goed.

AP staat overigens voor Acces Point. Alvorens er eentje te kopen, ga eens langs in een Telenet Centre. Met wat geluk stap je buiten met een gratis (gehuurd) AP van Telenet. Onder gratis gehuurd dien je te verstaan dat het niet uw eigendom is, je huurt het van Telenet, maar je moet geen huur betalen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
alain76
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

router combineren met powerline adapter

Bedankt voor je antwoord.

 

Heb je soms een idee of het systeem werkt als ik geen kabel naar de camera kan/wil trekken? Anders moet ik een gat van mijn slaapkamer door de gevel boren.

 

Dus moest ik dat kunnen vermijden, graag 🙂

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

router combineren met powerline adapter


@alain76  schreef:

Bedankt voor je antwoord.

 

Heb je soms een idee of het systeem werkt als ik geen kabel naar de camera kan/wil trekken? Anders moet ik een gat van mijn slaapkamer door de gevel boren.

 

Dus moest ik dat kunnen vermijden, graag 🙂

 

 


De kabel hoeft niet tot aan de camera. Het AP (en dus de kabel) dient "in de buurt" van de camera te komen, zodanig dat het WiFi signaal nog sterk genoeg is.

Als dat niet kan zonder boren ga je toch op powerlines moeten overstappen. Meer kans op storingen en doorgaans zwakker signaal, maar het kan ook goed gaan. Veel hangt dan af van de kwaliteit van uw E-netwerk en ook van eventueel andere aangesloten apparaten die een repercussie kunnen hebben op uw E-netwerk. Slimme apparaten of zonnepanelen bvb kunnen een bron van storing zijn voor powerlines.

Aangezien het om bewegende beelden gaat zou ik toch opteren om van een AP gebruik te maken, ook al moet je daarvoor boren. Maar dat is mijn mening natuurlijk, het is uw huis dus jij beslist autonoom. Maar hou dus wel rekening met de factoren die ik opgenoemd heb. Ah ja, nog iets: powerlines moeten hun eigen rechtstreeks stopcontact hebben, geen verdeeldoos of verlengkabels. Je verliest normaal gezien wel geen stopcontact, de meeste powerlines hebben een doorlusstopcontact waar je dus nog andere apparaten kunt inpluggen.

Er is nog een andere mogelijkheid en dat is een WIFi mesh systeem (laten) installeren doorheen uw woning.. Maar een deftige installatie is niet goedkoop  (qua hardware bedoel ik dan, onafgezien van de werkuren voor de installatie)...

Als je bereid bent om eens een schema van uw woning te posten kunnen we meer gericht adviseren. Maar dat is geen must natuurlijk, daar ben je vrij in.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

router combineren met powerline adapter

Als je toevallig rolluiken hebt kan je misschien via de rolluikkast naar buiten. En heb je er al aan gedacht dat je camera stroom nodig heeft. Hoe los je dat op? Als je om de paar weken de ladder op moet om een batterij te vervangen????? Voor mij is het altijd aangewezen om een POE switch te plaatsen (dat heb je al met 5 in/uitgangen) zodat je dan met een UTP kabel en je camera van stroom voorziet en je beeld netjes doorgestuurd krijgt. Iedere deftige inbreker kan uw WiFi signaal storen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

router combineren met powerline adapter

@alain76 Eerst en vooral is mijn vraag, welke camera's wil je gebruiken. Ik vraag je dit omdat je ook spanning op je camera's wil zetten natuurlijk, tenzij je een camera met batterij hebt, want niet echt handig is als het op grote hoogte is 🙂 Daar kan je natuurlijk ook een zonnepaneeltje voor bestellen indien nodig.

Sommige buitencamera's werken ook via POE, dat is als je de spanning die op een netwerkkabel zit gebruikt om de camera te voeden. Maar dan moet je alsnog een kabel tot aan je camera trekken. Maar dat wil je niet 😀

Is er ergens in de buurt waar je de camera wil hangen een stopcontact? want dan kan je zoals je zegt ook een powerline gebruiken. Hou er wel rekening mee dat de meeste camera's op 2.4 GHz werken. Op de plaats van de camera moet ook wel een goed bereik zijn van wifi. want het dataverbruik van een Full HD 1080p camera kan ongeveer een bitrate hebben van rond 10 Mbps. Zou u er bijvoorbeeld  3 hebben wordt uw netwerk belast met 3 x 10 Mbps = 30Mbps.

Je kan dat meten met een speedtest op volgende site : https://www.speedtest.net/

veel succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes