Beantwoorden
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik ben privé-klant (WIGO abonnee) bij Telenet met een modem-only installatie (Docsis 3.0 CV6181E).

Ik kreeg recent een email van Telenet, met als hoofding: 'Telenet-info: Jij krijgt als eerste onze nieuwe Telenet TV-box!'

Dit verwonderde / verheugde mij enigszins, daar ik wist dat in de eerste testfase van de nieuwe TV-box een eMTA modem in combinatie met een TV-box niet ondersteund zou worden (dus enkel in combinatie met een Telenet wireless modem-router - aka HGW).

In de email die ik ontving, alsook in de info on-line, wordt enkel aangegeven dat bij de installatie van de nieuwe TV-box de huidige decoder vervangen wordt door de nieuwe (en dat de technieker alles (?) in orde brengt).

Wanneer ik een afspraak wil aanvragen krijg ik (ter finale bevestiging) een overzicht van de items in mijn 'bestelling'. Hierin staat evenwel niet alleen de nieuwe TV-box, maar ook een modem en zelfs een set netwerk-boosters?

===quote===
Je nieuwe toestellen:
Aantal TV-boxen 1
Aantal modems 1
Aantal netwerk-boosters 2
===end quote===

Ik vind dit onduidelijk (verdacht?), en hou daarom tot nader order de boot af:
besluit ik uit bovenstaande dat Telenet bij de installatie van de nieuwe TV-box meteen mijn modem-only set-up wil weghalen, en dat - via de online bestelbevestiging - (op slinkse wijze, foei!) met mijn voorafgaande instemming?
Iemand ervaring?

Aansluitend (om een en ander te proberen begrijpen):
Gebruikt de Telenet TV-box wifi? (nu niet, denk ik, later ev. wel voor bvb app communicatie binnen het LAN?)
De Telenet TV-box is WiFi certified? (basistoestel wel: google "Certification ID: WFA65176")
De Telenet TV-box krijgt (ook) een LAN IP-address bij aansluiting via een HGW?

Stel dat Telenet zijn hele TV-platform naar het nieuwe wil omvormen (het Telenet servicebeleid garandeert digitale tv als 'dienst', los van het hardwareplatform), dan heeft iedereen die naast internetgebruik ook Telenet TV wil kijken op termijn een HGW in huis?

 

Ik wil hier geen discussie openen over eMTA vs HGW, maar wil wel graag weten hoe ik mijn thuisnetwerk-infrastructuur indien dat moet (vandaag of morgen) het beste kan voorbereiden op een voortgezette conflictloze samenwerking (peaceful coexistence?) met de Telenet infrastructuur.


Alvast dank aan de hier aanwezige experten voor hun ervaringen & inzichten!

123 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Dan maar geen TV box voor mij,heb ook een modem only.

Trouwens ik ben geen poppenkast kijker die dagelijks meer dan 2 uren voor de buis zit. 

stefanu
Freshman Meerweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! Alles op zijn plek! On a roll...

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Modem swap? Nee dank u. Wat Telenet er voor over heeft om de controle over jouw netwerk te krijgen. Wifi booster? En halfslachtige oplossing om slecht wifi bereik van de hgw te 'verbeteren'. Powerline? Tja...

Plus mijn home automation... Zij willen mijn lichten, verwarming,.. Ineens ook beheren? Nee dank u.

Blijf wel bij emta of ga op een ander...

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

De nieuwe tv-box is geen digicorder meer. Het is een goedkope tv-box die opnames afspeelt vanuit de cloud. 
Een huurdecoder ruilen tegen een nieuwe tv-box kost trouwens 35 euro.Waar is dat goed voor.

 

 

Die nieuwe Telenet tv-box is mijn inziens een totaal oninteressant aanbod.

Zekers als je verplicht een HGW moet nemen.Mij niet gezien,trouwens ik betaal geen 35 euro extra,ze verdienen al genoeg aan hun huur.

NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

heeft iemand eigenlijk al geprobeerd deze tv box op een IPTV  (vlan) poort te plaatsen?

dit doe ik nu ook met mijn modem only + asus router, zodat de digicorder een 10.x adres krijgt

dat is toch heel de bedoeling om interactivteit aan de praat te krijgen , zodat de digicorder "rechstreeks" aan internet hangt, en niet via dhcp aan je eigen router

 

 

Zertox
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Alle lap, mijn vrouw is om een nieuw bakje gegaan en ze hebben haar verteld dat ik mijn modem moet komen ruilen.  Had ik dat geweten had ik het waarschijnlijk gelaten. 

 

Op zich zou hun router wel kunnen werken in mijn setup, maar ik vind het allemaal maar overhead als je zelf een betere/propere setup hebt.   Als het niet voldoet, hoop ik dat ik de oude hardware terug krijg. 

 

Business klant.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik ben ook sinds jaar en dag (als netwerk/security man) modem-only gebruiker maar overweeg nu toch om naar een HGW over te schakelen in functie van de nieuwe TV-Box.

 

Mijn technische argumenten:

 

- de wifi van de HGW kan ik uitschalen, ik kan perfect mijn eigen WIFI installatie blijven gebruiken

 

- mijn eigen firewall (Paloalto, maar maak op zich niet uit), blijf ik ook gebruiken. Dubbele NAT en inkomende VPN? Geen probleem: ofwel gebruik ik een SSL VPN ipv IPSEC

ofwel behoud ik IPSEC maar zet ik Nat Traversal aan. De IPSEC pakketjes worden dan geëncapsuleerd in een UDP pakketje (UDP 4500) wat de HGW perfect kan port forwarden naar mijn eigen firewall

 

- Ik enable de DMZ functionaliteit op de HGW, dus alles wordt sowieso doorgestuurd naar mijn eigen FW

 

- Ik heb VLAN enabled switches. @Sjekke dit is voor jou misschien ook de oplossing als je geen extra UTP kabel wil plaatsen. Ik heb op elk verdiep zo'n switch en voor elke poort apart kan ik bepalen op welk netwerk die zit.
Ik heb dan 2 VLANs.

