Beantwoorden
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik ben privé-klant (WIGO abonnee) bij Telenet met een modem-only installatie (Docsis 3.0 CV6181E).

Ik kreeg recent een email van Telenet, met als hoofding: 'Telenet-info: Jij krijgt als eerste onze nieuwe Telenet TV-box!'

Dit verwonderde / verheugde mij enigszins, daar ik wist dat in de eerste testfase van de nieuwe TV-box een eMTA modem in combinatie met een TV-box niet ondersteund zou worden (dus enkel in combinatie met een Telenet wireless modem-router - aka HGW).

In de email die ik ontving, alsook in de info on-line, wordt enkel aangegeven dat bij de installatie van de nieuwe TV-box de huidige decoder vervangen wordt door de nieuwe (en dat de technieker alles (?) in orde brengt).

Wanneer ik een afspraak wil aanvragen krijg ik (ter finale bevestiging) een overzicht van de items in mijn 'bestelling'. Hierin staat evenwel niet alleen de nieuwe TV-box, maar ook een modem en zelfs een set netwerk-boosters?

===quote===
Je nieuwe toestellen:
Aantal TV-boxen 1
Aantal modems 1
Aantal netwerk-boosters 2
===end quote===

Ik vind dit onduidelijk (verdacht?), en hou daarom tot nader order de boot af:
besluit ik uit bovenstaande dat Telenet bij de installatie van de nieuwe TV-box meteen mijn modem-only set-up wil weghalen, en dat - via de online bestelbevestiging - (op slinkse wijze, foei!) met mijn voorafgaande instemming?
Iemand ervaring?

Aansluitend (om een en ander te proberen begrijpen):
Gebruikt de Telenet TV-box wifi? (nu niet, denk ik, later ev. wel voor bvb app communicatie binnen het LAN?)
De Telenet TV-box is WiFi certified? (basistoestel wel: google "Certification ID: WFA65176")
De Telenet TV-box krijgt (ook) een LAN IP-address bij aansluiting via een HGW?

Stel dat Telenet zijn hele TV-platform naar het nieuwe wil omvormen (het Telenet servicebeleid garandeert digitale tv als 'dienst', los van het hardwareplatform), dan heeft iedereen die naast internetgebruik ook Telenet TV wil kijken op termijn een HGW in huis?

 

Ik wil hier geen discussie openen over eMTA vs HGW, maar wil wel graag weten hoe ik mijn thuisnetwerk-infrastructuur indien dat moet (vandaag of morgen) het beste kan voorbereiden op een voortgezette conflictloze samenwerking (peaceful coexistence?) met de Telenet infrastructuur.


Alvast dank aan de hier aanwezige experten voor hun ervaringen & inzichten!

123 reacties
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Suzy@  schreef:

@stefanu, het was voor jou inderdaad wel een heel gedoe. Nogmaals mijn excuses!

 

We zijn sowieso aan het laten onderzoeken hoe het komt dat er geen nieuwe modem in het pakket zat. Want dan was het vinden van de oorzaak vermoedelijk wat gemakkelijker geweest.

 

Daarnaast ben je zeker niet de enige die zijn EMTA modem liever niet afgeeft voor het verkrijgen van een TV-box. Op dit moment kan deze combinatie alleszins niet, of het in de toekomst wel zal zijn is me ook niet bekend helaas. 


Ik mis nog altijd de reden waarom het niet kan?

0 Likes
JeroenBE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Hoort wie klopt daar? It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Hi iedereen,

 

Ik zit met het zelfde probleem.

Ook momenteel een modem-only setup.

 

Dinsdag hab ik toch een mailtje gekregen van Telenet om de nieuwe TV-Box uit te proberen.

Deze kwam dus gisteren toe, vol enthousiasme geinstalleerd en dan foutcode CS1010.

Dus belde ik zoals aangegeven op het scherm naar de helpdesk. 

Die verzekerde mij dat het gewoon een activatie fout was en dat modem-only geen probleem  was.

Ik ging nog een smsje krijgen van de IT-dienst als het in orde was.

 

Ondertussen aan het Googelen geslaan en dit topic tegengekomen. Op dat moment had ik al niet veel hoop meer.

 

Deze morgen kreeg ik een smsje van Telenet met de vraag hun te contacteren. Ik kreeg een persoon aan de lijn die precies niet heel goed op de hoogte was van het probleem en mijn gewoon zei "In het dossier staat er dat u een nieuwe modem moet plaatsen". Voor de rest was die persoon niet echt mee met het modem-only verhaal.

 

Het vreemde is dat de nieuwe TV-Box gisteren even tussen mijn apparaten stond bij het deeltje "Je Telenet-decoders" op "Mijn Telenet". Deze is ondertussen verdwenen.

