Beantwoorden
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik ben privé-klant (WIGO abonnee) bij Telenet met een modem-only installatie (Docsis 3.0 CV6181E).

Ik kreeg recent een email van Telenet, met als hoofding: 'Telenet-info: Jij krijgt als eerste onze nieuwe Telenet TV-box!'

Dit verwonderde / verheugde mij enigszins, daar ik wist dat in de eerste testfase van de nieuwe TV-box een eMTA modem in combinatie met een TV-box niet ondersteund zou worden (dus enkel in combinatie met een Telenet wireless modem-router - aka HGW).

In de email die ik ontving, alsook in de info on-line, wordt enkel aangegeven dat bij de installatie van de nieuwe TV-box de huidige decoder vervangen wordt door de nieuwe (en dat de technieker alles (?) in orde brengt).

Wanneer ik een afspraak wil aanvragen krijg ik (ter finale bevestiging) een overzicht van de items in mijn 'bestelling'. Hierin staat evenwel niet alleen de nieuwe TV-box, maar ook een modem en zelfs een set netwerk-boosters?

===quote===
Je nieuwe toestellen:
Aantal TV-boxen 1
Aantal modems 1
Aantal netwerk-boosters 2
===end quote===

Ik vind dit onduidelijk (verdacht?), en hou daarom tot nader order de boot af:
besluit ik uit bovenstaande dat Telenet bij de installatie van de nieuwe TV-box meteen mijn modem-only set-up wil weghalen, en dat - via de online bestelbevestiging - (op slinkse wijze, foei!) met mijn voorafgaande instemming?
Iemand ervaring?

Aansluitend (om een en ander te proberen begrijpen):
Gebruikt de Telenet TV-box wifi? (nu niet, denk ik, later ev. wel voor bvb app communicatie binnen het LAN?)
De Telenet TV-box is WiFi certified? (basistoestel wel: google "Certification ID: WFA65176")
De Telenet TV-box krijgt (ook) een LAN IP-address bij aansluiting via een HGW?

Stel dat Telenet zijn hele TV-platform naar het nieuwe wil omvormen (het Telenet servicebeleid garandeert digitale tv als 'dienst', los van het hardwareplatform), dan heeft iedereen die naast internetgebruik ook Telenet TV wil kijken op termijn een HGW in huis?

 

Ik wil hier geen discussie openen over eMTA vs HGW, maar wil wel graag weten hoe ik mijn thuisnetwerk-infrastructuur indien dat moet (vandaag of morgen) het beste kan voorbereiden op een voortgezette conflictloze samenwerking (peaceful coexistence?) met de Telenet infrastructuur.


Alvast dank aan de hier aanwezige experten voor hun ervaringen & inzichten!

123 reacties
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Tv box werkt maar met 2 types HGW docsis 3 modem (afhankelijk van internet abonnement)

 

Modem is gratis swap indien nodig, want de tv box werkt niet met de EMTA

 

Wifi booster heb je altijd recht op als je nog geen gratis set hebt, bij de tv box kan er indien nodig een gratis powerline set geplaatst worden als er geen UTP voorzien is

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Om je te kunnen helpen met de aansluiting van je huidige infrastructuur zouden we wel eerst moeten weten wat je huidige opstelling is. Toestellen, interne IPadressen range enz. Maar het zou er dan eventueel zo kunnen uitzien: (Ik teken het graag voor je uit als ik weet wat je nu hebt qua bekabeling en zo.)

 

opstelling3.jpg



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Dat wil dus zeggen dat  ik met een modem only geen gebruik kan maken van de nieuwe tv box.

Dan ben ik genoodzaakt een HGW te nemen.Dan hou ik mijn oude digicorder wel.

Netflix kan mij niet bekoren.

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik weet niet waar dit te plaatsen.

Waar rook is is vuur.

Is er een nieuwe wigo fomule op komst met onbeperkt data volume tussen (105 - 115euro) te verdelen over 5 simkaarten

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Zal geen nieuwe wigo formule zijn, 

Er is een aanpassing op komst, normaal gezien krijg je in oktober een mail hierover 

PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik begrijp niet waarom Telenet hier niet eenduidig over communiceert (met eMTA gebruikers).

 

Enfin, dank voor je antwoord, Cru, maar kan jij eventueel iets verder verduidelijken aub?

 

(1) TV-box werkt niet met eMTA (omwille van technische vereisten, voor nu of later)

 

(2) TV-box mag van Telenet niet bij eMTA geïnstalleerd worden
(2a) mag niet tijdens de testfase
(2b) zal nooit mogen

 

Dank!

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Hoe gaan ze dat doen met business klanten (de meeste)die allemaal een modem only bezitten.

zoals ik   24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS)

Ik heb whoppa boost 400/40Mbps

0 Likes
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Dank voor je antwoord igvfer.

 

Als eMTA klant heb ik mijn eigen netwerk-infrastructuur gekoppeld aan de eMTA (via een switch waaraan ook de Telenet digicorder hangt). Ik wil mijn eigen infrastructuur behouden om diverse redenen, waaronder voornamelijk security, stabiliteit en beheers-flexibiliteit.

 

Indien Telenet naar aanleiding van de switch richting IPTV op termijn alle TV abonnees wil verplichten een HGW in huis te halen, dan zal ik daar wel (moeten) mee leren leven.

