Beantwoorden
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Beste mede experts,


Korte schets setup: beneden in living kabel van modem naar boven slaapkamer in mijn router, dan van alle andere poorten naar al mijn toestellen waaronder de tv box.


Ik heb een tv box in mijn slaapkamer achter eigen router. Powerlines zijn **bleep**ty en onbetrouwbaar, om de zoveel botten uitval, ik wil deftige wifi boven voor mijn gsm, al de rest is bekabeld.


Telkens ik prime of netflix start op de tv box en iets stream dan word mijn volledige bandbreedte belast. Ik heb een gigabit verbinding (giga speedboost) en bij mijn weten is de tv box gecapped op max 40 Mbit. Het is mij een raadsel wrm netflix en prime (enkel op de tv box) mijn volledige bandbreedte van mijn router belast. Echt 100% belast. Surfen op gsm, pc, of eender ander toestel is onmogelijk terwijl ik netflix of prime stream.


Ik heb speedtest gedaan terwijl ik stream en het is belachelijk laag hoeveel bandbreedte er nog over blijft namelijk 0.20 mbps of lager. Vanaf het moment dat ik een stream stopzet en terug naar menu ga dan is al mijn bandbreedte opnieuw vrij.


Ik heb dit bizar gedrag niet op mijn android tv box, pc en xbox. Allemaal bekabeld verbonden met mijn router. Als ik op de pc netflix stream heb ik dit probleem niet. Ik kan gerust streamen en ondertussen iets downloaden of surfen. Dit is onmogelijk als netflix of prime streamt op de tv box.


Ik heb hiervoor naar telenet gebeld en ze weten het niet zoals gewoonlijk 🙄 Case closed en je zit daar met het probleem. Zie naar mijn vorige topics over TBO 🙄 Het is schandalig hoe weinig kennis die mannen hebben en dan heb ik het echt over TBO. Van de klantendienst verwacht ik dat wel en ben ik niet verbaasd aangezien ze maar interne basisopleiding krijgen van 3 weken maar TBO? Really?


Ik denk ni dat er daar ene tussen zit die een gsm of tv kan demonteren of eender welk elektronisch toestel dat een mobo heeft (zoals bv een boiler, was en droogmachine, kookplaat, afstandsbediening, consoles, pc's etc) de wifi antenne of cpu of ineens volledig mobo kan vervangen of indien nodig iets solderen en daarna assembleren 🙄 Zo skilled ben ik. Telkens ik voor een issue bel dan weten ze het nooit en ik word daar zo agressief van dat ik me afvraag betaal ik dan 130 maandelijks voor zo'n **bleep**ty service? Het is niet mijn taak om issues te fixen die niet aan mij liggen.


Als het aan mij zou liggen dan zou ik mezelf ni belachelijk maken door te bellen. Als ik het kan fixen dan fix ik het, als het ni aan mij ligt dan bel ik. Het ironische is dat ze het nooit weten.


Dus nee dit ligt niet aan mijn router aangezien ik dat probleem niet heb op alle andere toestellen die ook verbonden zijn met mijn router duh.


Dit lijkt me een issue met de tv box en router compatibiliteit. Een bug kan niet anders.


Niemand met eigen router met dit zelfde probleem? Of nooit op gelet?


Grt

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Netflix en prime issue op TV Box

0 Likes
29 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5854
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@Hidden86  

Het enige wat ik kan zeggen is haal de tv box achter je eigen router weg en zet er een switch tussen. Dan koppel je de tv box aan de switch en de router ook aan je switch en probeer dan nog eens de test en kijk wat er dan gebeurd. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@patrick37 Ik was vergeten te vermelden dat beneden al een switch is gekoppeld aan de modem en van de switch is er een kabel boven naar mijn slaapkamer in de router uiteraard. Mijn excuses.

