Beantwoorden
GrietDJ
Freshman Weetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Storing tv-signaal en interventie aangerekend, oorzaak?

Beste forummers of zo.

Na mijn laatste gesprek net met de 'technische dienst' van Telenet ben ik in de war. Er zijn nu 3 interventie's geweest op mijn adres, vanwege storing in het tv signaal. Ik heb enkel digitale tv van Telenet. Verder niets. Na twee controles en in het licht van de nieuwe woonwijk hier vlak bij waar woningen en 3 flatgebouwen staan werd er afgesproken de netwerktech in te schakelen. Er zou nog een netwerktech langs komen werd door de tweede tech gezegd. Oke, goed. Wij wachten af. Een maand, 5 weken, 7 weken. Uiteindelijk bel ik naar de klantendienst. Of het nodig was om nog langs te komen vroeg die mens? Ja, de storing is nog steeds niet verdwenen.

Nu, heeft de derde tech, (netwerktech?) een versterker vervangen. En plots krijg ik een factuur van 64€. Ik viel uit de lucht. De uitleg van de klantendienst, a ja, de vorige twee interventie's waren gratis, maar nu heeft de technieker gewerkt, en dat is niet gratis meneer. Goed ja, maar de storing is bij bepaalde tv zenders weg, maar bij sommige nog steeds niet. ik werd ook niet vooraf ingelicht of er kosten waren verbonden aan de interventie. Dit is dus een opgedrongen verkoop geweest van 'iets'. En het probleem is er niet door opgelost.

Nu ben ik echt in de war, want een van de signalen was 69%, wat aanvaardbaar zou zijn, na vervanging van die 'versterker' was het signaal 71%. Ik vroeg of het normaal is dat die 'versterkers' slijten, en dat is inderdaad zo. Maar nu zegt een tech aan de telefoon dat de modem vervangen is en dat is niet gratis. De naam van de modem is nog steeds hetzelfde, en het modem paswoord is ook hetzelfde. Dan is de modem toch nog steeds dezelfde WITTE modem denk ik dan?

De netwerktech verving een zwart apparaatje. Ik heb hem er mee zien rond lopen.

Wel, nu heb ik een klacht lopen want we betalen dus 64€ voor een niet vervangen modem of zo?

En we betalen 64€ voor niets want de storing is niet verholpen.

Nu zou het liggen aan het feit dat we een oude decoder hebben, een gekocht toestel nog. Jaa, echt waar. Ik vraag dus een vierde interventie de storing verder te onderzoeken. Niet om een nieuwe decoder te zetten, een jaar gratis, en dan huren. Want dat is wel wat de tech aan de lijn heeft gezegd een half uur terug. Dus de nieuwe decoders gaan woensdag terug de camionette in, ik moet ze niet. Trouwens, wie zegt dat de storing te wijten is aan de MD2200 of aan de MD2100?? Eerder was het een probleem in het netwerk, dan was het een lokaal probleem bij mij thuis, dan was het een versterker die plots een modem is, en nu misschien de decoder? 

De oorzaak is onbekend en ik word op kosten gejaagd terwijl men verder volgelpik speelt, of darts.

Zijn dit de nieuwe spelletjes die Telenet moet spelen sinds een Aussie eigenaar is geworden van dit bedrijf? Want laat ons eerlijk zijn het is er niet beter door geworden.

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Storing tv beeld

5 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@GrietDJ  schreef:

Na mijn laatste gesprek net met de 'technische dienst' van Telenet ben ik in de war.

Na het lezen van je uitleg zijn wij ook in de war

Je zegt dat je alleen TV hebt van Telenet, maar dan spreek je van een modem met een paswoord.

Een modem van Telenet heeft geen paswoord (er is geen web interface waar je toegang op hebt).

Spreek je dan van het WiFi wachtwoord (maar gezien je geen Internet hebt van Telenet is dat toch volledig irrelevant?

@GrietDJ  schreef:

Nu, heeft de derde tech, (netwerktech?) een versterker vervangen. En plots krijg ik een factuur van 64€.

Het vervangen van de versterker (de technische term is de NIU) is gratis. Dit behoort tot de basis installatie van een Telenet aansluiting.

Betaal dus de factuur zonder de 64€, en stuur een klacht via het klachtenformulier (vooral gezien het probleem niet werd opgelost).

Bij een storing op het (TV) signaal is de vervanging van de NIU een correcte maatregel (en lost in vele gevallen het probleem op)

@GrietDJ  schreef:

Ik vroeg of het normaal is dat die 'versterkers' slijten, en dat is inderdaad zo. Maar nu zegt een tech aan de telefoon dat de modem vervangen is en dat is niet gratis. De naam van de modem is nog steeds hetzelfde, en het modem paswoord is ook hetzelfde. Dan is de modem toch nog steeds dezelfde WITTE modem denk ik dan?

Welke modem heb je nu? De term "witte" of "zwarte" modem zegt ons natuurlijk niets. Kijk een welk type modem je hebt, hier zie je de lijst van Telenet modems:

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/alles-over...

PS1

Met de naam bedoel je waarschijnlijk het WiFi SSSD (gezien je geen internet hebt is dat ook niet relevant)? Een correcte modem naam is bijvoorbeeld CH7465LG, CH8568LG, etc).

PS2

Gezien je TV kijkt via de coax (DVB-C) met een digicorder (AD2200), heeft een modemwissel ook geen enkel effect op de kwailteit van het TV signaal 🤔.

@GrietDJ  schreef:

Nu zou het liggen aan het feit dat we een oude decoder hebben, een gekocht toestel nog. Jaa, echt waar. Ik vraag dus een vierde interventie de storing verder te onderzoeken. Niet om een nieuwe decoder te zetten, een jaar gratis, en dan huren. Want dat is wel wat de tech aan de lijn heeft gezegd een half uur terug. Dus de nieuwe decoders gaan woensdag terug de camionette in, ik moet ze niet. Trouwens, wie zegt dat de storing te wijten is aan de MD2200 of aan de MD2100?? Eerder was het een probleem in het netwerk, dan was het een lokaal probleem bij mij thuis, dan was het een versterker die plots een modem is, en nu misschien de decoder? 

De oorzaak is onbekend en ik word op kosten gejaagd terwijl men verder volgelpik speelt, of darts.

De nieuwe decoders zijn TV-boxen, en deze krijgen hun signaal niet meer via de coax, maar via het IP netwerk.

Het is dus zéér goed mogelijk, dat uw probleem volledig opgelost wordt door over te schakelen naar de nieuwe TV Box. Niet omdat de oude decoder defect is, maar omdat het DVB-C signaal op jouw coax verstoord is.

Nadeel van de TV-Box IP is:

• je kan ze niet kopen (de huur van de eerste is normaal inbegrepen in je abonnement, de 2de moet je huren)
  • een TV-Box werkt normaal alleen als je ook internet van Telenet hebt (tenzij de technieker deze kan installeren op jouw "internetloze modem"). Dat zou een interessante wending zijn  😁

@GrietDJ  schreef:

Zijn dit de nieuwe spelletjes die Telenet moet spelen sinds een Aussie eigenaar is geworden van dit bedrijf? Want laat ons eerlijk zijn het is er niet beter door geworden.

Welke Aussie bedoel je (en wat heeft dit met jouw probleem te maken) 🤣

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Heeft hij enkel de versterker vervangen?

Die is eigendom van Telenet en behoort tot de "basisopstelling". Als die defect is moet die normaal kosteloos vervangen worden, aangezien je dat normaal niet zelf mag doen.

Eigenlijk hetzelfde voor de modem. Ook die is eigendom van Telenet, bij defect hoort die ook kosteloos vervangen te worden (de installatie is niet perse gratis, maar als het een technieker is die het defect opmerkt en je dus niet de kans krijgt om zelf de vervanging te doen dan lijkt het mij niet logisch dat die visite aangerekend wordt.)

Ik weet ook niet zo goed hoe ze aan € 64 komen, want een betalende afspraak van een technieker kost minstens € 85. Wat staat er net op het factuur?

Als je niet akkoord bent dien je klacht in bij Telenet, indien ze niet tijdig antwoorden of je bent niet tevreden met hun antwoord dan kan je het probleem escaleren naar de Ombudsdienst. Alle info Ontevreden? Laat het ons weten | MyTelenet 

@flip1953  schreef:

@GrietDJ  schreef:

Welke Aussie bedoel je (en wat heeft dit met jouw probleem te maken) 🤣

Ik vermoed dat het hier een verwijzing is naar John Porter, die volgens Wikipedia Australisch-Amerikaans is. 

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GrietDJ
Freshman Weetjesweter

Wel ja, het wifi pass is inderdaad irrelevant en die box die zou komen zal dan met activatie van een Telenet internet abo gepaard gaan. De uitleg aan de telefoon is raar maar dat komt waarschijnlijk omdat we die factuur van 64€ moesten betalen. Anders komt er geen tech meer om het probleem verder te onderzoeken. Bij wijze van alterantieve oplossing voor die onduidelijke factuur heb ik geschreven naar de ombuds voor telecommunicatie. Voor de duidelijkheid, we zijn bijna 20 jaar klant bij dezelfde coax leverancier. Daar mag een betere service tegenover staan vind ik.

Op het interventierapport, op beide laatste rapporten meerbepaald staat nul info, enkel de te onderzoeken probleemstelling.

Om de factuur van 64€ te rechtvaardigen vertelde men mij aan de telefoon dat de modem vervangen werd.

CH7465LG-TN is de modem en die hangt hier al 10 jaar geloof ik.

Wat verder voor verwarring zorgt bij de techniekers, de storing is enkel bij herbekijktv, en die komt normaal ook via internet. Maar er is geen vast internet meer we hebben enkel een unlimited mobiel abo en een modem met simkaart.

GrietDJ
Freshman Weetjesweter

Sinds John merken wij al enkele jaren een sterke verslechtering van de klantvriendelijke service. Vroeger maakten wij reclame voor Telenet, we haalden ook de schoonouders over te verhuizen van Proximus toen nog naar Telenet. Dat zullen we nu wel laten.

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@GrietDJ  Terug kijk tv gebeurt nog grotendeels via tijdelijke digitale coax zenders, door je probleem op de kabel zal dit ook de oorzaak zijn, de technieker moet buiten eens kijken of er ergens verlies op de kabel zit, het kan de aansluiting zijn dat slecht contact geeft buiten of iets anders op de kabel buiten.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400