Beantwoorden
Suzy
Community Manager
Berichten: 7372
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Gisteren namiddag hebben we op De Netweters een aantal wijzigingen die klaar stonden achter de schermen live gezet. Enkele van deze wijzigingen waren al doorgesijpeld afgelopen vrijdagavond/zaterdagochtend door een aanpassing vanuit Khoros. Hierdoor waren sommige dingen al enkele dagen zichtbaar op de community.

 

Ik lijst graag even op welke aanpassingen er zijn gebeurd.

 

Cookiebeleid

Recent is onze cookie banner gewijzigd en daarbij hoort natuurlijk een uitgebreid cookiebeleid. Dit hebben we dan ook netjes ingewerkt en beschikbaar gesteld via onze footer. 

Suzy_0-1634643911460.png

 

Inspringende lay-out (threaded view)
De grootste nieuwe feature is dat je de topics in plaats van lineair (oud naar nieuw/nieuw naar oud) kan tonen in een inspringende lay-out. Wat betekent dit? Wanneer iemand reageert op het hoofdtopic, wordt deze reactie op het eerste level geplaatst. Reageert er iemand op een reactie, dan springt dit één level in. Zo hebben we momenteel ingesteld dat je tot 5 levels kan gaan.

 

Default blijft ongewijzigd

Persoonlijk weten we niet of we hier echt fan van zijn en dit voor iedereen willen doorvoeren. Daarom hebben we deze feature nu "in test" toegevoegd. Jullie kunnen er dus in deze fase zelf voor kiezen om de nieuwe lay-out te gebruiken. Laat ons gerust weten wat je ervan vindt.

 

Hoe inspringende lay-out activeren?

Je kan deze lay-out inschakelen via de bordopties of via jouw eigen community instellingen. Hou er rekening mee dat niet iedereen deze feature gebruikt en er dus ook geen rekening wordt gehouden waar ze op "antwoorden" klikken in de thread. Al moet je vandaag hier wel al over nadenken als je iemand wil quoten. 

 

Suzy_1-1634644556303.png

 

Suzy_2-1634644616304.png

 

Wat is er anders in de inspringende lay-out?

  • Antwoorden springen in op basis van op wie er wordt geantwoord
  • In antwoord op-functionaliteit bij elk antwoord dat wordt gegeven op iemand anders dan het hoofdtopic
  • Editor opent in-line en niet meer in een apart venster 
  • Je hebt de optie om onderaan een thread te reageren op het hoofdtopic
  • Op mobiel wordt er geen gebruik gemaakt van de inspringende levels (wegens te weinig ruimte)

Blijf je de lineaire lay-out gebruiken?

Ook dan zal je enkele veranderingen zien. Zo wordt er nu op elke pagina in een thread het hoofdtopic bovenaan weergegeven. En krijgen de antwoorden vanaf nu ook op een witte achtergrond i.p.v. een doorzichtige/grijze achtergrond. Al zal het kleurenpalet van onze community sowieso nog wijzigen na het community redesign project.  

 

Aanvullend zal je bij de lineaire lay-out het zinnetje "in antwoord op" zien verschijnen in de linkerkolom bij de antwoorden.

 

URL in editor

Wanneer je een URL toevoegt in je topic of antwoord, krijg je vanaf nu inline meer opties te zien (buiten de standaard editor balk). 

 

Suzy_3-1634646595325.png

 

  • Hyperlink invoegen/bewerken: opent de pop-up die je ook kan openen via de editorbalk
  • Ontkoppelen: haalt de hyperlink weg
  • Lege URL: vormt terug de URL i.p.v. de titel
  • Automatische titel: vormt de titel van de website i.p.v. de URL
  • Link openen: opent de website 

Knoppen op mobile
Enkele van de leden hebben aangegeven dat ze op mobiel vaak per ongeluk op de knop 'oplossing' klikten wanneer ze een antwoorden wilden liken. Hier hebben we nu de weergave van de knoppen aangepast. Voorheen viel de knop Beantwoorden naast de Like-knop, deze hebben we nu naar de volgende regel gebracht, waardoor er dus minder kans is dat je op 'oplossing' klikt wanneer je iets wil liken. Laten we kijken of dit al een verbetering met zich mee brengt. 😉

 

Topics dempen

Op onze community werken we met abonnementen. Standaard ben je bijvoorbeeld geabonneerd op een thread eens je eraan deelneemt of wanneer je hem zelf start natuurlijk. Maar er zijn is ook een optie om je te abonneren op een bord, zodat je bij elk nieuw topic in dit bord een notificatie krijgt. Handig voor wanneer je interesses slechts in één deel van De Netweters ligt.

 

Heb je zo'n bord-abonnement? Dan kan je vanaf nu topics dempen. Je zal geen notificaties meer ontvangen bij nieuwe reacties in dit topic en er zullen ook geen updates meer verschijnen in je dagelijkse abonnement-mail. 

Hoe demp je een topic?
Dit kan je via het dropdown menu van het topic zelf. Let wel, enkel en alleen als je een abonnement op dat bord hebt. 

Suzy_4-1634647611977.png

 

Privéberichten
Sinds de pagina van de privéberichten werd gewijzigd naar een threaded lay-out, waardoor je de historiek met je correspondent kan zien, ontbreekt er paginatie. Voor de meeste leden is dit geen probleem, want standaard blijven er altijd 1000 privéberichten zichtbaar.

 

Maar als je al wat langer actief bent op De Netweters of veel privéberichten stuurt met andere leden, zal je opmerken dat je niet meer aan de oudere privéberichten geraakt. Vanaf nu kan je het aantal privéberichten die standaard getoond worden, verhogen naar 5000 en dit via je eigen community instellingen. 

 

Suzy_5-1634647886478.png

 

Voila, dat was het! Neem gerust een kijkje en test de nieuwe functionaliteiten, opties en features eens uit. Heb je feedback? Laat het dan zeker weten. We zijn zeker ook benieuwd naar jullie ervaring met de nieuwe inspringende lay-out.

Tot de volgende update! 

 

 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

18 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Bedankt. Ik werk nog lineair en was daarom wel verrast dat ik nu zelfs bovenaan de laatste pagina de originele vraag zag. Wel even wennen, ik antwoorde op het laatste bericht van de vorige pagina, en bevond mij plots op een nieuwe pagina met daar enkel de vraag en mijn antwoord. Het duurde even voor ik de nieuwe logic begreep.

 

EDIT: ik ben overgeschakeld naar de inspringende lay-out. Wat me wel gelijk opviel is dat het nu langer duurt voor een antwoord venster verschijnt wanneer je op de knop "antwoorden" drukt. Ik weet ook nog niet of ik deze instelling wel prettig vind. Het is nu moeilijker het meeste recente "bericht" in de conversatie terug te vinden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Klopt helemaal, @Arnie , ook in de lineaire layout heb je de eerste post (meestal de originele vraag dus) die steeds weerkeert op elke pagina bovenaan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7372
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Terechte bemerking, @Arnie. Die had ik nog niet meegenomen in mijn overzicht hierboven. Heb het toegevoegd. Maar klopt dit is ook één van de veranderingen bij de lineaire lay-out, je ziet het hoofdtopic consequent bovenaan elke pagina in de thread staan. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7372
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

@Arnie ik zag nu wel dat by default de "nieuwste eerst" in inspringende lay-out aan stond. Dit heb ik aangepast naar "oudste eerst". Zodat dit alvast gelijkaardig is aan de lineaire lay-out. Normaal zou dit al duidelijker moeten zijn qua oudste <> nieuwste. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5159
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! De gouden postveer is voor jou