 

Alle poorten vd switch zijn bezet door de toestellen in de living. Er is maar 1 poort vrij en die kabel gaat naar mijn slaapkamer en heb ik ingeplugd in de router en vanuit de router zijn al mijn toestellen in de slaapkamer verbonden. Moest ik nog vrije poorten hebben op de switch in de living dan had ik het rechtstreeks verbonden van switch naar tv box. Maar ja daarmee is mijn probleem nog altijd niet opgelost dat de tv box achter router al mijn bandbreedte gebruikt. Dat zou ni mogen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@Hidden86welke snelheid haal je bij een speedtest vanaf een PC achter je eigen router wanneer je niet streamt? is dit tot ongeveer 1 Gbps, de snelheid zoals je zou mogen verwachten met speedboost?

Welk type eigen router heb je?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PatrickBE
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Een AP van telenet (eerste is gratis) bekabeld op je slaapkamer plaatsen en indien nog nodig daar achter je eigen router of een extra switch en je eigen router weglaten.

0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@Arnie 970-980 Mbps achter router wat ni slecht is. Mijn router is TP-Link Archer AC1200. Heeft 4 Gigabit LAN poorten en 1 Gigabit wan poort.

0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@PatrickBE Lees hierboven. Ik heb al een telenet switch die in de living staat en van switch kabel naar slaapkamer. Wrm zou ik in godsnaam een AP kopen als ik een router heb? 🙄

 

De bedoeling is wel dat ik alles in mijn eigen netwerk kan beheren drm heb ik een router en uiteraard portforwarding en uiteraard mijn super snelle en stabiele wifi voor mijn gsm. Het punt is dat de tv box niet al de bandbreedte vd de router zou mogen gebruiken want als ik op de gsm switch van router wifi naar de powerline beneden in de living die ik Living 5ghz heb genoemd en speedtest doe op mijn gsm dan heb ik wel zo goed als volle bandbreedte. Kan iemand mij uitleggen wrm mijn router 100% word belast? Is dit "normaal" gedrag?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Welk type Telenet HGW/modem heb je? Als je een eigen router gebruikt is met name de CV8560E router aan te bevelen, omdat deze MAC passthroguh ("bridging") ondersteunt. In alle andere gevallen is er sprake voor dubbel NAT voor IPv4 verkeer, bij het gebruik van een eigen router. Wellicht speelt dat hier parten?

 

Dat laat zich makkelijk testen, sluit de TV-box eens aan op de HGW, ipv achter je eigen router. Als alternatief zou je ook een IPTV vlan op je eigen router kunnen configureren, om te zorgen dat het IPTV verkeer gebridged wordt ipv ge-NAT.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@Arnieik wist dat je dit ging vragen 😜 Ik heb dus Doc 3.1 E-Router CV8560E. Lees mijn vorige topic maar over de modem only gedoe 😂

 

Maar da was dus ook mijn 1ste gedachte dat het aan bridging ligt dat maar half word ondersteunt en nog altijd niet volledig. Niet zoals het zou moeten en zie hier tada mijn issue.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Dan zal het dus niet aan dubbel NAT liggen - althans, ik ga er dan van uit je de MAC passthrough juist geconfigureerd hebt, en de eigen router ook effectief een publiek IPv4 adres ontvangt.

Mijn suggestie blijft nog steeds van toepassing, probeer het eens zonder de eigen router, door de kabel eens direkt met de HGW te verbinden, of door je eigen router het IPTV verkeer te laten bridgen.

 

PS. Technisch is het wel mogelijk de TV-box achter je eigen router te gebruiken, de door Telenet aanbevolen (en ondersteunde) methode is echter direkt aan de HGW (zonder eigen router). Je zult via de Telenet helpdesk geen ondersteuning kunnen verlangen, en kunt ze dit ook niet verwijten, als je toch een eigen router gebruikt.

Hier zijn we hobbyisten, en natuurlijk wel geinteresseerd waarom het niet (goed) werkt, en zullen het mogelijke doen om te assisteren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@Hidden86Je gebruikt je eigen router. Kan je daar dan niet je Qos aanpassen ofzo? En heb je al eens uw IPadressen nagekeken of je daar met geen conflict zit.

Ik probeer mee te denken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@ArnieYes uiteraard is alles juist geconfigureert en ja mijn router heeft publieke ipv4.