 

Kregen jullie ook foutcode CS1010, of is er bij mij toch iets anders aan de hand?

 

Regards,

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ze weten best in Mechelen dat je over een modem only beschikt.

Waarom sturen ze dan die TV Box.

Hier moeten ze niet afkomen met een TV box.

Ik ruil mijn modem only NIET in

0 Likes
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik had ook een modem only en was ook niet echt bereid deze af te geven, maar ik heb het uiteindelijk toch gedaan maar de HGW open laten zetten en verder mijn netwerk te beheren via mijn router. Verder dan die router zou TN niet mogen kunnen. Werkt perfect zo. HGW dient eigenlijk als gewone modem en de rest gaat langs de router. Ook de wifi van de modem heb ik uitgeschakeld.

Maar inderdaad, ook ik begrijp niet waarom het niet zou werken met een modem only. Zou te maken hebben met ipv6, maar dacht toch dat de modem only dit ook ondersteunden...(kan mis zijn)

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@marc1201@  schreef:

Ik had ook een modem only en was ook niet echt bereid deze af te geven, maar ik heb het uiteindelijk toch gedaan maar de HGW open laten zetten en verder mijn netwerk te beheren via mijn router. Verder dan die router zou TN niet mogen kunnen. Werkt perfect zo. HGW dient eigenlijk als gewone modem en de rest gaat langs de router. Ook de wifi van de modem heb ik uitgeschakeld.

Maar inderdaad, ook ik begrijp niet waarom het niet zou werken met een modem only. Zou te maken hebben met ipv6, maar dacht toch dat de modem only dit ook ondersteunden...(kan mis zijn)


Wat bedoel je met open zetten? Krijgt je router dan een publiek ip adres? 

Ik gebruik ook een nog eens fixed  ip adres en IPV6.

 

Een 2e aspect naast het NAT issue, is dat ik met een HGW een 2e kabel naar mijn TV kast moet voorzien wat niet mogelijk is (details bespaar ik jullie). Vandaag is dit een CAT6 vanaf de modem naar tv-kast dan op router en daar alles op aangesloten (interactieve digicorder, NAS, enz.)

0 Likes
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Sjekke Op de hgw is het routergedeelte uitgezet alsook de wifi, zodat deze als gewone modem werkt.  De rest van mijn netwerk wordt dan door de router geregeld. Die heeft dan wel een vast ip op de modem. Tv boxen hangen dan wel beide aan de hgw via een switch.Dit is hoe ik het toch begrepen van de technieker.Maar kan er ook helemaal naast zitten want zoveel ken ik nu ook weer niet van netwerken en ip's..

 

Trouwens, ja zou voor de router in je tv kast een switch kunnen bijzetten en vandaar met een nieuwe kabel verder gaan..

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@marc1201@  schreef:

@Sjekke Op de hgw is het routergedeelte uitgezet alsook de wifi, zodat deze als gewone modem werkt.  De rest van mijn netwerk wordt dan door de router geregeld. Die heeft dan wel een vast ip op de modem. Tv boxen hangen dan wel beide aan de hgw via een switch.Dit is hoe ik het toch begrepen van de technieker.Maar kan er ook helemaal naast zitten want zoveel ken ik nu ook weer niet van netwerken en ip's..

 

Trouwens, ja zou voor de router in je tv kast een switch kunnen bijzetten en vandaar met een nieuwe kabel verder gaan..


Als jij je routergedeelte kan uitzetten, dan moet je privé router het fixed IP krijgen niet de HGW.  Volgens mij heeft jouw modem nu een 192.x.x.x. adres. Voor NAT en VPN’s is dit niet wenselijk.

 

Ik heb geen nood aan een extra switch want mijn router regelt dit vandaag al perfect voor mijn Digicorder.

 

 

0 Likes
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Sjekke inderdaad, router heeft een ip in de 192..... reeks,klopt.HGW krijgt waarschijnlijk gewoon ip van TN.

En ik log wel eens in op de servers van mijn werk via vpn, werkt perfect hoor.

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@marc1201@  schreef:

@Sjekke inderdaad, router heeft een ip in de 192..... reeks,klopt.HGW krijgt waarschijnlijk gewoon ip van TN.

En ik log wel eens in op de servers van mijn werk via vpn, werkt perfect hoor.


Aanloggen zal wel lukken met een VPN client, maar ik log soms thuis ook aan op mijn eigen VPN server die op mijn router draait. Daarnaast maak ik ook gebruik van Site2site VPN’s. Netwerktechnisch kan het werken, doch sterk ontraden. Zelfs Telenet bevestigd dit. 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@JeroenBE, ik kan je bevestigen dat de TV-box niet werkt in combinatie met een modem-only (EMTA). Als je de TV-box in gebruik wenst te nemen, moet je de modem vervangen door de meegeleverde HGW modem. Als je dit liever niet wenst, kan je de TV-box best terugsturen/terugbrengen naar Telenet. 