1) outside met HGW, TV-BOX en de buitenkant van mijn eigen firewall

2) inside met binnenkant van mijn eigen firewall en al mijn PC's, smartphone, e.d.

 

 

Trouwens: de echte reden waarom de TV-Box niet samenwerkt met de modem-only is omdat Telenet met een Modem Only het IP verbruik van de TV-box als gewoon internet verkeer aanziet. Het zal maw meetellen met je verbruik. En laat de TV box nu net heel veel over IP sturen (in vergelijking tot de digicorder). Ik denk dat het voor de rest wel werkt.  Iemand heeft me trouwens verteld dat de TV-Box ook gewoon kan meegenomen worden om ergens anders te worden aangesloten. Weet niet of dit klopt.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Steven-E 

 

Ik zat er ook over na te denken, alhoewel dubbele NAT in theorie werkt weet ik uit ervaring dat dit soms wel eens problemen geeft. Maar misschien een tussenoplossing tot Telenet zelf "ooit/misschien" met een oplossing komt.

 

Mijn setup is een EMTA daarachter een unmanaged switch waarop de digiboxen zitten en vandaar naar mijn Ubiquiti USG die op zijn beurt naar mijn Ubiquiti Managed POE switch gaat waaraan dan alles hangt.

 

Het meest makkelijke en corrigeer me als ik verkeerd ben zou het IP van de USG in DMZ zetten, dan het IP van de HGW als fixed instellen in de USG. Daarnaast de TV Boxen rechtstreeks op de HGW (zo kan de unmanaged switch weg) en op de HGW de WiFi uitschakelen.

 

Wel is het zo dat ik diverse services heb draaien zoals Plex, Ubooquiti, Deluge enz. op mijn Synology NAS die ik benader via mijn persoonlijke domein ik ik via een CNAME record heb gekoppeld aan de DynDNS van de Synology NAS die op zijn beurt het verkeer correct doorstuurt via de ingebouwde reverse proxy. Dus mijn vraag is, in hoeverre zullen de DynDNS service & reverse proxy blijven werken in de deze dubbele NAT setup?

 

@Netweters

 

Momenteel kijk ik Netflix via mijn Smart TV of NVidia Shield (4K) en iedereen weet dat als je met een groot gezin bent de data er op die manier snel doorgaat, nu vroeg ik me af als men Netlix kijkt via de nieuwe TV Boxen als dan het Netflix verkeer nog meegeteld wordt met het gewone verbruik?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Kopernikus dat zal normaal allemaal blijven werken.

VPN: NAT traversal is een stabiele technologie. Dat werkt perfect. De perceptie dat het soms niet goed werkt is eerder te wijten aan een slechte configuratie dan aan de technologie op zich. No offence 😉

 

Is het IP van de HGW niet altijd fixed? Denk het wel, want dat is de default gateway van al je endpoints (voor mensen zonder router). Dus ja, dat is de bedoeling.

 

Dyndns: dubbele NAT lijkt me geen probleem. De Dyndns service gaat kijken naar het IP adres vanwaar de request komt, en dat zal de buitenkant van de HGW zijn (niet dat van je eigen router).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Steven-E 

 

We zullen het er dan maar eens op wagen zeker.....

Ja, de IP van de HGW is idd altijd fixed, wat ik bedoelde is een IP adres uit de uit de HGW range in DMZ plaatsen en die dan in de USG zetten.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik moet het ook nog proberen he 😉

Maar ik heb er wel vertrouwen in.  Misschien dat ik vrijdag een HGW ga halen.

Pas als alles omgebouwd in en goed werkt ga ik om een TV-Box.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Hier geen HGW hier geen TV box,simpel voor mij persoonlijk.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Kopernikus 

"Het meest makkelijke en corrigeer me als ik verkeerd ben zou het IP van de USG in DMZ zetten, dan het IP van de HGW als fixed instellen in de USG. Daarnaast de TV Boxen rechtstreeks op de HGW (zo kan de unmanaged switch weg) en op de HGW de WiFi uitschakelen."

 

Klopt. IP van de USG zit dan in de range 192.168.0.x  Neem een adres buiten de DHCP pool.
Je kan trouwens voor DMZ geen IP kiezen uit een andere range dan waar de HGW zelf in zit.
Op de HGW staat ook een optie "firewall bescherming".  Geen idee wat dit doet, maar aangezien je toch je eigen FW hebt, zou je dit kunnen uitzetten. Zeker niet minder veilig dan nu met je modem-only.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Kopernikus verkeer op het internet via de tv box met Netflix en youtube telt mee in je verbruik zoals met andere apparaten, enkel opnames van de cloud en films opvragen in play (More) tellen niet mee in het verbruik.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Telenet (Liberty global)zijn een stel kleine kinderen,nog werken met een Telemeter.

En dan nog zo duur,was er maar concurentie hier aan 400Mbps.

Zodra proximus hier FTTH home aanbied,kan Telenet de boom in.

Ziggo(Liberty global) klanten lachen ons uit.

https://www.ziggo.nl/pakketten?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw8e7mBRBsEiwAPVxxiKgstk0R78upFXoC42hA6grBV...

Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@robatoras 

 

Ik geef je volledig gelijk, echter waar ik woon is Telenet de enige deftige optie.

Wat kan voor Ziggo kan ook voor Telenet, echter België....

 
0 Likes