Beantwoorden
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

Even mijn situatie schetsen: mijn TV is via 1 HDMI kabel aangesloten op een soundbar (Sony HT-ST5000), waar 3 toestellen aan verbonden zijn: de (nieuwe) Telenet TV-box, een NVIDIA SHIELD TV (Android TV box) en een Nintendo Switch. Dankzij de wonderen van HDMI CEC en ARC kan ik dit (qua volume regeling en aan/uitzetten) allemaal bedienen met de afstandsbediening van de TV-box, en hoef ik nooit de afstandsbediening van de soundbar uit de kast te halen…

 

… op één dingetje na: ik kan namelijk niet, wanneer de TV-box aanstaat maar een andere input (bv. Switch) actief is, switchen naar de TV-box door op een knop van de afstandsbediening in te drukken.

 

Bij de andere twee toestellen gaat dat wel:

  • Als ik op de “home” knop druk van de controller van de Switch (en een andere input is actief), schakelt de TV naar de Switch.
  • Als ik op de “home” knop druk van de remote van de SHIELD TV (en een andere input is actief), schakelt de TV naar de SHIELD TV.
  • Als ik op de “home” knop druk van de afstandsbediening van de TV-box (en een andere input is actief), … gebeurt er niets…

 

Mijn workaround nu (om toch maar niet uit de comfortabele zetel te komen om de afstandsbediening van de soundbar uit de kast te halen 😉 ) is: de TV-box uitzetten, enkele seconden wachten tot alles, inclusief de soundbar, uit staat, en dan de TV-box terug aan zetten.

 

Het zou veel handiger zijn mocht het indrukken van de home knop (of een andere knop) op de afstandsbediening van de TV-box een HDMI switch zou activeren, net zoals mijn andere toestellen doen.

 

Is er zo’n mogelijkheid? Kan dit toegevoegd worden?

 

0 Likes
12 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

@dsuls 

Is het knopje rechts/onder op de AB niet geschikt?

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

@louishufk Je bedoelt die knop om van input te wisselen? Nee, als ik daarop druk kan ik de ingang op de TV selecteren (niet op de soundbar). De TV heeft maar een input (nl. de soundbar), dus dit lost mijn probleem niet op.

Ik hoef ook geen input te selecteren. Zolang de TV-box maar een "force switch" kan doen, zoals mijn andere 2 "media" apparaten, is alles prima.

Heeft iemand van Telenet zelf hier iets over te zeggen? @Suzy  of zo?

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

@dsuls ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen als @louishufk. Voor de rest is er zover ik weet geen andere manier om van input te veranderen. Buiten de workaround die je zelf al gebruikt op dit moment om het wat te forceren.

 

Je zegt: "Als ik op de “home” knop druk van de afstandsbediening van de TV-box (en een andere input is actief), … gebeurt er niets…".


Staat je TV-box op dat moment aan of uit? Is het gedrag verschillend wanneer hij aan of uit staat? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

Ik heb het gevoel dat jullie mijn setup niet helemaal snappen. Volledig volgens de courante installatie-aanbevelingen van moderne soundbars in combinatie met moderne TV’s, maak ik gebruik van HDMI ARC en is de TV dus alleen maar verbonden met de soundbar. Switchen van inputs op de TV (wat dus o.a. ook kan met “die knop” op de afstandsbediening van de TV-box) heeft dus geen zin: er is maar één toestel aangesloten op de TV (nl. de soundbar).

 

Met andere woorden, als er van input veranderd moet worden, moet dit via de soundbar (waar de “media”-apparaten op aangesloten zijn).

 

Alleen: je hoeft dit manueel switchen van inputs op de soundbar helemaal niet te doen (waardoor de dus de afstandsbediening van de soundbar niet nodig is), zolang je maar een “activatie” van de input van het gewenste apparaat kan sturen vanaf de bediening van dat toestel. Deze activatie zal ongetwijfeld via een welbepaald HDMI-CEC commando gebeuren.

 

Trouwens, een apparaat zoals een Chromecast doet dit ook: wanneer je een video “cast”, wordt ook de HDMI input van de Chromecast actief, ook al was je op dat moment een andere input aan het gebruiken.

 

De Chromecast kan het, de SHIELD TV kan het, de Nintendo Switch kan het… dat lijkt het me toch niet teveel gevraagd om te verwachten dat de TV-box het ook kan?

 

Dus nog eens: stel dat al mijn apparaten (inclusief TV-box) aan staan:

  • Ik kan switchen naar de SHIELD TV met de home knop op de afstandsbediening
  • Ik kan switchen naar de Nintendo Switch met de home knop op de controller
  • Ik kan NIET switchen naar de TV-box met één of andere knop (home of anders) op de afstandsbediening

 

En stel dat de TV-box uit staat (vraag van @Suzy 😞 dan kan ik wel switchen naar de TV box… door hem aan te zetten. Daardoor activeert hij wel de juiste HDMI input. Vandaar ook mijn workaround om de TV-box uit en terug aan te zetten… omdat ik dus geen mogelijkheid heb om dit te doen als hij aan staat.

 

Is mijn verzoek / vraag nu wel duidelijk?

 

0 Likes
natte2
Professional Meerweter
Berichten: 125
BINGO! De volle 100! Goed bezig! Say what?!

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

dit is al eens eerder behandeld

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5205
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

Het lijkt me normaal dat het gene je wil doen niet werkt.

Als toestel A met toestel B verbonden is met een HDMI CEC dan stuurt toestel A een signaal naar toestel B bij het aan- of uitschakelen. Uw tv staat reeds aan en het is niet omdat je nu voor de tv plots de tv-box gebruikt als bron dat dit een invloed heeft op de HDMI ARC (CEC) naar de soundbar.

Het grote verschil met de tv en uw twee andere toestellen is dat de twee hdmi aansluitingen heeft:één naar de tv-box en één naar de soundbar.   

 

Heb je al eens geprobeerd om tv, nintendo switch en Shied tv alle  drie  aan te zetten en dan te switchen?

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

@janne_man : Ik vrees dat je mijn berichten niet goed gelezen hebt.

Ten eerste: er is geen HDMI verbinding tussen de TV en de TV-box.

Ten tweede: bij die test die ik zowel in mijn eerste als mijn tweede bericht heb vermeld (switchen door op een home knop te drukken) staan alle toestellen aan. Dat heb ik ook expliciet vermeld.

 

Het issue lijkt niet echt te landen hier. Wat moet ik nog meer doen? Een video opnemen met mijn handelingen?🤔

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

Omdat ik het bij mijn vorig bericht (eigenlijk 2 berichten terug) had over de Chromecast kreeg ik een idee voor een test.

Dezelfde opstelling als daarnet (alle apparaten staan aan), en een andere input dan de TV-box is actief (in dit geval de SHIELD TV). Vervolgens "cast" ik een YouTube video van mijn smartphone naar de TV-box en... tada! Hij switcht naar de TV-box, zoals ik wil.

 

En nu wil ik dit gedrag - deze "force switch" naar de TV-box - ook kunnen doen via een knop op mijn afstandsbediening, zoals ik dat met mijn andere apparaten kan doen. De Home knop lijkt daarvoor het meest voor de hand liggend (dan is het gedrag identiek aan dat van de SHIELD TV en de Switch), maar een andere knop is voor mij ook OK.

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

@dsuls ik heb dit daarnet nog eens nagevraagd intern en wat je wil bekomen is niet mogelijk, zoals ik gisteren reeds heb aangegeven. De activatie vanuit HDMI/CEC gebeurt enkel bij het uit stand-by komen van de TV-box en blijkbaar ook bij de YouTube cast, maar dat laatste controleren we zelf niet, dat zit in de YouTube app. 

 

Je zal dus gebruik moeten blijven maken van je huidige workarounds. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

@Suzy : bedankt voor je antwoord. Even voor alle duidelijkheid: als je schrijft "het is niet mogelijk", bedoel je dan:

1. Het is op dit moment niet mogelijk op de TV-box omdat deze mogelijkheid niet geïmplementeerd is.

of

2. Wat jij vraagt is niet mogelijk met HDMI-CEC / kan niet geïmplementeerd worden.

 

Als het nummer 1 is, heb ik daar begrip voor, al zou ik het wel appreciëren als dit als toekomstig "feature request" in overweging kan genomen worden.

 

Als het nummer 2 is, snap ik het niet goed: ik heb toch net beschreven dat de SHIELD TV en Switch dit wel kunnen? Dus het is wel degelijk mogelijk met HDMI-CEC.

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

@dsuls ik bedoelde effectief 1, het is niet mogelijk op de TV-box op deze manier. Of dit in de toekomst geïmplementeerd zal worden, daarover heb ik geen info. Indien het al op de planning stond, had de engineer bij wie ik het heb nagevraagd er hoogst waarschijnlijk wel iets over gezegd. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switch naar TV-box via home knop (of andere knop)

@Suzy : duidelijk, bedankt!