Beantwoorden
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

mobile 4G MiFi hotspot dual stack IPv4 IPv6

Beste Netweters

Al een tijd, ik weet eerlijk gezegd niet sinds wanneer, maar ik denk nog niet erg lang, werkt mobile 4G dual stack IPv4 IPv6 op Telenet SIMs (toch op op die van ons abonnement).

Nu, in het buitenland (meerbepaald bij gratis roamen in Europa) gebruiken we mobile 4G MiFi hotspot(s) om laptops en tablets van Internet te voorzien. Ik merkte dat ook in het buitenland mobile 4G dual stack IPv4 IPv6 werkt. Maar, de, een paar jaar oude, (Huawei) mobile 4G MiFi hotspot(s) die we gebruiken hebben geen mobile IPv6 configuratie mogelijkheid. Zulks is zonde want IPv6 connecties zijn regelmatig beter dan IPv4 connecties.

Dus ging ik op zoek naar open source (OpenWRT) mobile 4G MiFi hotspots.

Ik vond (maar er zijn wellicht andere keuzes) GL.iNet 4G LTE Router Gateway/Hotspots (een met batterij (mobiel), een zonder (vast)). Daar kan men OpenWRT (momenteel 21.02.0-rc4) op zetten, en, mits wat zoekwerk, Telenet mobile 4G dual stack IPv4 IPv6 op configureren.

Ik bespaar mijn volledige zoektocht (die vind je op OpenWRT forum) maar het komt er concreet op neer dat, enkel nadat men de modem via AT+CGDCONT=n (n=1,2,3) de volgende configuratie geeft, de OpenWRT 'PDP Type' ipv4v6 setting pas effectief werkt.


1,"IPV4V6","telenetwap.be","0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0",0,0,0,0
2,"IPV4V6","ims","0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0",0,0,0,0
3,"IPV4V6","sos","0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0",0,0,0,1

 

(dit geldt voor Quectel modems maar wellicht is er iets gelijkaardigs voor andere modems)

 

Dus: nu kan men ook via een MiFi hotspot met Telenet SIM overal op de IPv6 'highway'.

 

{*niet* 'like'-en aub}
4 reacties
DennisVO
Ex-Moderator
Berichten: 36
Topicvreter! Warming up? Topicwurm! Al 25 duimen!

mobile 4G MiFi hotspot dual stack IPv4 IPv6

Hey allemaal,

 

Is er iemand die Nofantasi hiermee kan verhelpen of meer informatie heeft? 


Dennis | Ex-Moderator
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

“The time you enjoy wasting, is not wasted time.”

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

mobile 4G MiFi hotspot dual stack IPv4 IPv6


@DennisVO  schreef:

Hey allemaal,

 

Is er iemand die Nofantasi hiermee kan verhelpen of meer informatie heeft? 


Ik denk dat dit niet echt een vraag is van @NofanTasi , maar eerder het delen van een weetje, wat ik zou willen liken, maar ik mag niet 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

mobile 4G MiFi hotspot dual stack IPv4 IPv6

Ik wou inderdaad melden dat (mits wat configuratie en mits goed gekozen HW/SW) men nu met Telenet SIM een 4G MiFi hotspot kan hebben die dual stack (IPv4 en IPv6) werkt. Waar ik onlangs in het buitenland was bleek mobile IPv6 sneller dan mobile IPv4, en, sowieso, slechts de helft van wat Telenet biedt gebruiken is op zichzelf een beetje jammer. Het was dus een FYI

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

mobile 4G MiFi hotspot dual stack IPv4 IPv6


@Steven-E  schreef:

@DennisVO  schreef:

Hey allemaal,

 

Is er iemand die Nofantasi hiermee kan verhelpen of meer informatie heeft? 


Ik denk dat dit niet echt een vraag is van @NofanTasi , maar eerder het delen van een weetje, wat ik zou willen liken, maar ik mag niet 😉


Heb mezelf erop betrapt dat ik het net geliked heb en de like erna verwijderd heb.
Sorry, @NofanTasi🙈


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.