 

Het klopt dat de CS1010 foutmelding een foutmelding is die verschijnt wanneer de activatie die niet oké is. Maar in combinatie met een modem-only gaat dit nooit correct geactiveerd zijn. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Suzy@  schreef:

@JeroenBE, ik kan je bevestigen dat de TV-box niet werkt in combinatie met een modem-only (EMTA). Als je de TV-box in gebruik wenst te nemen, moet je de modem vervangen door de meegeleverde HGW modem. Als je dit liever niet wenst, kan je de TV-box best terugsturen/terugbrengen naar Telenet. 

 

Het klopt dat de CS1010 foutmelding een foutmelding is die verschijnt wanneer de activatie die niet oké is. Maar in combinatie met een modem-only gaat dit nooit correct geactiveerd zijn. 


@Suzy Wat is de reden dat het niet werkt met een modem-only? Deze info heb ik nog nergens kunnen vinden. Je kan toch niet Business klanten verplichten om een HGW te installeren als jullie klanten daarachter een hele infrastructuur hebben draaien.

0 Likes
DvL
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Als "modem only" klant heb ik begin deze maand ook de nieuwe tv box ontvangen. Momenteel wacht ik nog met deze terug te sturen in de hoop dat er in de loop van de maand meer info komt om deze werkend te krijgen achter een EMTA modem...

Grts David

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Sjekke@  schreef:

@Suzy@  schreef:

@JeroenBE, ik kan je bevestigen dat de TV-box niet werkt in combinatie met een modem-only (EMTA). Als je de TV-box in gebruik wenst te nemen, moet je de modem vervangen door de meegeleverde HGW modem. Als je dit liever niet wenst, kan je de TV-box best terugsturen/terugbrengen naar Telenet. 

 

Het klopt dat de CS1010 foutmelding een foutmelding is die verschijnt wanneer de activatie die niet oké is. Maar in combinatie met een modem-only gaat dit nooit correct geactiveerd zijn. 


@Suzy Wat is de reden dat het niet werkt met een modem-only? Deze info heb ik nog nergens kunnen vinden. Je kan toch niet Business klanten verplichten om een HGW te installeren als jullie klanten daarachter een hele infrastructuur hebben draaien.


Dag @Suzy heb je al nieuws voor al de modem-only klanten hier?

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Sjekke  schreef:


Dag @Suzy heb je al nieuws voor al de modem-only klanten hier?


@Sjekke, heb het nog eens nagevraagd en men heeft me het volgende verteld:

 

De EMTA modem voldoet qua security en QoS (Quality of Service) niet aan onze standaarden. Om deze redenen maken we de keuze om dit type modem te weren voor TV-boxen. 

 

Hou in gedachten dat Telenet standaard bij de klanten een HGW modem plaatst. Een EMTA wordt enkel geïnstalleerd op vraag van de klant zelf (meestal vanwege een specifieke reden). Dus als je op dit moment een TV-box wenst, moet je de EMTA modem omwisselen voor een HGW modem. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Suzy  schreef:

@Sjekke  schreef:


Dag @Suzy heb je al nieuws voor al de modem-only klanten hier?


@Sjekke, heb het nog eens nagevraagd en men heeft me het volgende verteld:

 

De EMTA modem voldoet qua security en QoS (Quality of Service) niet aan onze standaarden. Om deze redenen maken we de keuze om dit type modem te weren voor TV-boxen. 

 

Hou in gedachten dat Telenet standaard bij de klanten een HGW modem plaatst. Een EMTA wordt enkel geïnstalleerd op vraag van de klant zelf (meestal vanwege een specifieke reden). Dus als je op dit moment een TV-box wenst, moet je de EMTA modem omwisselen voor een HGW modem. 


Dag @Suzy dat klopt wat je zegt ... bij residentiële klanten worden HGW's geïnstalleerd, minder bij Business klanten. Vandaag heb ik met uw collega's contact gehad (ben Platinum klant) en daar bevestigen ze uw verhaal ... MAAR ... er is wel een bewustwoording omdat er veel B2B klanten zijn met een EMTA modem EN  fixed IP EN TV hebben (WIGO Business). Deze klanten hebben veelal achter die modem-only een eigen infrastructuur met firewalls, eigen routers, enz. Dus ff beslissen dat iedereen een HGW moet installeren gaat niet goed komen vrees ik.  

 

Wordt vervolgd (en voor de lezers hier, nee er is (nog) geen oplossing Smiley Verdrietig)