 

Uiteraard heb ik dat probleem niet als ik tv box rechtstreeks aan switch aansluit. Da heb ik sowieso getest. Maar zoals ik al zei er zijn geen vrije poorten meer. Nee ik zie geen AP zitten dan zit ik hier met dubbel geknoei. Ik prefereer mijn huidige setup omdat ik mijn eigen servers draai en met portforwarding werk. Ik kan eventueel een extra switch kopen en het zo "oplossen". Maar de vraag blijft nog altijd wrm de tv box mijn router volledig belast ENKEL tijdens het streamen van die 2 apps en niet bv tijdens het tv kijken of als ik youtube start want youtube is ook streamen duh. Dat wil ik toch wel graag weten. Wat hier de oorzaak van is. Het kan niet anders dan aan die 2 apps liggen die de dev zodanig heeft geconfigureert om op een bepaalde manier zich te gedragen indien achter eigen router.

 

Trouwens mijn tv box werkt gewoon prima achter router. Alles werkt gewoon, enigste probleem is dat de 2 apps prime en netflix 100% mijn router belast tijdens het streamen.

 

Uiteraard begrijp ik wat je zegt. Maar mijn punt is ook al ondersteunt de klantendienst je eigen routers niet dan nog zouden ze tenminste die kennis moeten hebben in het algemeen. Want de meeste telenet modems hebben ingebouwde routers. Daar weten ze ook ni veel over. Een router is een router. Mijn modem is een e-router zonder wifi, ik had een volledige EMTA gewild maar ja da is er ni toch ni voor doc 3.1 dus dan moest ik genoegen nemen met deze halve EMTA zoals ik het noem. Denk je dat de klantendienst uberhaupt weet wat een MAC passthrough is? 🙄 Trouwens ik heb nooit aan hen ondersteuning gevraagd over mijn eigen router lol. Da was een hele discussie dat ze zelfs niet weten wat een modem only is en onwaarheden hebben verkondigt. Het is een feit dat 99% vd klantendienst en de meerderheid van TBO niet veel kennis hebben. Ik zeg dat als ex technieker en andere techniekers hebben dat ook meermaals bevestigd. We weten het allemaal. Dus idd ik kan niet veel verwachten vd klantendienst. De mensen op dit forum hebben 10x meer kennis dan hun. Dat is toch zielig niet?

0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@igvferik wil Qos ni aanzetten want ik wil 100% van mijn bandbreedte ten alle tijden gebruik van maken. Er is ook geen nood om Qos te gebruiken he. Tis ni dat ik bandbreedte moet besparen. Ik blijf braafjes van Qos af. Ja ik heb mijn ip adressen nagekeken en ik zie geen conflicten. Toch bedankt voor de suggestie.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Voor het moment is de beste optie wellicht om de TVbox "door je eigen router te bridgen". Ik meen hier in andere onderwerpen te hebben gelezen dat jouw type router dit ondersteunt. De router poort waarop je TV-box zit aangesloten kun je in een apart IPTV vlan plaatsen. Het is volgens mij op poort niveau, niet op MAC adres, dus best zorgen dat enkel de TV-box op die poort zit.

 

Om te troubleshooten waarom de load voor je router zo hoog wordt als deze het verkeer routeert zou je kunnen starten met eens de log file te bekijken van je eigen router (de meeste routers hebben die mogelijkheid, en kunnen hun log naar een syslog server sturen).

Als volgende stap misschien eens trachten mee te kijken op het netwerk, bijvoorbeeld met wireshark, om te zien wa voor soort verkeer er over en weer gestuurd worden. Misschien zijn er veel fragments, of retransmissions.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@Hidden86 kan je op je router ergens "Traffic shaping" vinden ?Want als je dit kan instellen, kan je ook aan bandwidth throttling doen, dus dichtknijpen van de internet verbinding. 

Je kan dit ook instellen voor bepaalde protocollen (bv streaming protocol).Zo kan het zijn dat als je een streaming opstart dat al je bandbreedte gereserveerd is voor het streaming protocol. 

ALs je dan iets anders doet, heb je geen bandbreedte over.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.