 

Eén van mijn grootste zorgen houdt evenwel verband met het 'wireless' deel van de HGW, en of dit (nu of later) in het kader van de TV-box verplicht geactiveerd moet worden.

Ter info: ik woon in een doorgedreven geïsoleerde staalbouwwoning (veel staal, beton, isolatie, 3-dubbel glas, etc). Er zijn voldoende ethernet kabels voor de apparatuur die ik zo kan aansluiten (data, multimedia, security) in en buiten het gebouw, maar voor sommige apparaten en uiteraard GSMs, tablets e.d. is WiFi nodig. Ik wil deze werkende setup niet verstoren door een 'stoorzender' in huis te halen...

 

Hebben jijzelf en/of je collega's toevallig een lijstje van de functionaliteiten die helemaal niet meer mogelijk zouden zijn indien de eMTA vervangen wordt door een HGW (met daarachter mijn eigen router etc)?

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

geen probleem,

 

mag niet volgens de regels + denk zelf niet compatibel

CBN DOC 3 wireless = OK (tot 200mbs abo)

Mercury modem = OK (dus business klanten, 240 P klanten moeten het via deze modem doen)

 

weet niet ofdit in de toekomst nog wordt toegevoegd

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@robatoras

 

wat ik enkele antwoorden geleden zei:

Free G voor WIGO gebruikers kan je vadaag laten activeren via mijn telenet

gratis mobiele pot data voor 4 bepaalde aplicaties,

ik heb wigo 3GB = 40 GB freeG

0 Likes
stefanu
Freshman Meerweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! Alles op zijn plek! On a roll...

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik heb het volgende gekregen 1 november.:

Nic - Comtrend - Powerline PG9073 (2 stuks)

KIT EOS Arris 1 stk

EOS installation sequence guide 1 stk 

Telenet return tray 1 stk

 

Omdat ik met vakantie vertrokken ben op 2 november en pas terug ben, vorige zondag begonnen met installeren. Blijkbaar omdat ik de tv box niet binnen de 5 dagen installeerde, was mijn activatie ongedaan gemaakt (kreeg foutmelding CS1010).

Vanaf zondag , dagelijks uren met de helpdesk(Algemene helpdesk; want de helpdesk van de tvbox dienst is niet bereikbaar als je tvbox niet geactiveerd is) (en netweters) gebeld (meestal wachten en muziek) . Uren per dag dus. Ofwel, was de dienst waarnaar de mij wilden doorverbinden juist dicht (na 21u), ofwel ging het doodverbinden fout, ofwel was het te druk op die dienst. Terugbellen werd beloofd, maar niet gedaan.

Uiteindelijk, en nu komen we er, liet Suzy van netweters weten dat het probleem was dat ik een MODEM-Only had en telenet die in samenwerking met de tvbox niet ondersteund!  Het is nu DONDERDAG!

Dus, Telenet stuurt mij een TV BOX, de helpdesk bied geen ondersteuning (gelukkig kon Suzy van Netweters uiteindelijk de oorzaak vinden). En ik kan er niks mee doen???? Kan ik die rommel nog eens gaan terugbellen. 

Enkel HGW modems worden ondersteund blijkbaar. Vraag me af waarom Telenet er zo op gebrand is om MIJN netwerk te beheren. In theorie (en dit is praktisch mogelijk), kunnen zij zo op mijn netwerk, mijn pc, mijn nas, mijn home automation , enz... Ik zal er maar van uit gaan dat dit niet gebeurd, maar een hack kan altijd....

In elk geval... ik voel mij gegijzeld. Tja, hopelijk komt er toch wat concurrentie...

0 Likes
stefanu
Freshman Meerweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! Alles op zijn plek! On a roll...

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

niet mogen, niet kunnen? 

Is weer een streek van TN. 

Het zal voor mij modem-only zijn, of ergens anders....

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Hetzelfde hier,ik ruil mijn modem only niet voor een HGW dan maar geen nieuwe TV box.

Zit er niet op te wachten.

 

 

Het onderstaande wist ik niet te plaatsen,dan hier maar.

Ziggo geeft mensen gratis 6 maand een boost van 200 naar 400Mbps

Terwijl ik en anderen er 15 euro per maand moeten voor afdokken.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/klanten-ziggo-kunnen-internetsnelheid-laten-verdubbelen/

Bestaande klanten kunnen dat ook als ze zeggen we vertrekken naar KPN en dan zelfs 9 maand.

https://www.spydeals.nl/ziggo/supertip-bespaar-op-je-ziggo-of-kpn-297-euro-per-jaar-91798

En over die boost voor mij persoonlijk.

Ik wil gewoon snel internet,zoals andere een snelle wagen.

John Porter je kan nog wat leren van die Ziggo (Libert global)CEO Jeroen Hoencamp in Nederland.

Was Duco Sickinghe maar gebleven.

 

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@stefanu, het was voor jou inderdaad wel een heel gedoe. Nogmaals mijn excuses!

 

We zijn sowieso aan het laten onderzoeken hoe het komt dat er geen nieuwe modem in het pakket zat. Want dan was het vinden van de oorzaak vermoedelijk wat gemakkelijker geweest.

 

Daarnaast ben je zeker niet de enige die zijn EMTA modem liever niet afgeeft voor het verkrijgen van een TV-box. Op dit moment kan deze combinatie alleszins niet, of het in de toekomst wel zal zijn is me ook niet bekend helaas. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes