24773
netweters
|
152596
antwoorden
|
20720
vragen
|
Beste,
Omdat mijn TV-box zo slecht presteert heb ik een TPLINK XE75 angeschaft in de hoop dat deze het probleem zou verhelpen en ik was toch toe aan een nieuwe router.
Telenet geeft natuurlijk geen antwoord op de vraag, rond-de-potgedraai, dus kom ik bij jullie terecht.
Mijn netwerk zit als volgt in mekaar : Modem naar een switch ( netgear 8 poorten) naar hoofdrouter (tplink xe75) naar tvbox.
Telenet beweert dat de snelheid terhoogte van de tv box 4Mbps is, barslecht dus, maar sluit ik op die stekker een laptop aan en doe ik een snelheidsmeting (ookla) --> 220Mbps.
Bij die ookla-meting kan je de server veranderen, ookla zend naar EDPNET en geeft dus 220Mbps
Bij smarteye ook 220
maar verander ik die server in telenet krijg ik 25Mbps.
Ik ben niet zeer vertrouwd met netwerken, wat betekent dit eigenlijk? Is het telenet dit doodgewoon zo'n slechte servers, snelheid heeft? Al zodanig veel problemen gehad met telenet, alle vertrouwen kwijt.
En hoe los ik mijn probleempje met de tvbox op? Is het de tv-box die niet deugt? Laptop geeft op die aansluiting wel hoge snelheid, dus moet het wel de tv-box zelve zijn.
Alvast bedankt voor suggesties
COP
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: TVBox steeds slechte verbinding
Opgelost! Ga naar oplossing.
@COP doe eens een snelheidstest op je modem zelf met je laptop en niet via de switch en router enz, maar aan de eerste bron zelf, en zie wat je krijgt van snelheid,
zijn de utp kabels aan de tv box wel snel genoeg, een 6a bv lagere kabel kwaliteit kan je lagere snelheid geven.
je test op de tv box toch niet via wifi ofzo???
@Master-Magic de snelheid aan de modem is ongeveer dezelfde 220-240. De kabel is een cat 6A. Op zich is dat allemaal in orde mijn inziens.
Ik begrijp gewoon niet dat de laptop 220Mbps aangeeft, en dat de tv-box lage snelheid aangeeft op dezelfde kabel/stekker.
telenet heeft dit getest ( beweren ze ) 4Mbps. Maar als dit via hun telenet-server komt kan dat wel kloppen want de snelheidsmeting naar hun server gaf 25Mbps en bij edp en smarteye is dat +220Mbps. Hoe kan er zo'n verschil zijn?
Welke Telenet modem heb je?
Is de switch managed of unmanaged?
toestellen aangesloten op de telenet modem en de switch kunnen niet communiceren met de toestellen aangesloten op de XE75 deco. Is dit geen bezwaar ?
Welk subnet is ingesteld voor de Telenet modem ? Als dit 192.168.0.1 is verander dan dit eens naar 192.168.5.1 en herstart het volledige netwerk achter de Telenet modem.
Als je op de afstandsbediening huisje klikt
dan naar tandwiel gaat recht bovenaan
dan naar systeem
dan naar diagnose
loop de stap af als alles groen is het ok
Trek ook eens de stroomstekker uit van de modem eens een nachtje uit
Doe dit ook met tv box
Laat alles eens rustig opstarten
Ik heb het geheel deze morgen heropgestart, ik zie wel vanavond wat het resultaat is.
Dag Janneke,
modem is zo'n nieuwe 306° F@ST3896LG-TN
switch managed, unmanaged, wat is dat? wat is het verschil? Het is zo'n netgear gs108, blijkbaar unmanaged
ik probeer dit 192.168.5.1 straks na werk eens.
Alvast bedankt
Een managed switch is eentje met extra functies, die je zelf moet configureren. Indien niet juist geconfigureerd kan deze problemen veroorzakken.
Een unmannaged switch is eentje zonder configuratie mogelijkheden, die sluit je gewoon aan en je bent klaar. Merk je er problemen mee dan volstaat een reboot meestal. (Zo heb ik een unmanneged switch die heel soms terugvalt naar 100 Mbps. Na een reboot is deze weer Gigabit)
Daar uw TPLINK XE75 een MESH WiFi netwerk is kan je beter de WiFi van je Telenet modem uitschakelen zodat ze elkaar niet storen. Dit kan je doen in "Mijn Telenet".
Bij een managed switch of een router is het management IP adres dikwijls 192.168.0.1 en dit stoort de IPV4 communicatie als uw subnet 192.168.0.1 is. Als dit het geval is moet men het management IP adres veranderen ofwel het subnet.
Ik heb een nieuwe, lange kabel gelegd rechtstreeks van de switch naar de tv-box, dus de router is er nu van tussen, en snelheid is nu zeer goed.
Probleem moet dus bij de XE75 liggen. Welke setting zou dit kunnen zijn? Veel toeters en bellen waar ik geen kaas van gegeten heb.
@COP Er zit QoS op, dat is een instelling dat dan een voorrang geeft aan een bepaalde poort voor de volledige snelheid, probeer deze uit te zetten op elke poort als je dat kan op de switch, zo heb je geen snelheid te korten op alle poorten.
Die stond inderdaad aan, nu uitgeschakeld. Of dit de oorzaak is/was zal ik eens proberen te achterhalen door de router er nog eens tussen te plaatsen.
TP-link liet me weten dat : bewerkingsmodus : 'Access point ' moet zijn ipv 'wifi router' en dat fastroaming ingeschakeld moet staan.
Getest en goedgekeurd, nu werkt het met de bekabelde 'router ertussen