Beantwoorden
LaurensMT
Freshman Weetjesweter
It's your ninth party! Netjes! It's your eighth party! Mooi, mooi!

Beeld en geluid valt geregeld uit met de nieuwe TV box

Sinds ik de nieuwe TV box gebruik is er minimaal 1 keer per avond dat het beeld en geluid wegvalt gedurende een paar seconden, daarna is er terug beeld en geluid via de ingebouwde luidsprekers van de TV, en zo'n halve minuut later schakelt het geluid terug over op de soundbar. Als ik via Terugkijk TV een programma aan het bekijken was, dan is het beeld dat ik zie de info over het programma met de knop om terug verder te kijken, dus het is niet zo dat de opname verder bleef spelen dus ergens heeft de TV box ook door dat het beeld niet meer getoond wordt. Van de soundbar zie ik dat de LED op HDMI blijft branden en van de TV is het scherm zwart (dus niets "herstart" of gaat op standby tijdens zo'n moment).

Mijn opstelling bestaat uit de nieuwe TV box die via HDMI verbonden is met een Panasonic smart TV (Google TV). De TV is via de HDMI (ARC) poort verbonden met een Panasonic soundbar.

Het is ook al voorgekomen dat er totaal geen geluid meer kwam uit de soundbar (ging ook niet meer automatisch aan) en de geluidsinstellingen van de TV toonden dat er geen externe luidspreker gevonden werd. Het herstarten van de TV of apart starten van de soundbar had geen effect. In zo'n geval kon ik wel verschillende avonden TV kijken zonder dat het beeld plots zwart werd. De enige manier om terug geluid uit de soundbar te krijgen was om de stekkers (TV en soundbar) gedurende enkele minuten uit het elektrisch stopcontact te halen, daarna was er terug geluid uit de soundbar maar ook terug het probleem dat het beeld minstens 1 keer per avond zwart wordt.

Met de oude digibox heb ik dit probleem nooit gehad. Ergens lijkt het een probleem te zijn met de combinatie van soundbar en nieuwe TV box wanneer beiden met de TV verbonden zijn.

Zou er iemand weten als er een instelling zou bestaan waarmee dit probleem opgelost kan worden? De TV heeft de laatst beschikbare firmware ontvangen. Ik weet dat de mogelijkheid ook bestaat om de TV met de soundbar te verbinden via een optische kabel in plaats van HDMI, maar dat zou ik liever vermijden aangezien ik zo'n kabel dan nog moet kopen (met het risico dat het probleem nog hetzelfde is, en van de goedkopere kabels zijn de reviews niet schitterend) en dan is er het ongemak dat de soundbar dan afzonderlijk ingeschakeld en uitgeschakeld moet worden, terwijl dit via HDMI automatisch gebeurt.

1 reactie
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel. Jij alziend oog. ;-)

Beeld en geluid valt geregeld uit met de nieuwe TV box

Ik heb hetzelfde fenomeen met opnames/terugkijk tv maar uitsluitend net na het inschakelen van mijn eARC versterker.

Ik vermoed dus dat dit deel is van hoe de TV-box reageert op de eARC en/of HDCP handshake tussen je TV en geluidssysteem.

Zou je de HDMI kabel tussen je TV en soundbar eens kunnen vervangen? Mogelijk dat deze storing heeft en dus op onverwachte momenten een nieuwe handshake triggert.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.