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Zou de eerste post die hernomen wordt in de vervolgvensters, niet een lichte achtergrondkleur kunnen krijgen. Het is allicht een kwestie van gewoonte, maar nu denk ik steeds dat dit een reactie is. Door met een kleur te spelen kan benadrukt worden dat dit de oorspronkelijke vraag is.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Goeie tip @janne_man , dat is een terechte opmerking. Ik steun deze vraag dus 100%


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1568
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters


@Arnie  schreef:

Ik werk nog lineair en was daarom wel verrast dat ik nu zelfs bovenaan de laatste pagina de originele vraag zag. Wel even wennen, ik antwoorde op het laatste bericht van de vorige pagina, en bevond mij plots op een nieuwe pagina met daar enkel de vraag en mijn antwoord. Het duurde even voor ik de nieuwe logic begreep.


Ik ben hier absoluut geen fan van dat de eerste post telkens weer herhaald word in de vervolgvensters.

Dit ervaar ik als zeer storend, bladvulling, niet zinvol.

Soms gaat de discussie, vooral na enkele pagina's, niet eens meer over de originele vraag 🤔

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

@flip1953 

 

Ik ben dat op andere fora ook al tegengekomen en het is een kwestie van gewoonte. Dat de originele vraag steeds opnieuw te zien is kan ook helpen om on topic te blijven.

 

Zoniet, een nieuwe thread starten. Kost geen cent meer ...

 

Mijn mening natuurlijk 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! Organisatietalent!

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Ik ben overgeschakeld naar die inspringende lay-out uit nieuwsgierigheid. Wat ik opmerk is dat je start in het begin van de thread en onderaan kan je dan kiezen voor meer antwoorden laden. maar als dat een zeer lange thread is dan duurt het wel even voor ja aan het einde bent. Er is blijkbaar geen mogelijkheid om direct naar het laatste antwoord te gaan. Of heb ik iets over het hoofd gezien bij mijn instellingen? Mezelf kennende zou dit niet verwonderlijk zijn. 😉



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! Organisatietalent!

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Ik heb nu ontdekt dat de laatste reactie komt op de plaats na, waar je op antwoorden hebt geklikt. Dit is zeer verwarrend, zeker voor mij. Iemand anders kan het anders ervaren. Je ziet op die manier niet altijd de laatste antwoorden of ben ik mis?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Je hebt het juist. Als je op een oudere reaktie antwoord zal het bericht niet langer helemaal onderaan op de laatste pagina verschijnen, maar onder het laatste antwoord van het bericht waarop je geantwoord hebt.

Bijvoorbeeld, er is een vraag (V) met 4 antwoorden (A1 t/m A4), iemand heeft al geantwoord op antwoord A2, dan wordt dit A2.1 als jij daarop reageert wordt dit A2.1.1  Als je echter ook gewoon op A2 antwoord, dan wordt het A2.2 met volgende volgorde tot gevolg:

 

V

A1

A2

 A2.1

 A2.2

A3

A4

 

Het wordt daarmee inderdaad soms lastig de laatste reaktie op een onderwerp te vinden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Dag @Suzy , er is me nog een andere verandering opgevallen - een in mijn ogen ongewenste.

Als ik een antwoord geef op een vraag, en daarna naar "ongelezen" terugga, dan zie ik daar mijn eigen, juiste gegeven antwoord bovenaan de lijst staan. Kortom, in de beperkte lijst van 5 posities gaat er al direkt één verloren door mijn eigen antwoord.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

Hier is een illustraie van wat ik bedoel. Zelfs een ctrl-F5  lost it niet op.

 

Screenshot from 2021-10-25 21-34-08.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Oktober 2021: Aanpassingen op De Netweters

@Arnie 

 

Het is misschien een extra klik (of zelfs 2 ...), maar ik heb intussen de routine van zonder meer onmiddellijk rechtsonder op "Alles weergeven" te klikken, en vervolgens op "Discussies".

 

Dan heb je steeds de hele lijst, niet enkel de eerste 5. En gegroepeerd per thread. Meer moet dat toch niet zijn denk ik ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.